Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Laserové „dělo“ pro americké stíhačky se začne testovat v roce 2021

aktualizováno 
Řízené protiletadlové střely budou americká letadla ničit palubním laserem. Ostré testování tohoto systému by mělo být zahájeno již za necelé čtyři roky.

Laserové zbraně jsou realita (ilustrační foto) | foto: Lockheed Martin

Americké výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zadaly firmě Lockheed Martin vývoj a stavbu demonstrátoru leteckého obranného laseru. Program nese označení SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator).

Program SHiELD má cenu 26 milionů dolarů a řeší několik klíčových oblastí: samotný laser, podvěsný kontejner pro napájení a chlazení laseru a systém směrování laseru. Cílem programu je ověřit, zda současná úroveň vědy a techniky umožňuje zavést do výzbroje letecký obranný laser, který dokáže aktivně ničit nepřátelské protiletadlové střely země-vzduch a vzduch-vzduch.

Fotogalerie

Vývoj laseru řeší Lockheed Martin, systém cílení Northrop Grumman a firma Boeing pak kontejner a včlenění všech technologií do kontejneru. Letecké testování kontejneru s laserem začne v roce 2021.

V podstatě SHiELD funguje na stejném principu, jako již operačně nasazený obranný laser DIRCM (Directional InfraRed Counter Measures). DIRCM dokáže během letu ozařovat hlavice infračerveně naváděných protiletadlových řízených střel (PLŘS) a zmást tak jejich naváděcí systém.

SHiELD pracuje na stejném principu, jen s tím rozdílem, že teoreticky dokáže aktivně ničit jakékoliv PLŘS. Pokud se technologie osvědčí, SHiELD přinese revoluci do vedení leteckého boje vzduch-vzduch i vzduch-země.

Jedním z hlavních problémů při vývoji bojových laserů je nízká účinnost přeměny elektrické energie na samotný laserový paprsek, a tedy nutnost objemného chlazení. Starší laserové technologie vykazovaly účinnost pouze 10 %, zbytek elektrické energie se proměnil v odpadní teplo. Technologie moderních vláknových laserů zvedla účinnost na 30 až 35 %.

„V současné době jsme schopni sestrojit škálovatelný systém, který je velmi účinný při přeměně elektrické energie na vysoce výkonný laserový paprsek, a to při zachování kvality paprsku. Tím, že zachováte kvalitu paprsku, získáte z vašeho systému nejvyšší účinnost“, uvedl Rob Afzal, vědecký pracovník z firmy Lockheed Martin.

Video: Princip fungování DIRCM

„Protože je systém účinný, potřebuje méně zdrojů z platformy (letadla - pozn. red.). Vyžaduje nízké množství elektrické energie a vytváří nízké množství odpadního tepla,“ vysvětlil Afzal.

Odmítl ovšem upřesnit výkon laseru SHiELD, průběh testování i testovací letadlo. Výkon laseru je podle Afzala v „desítkách kilowattů“. Co se týče možného výkonu laseru, na začátku letošního roku firma Lockheed Martin dodala americké armádě testovací bojový laser o výkonu 50 kW.

Letecký laser se ale bude muset vyrovnat s několika problémy. V roce 2014 AFRL testovaly leteckou střeleckou věž na proudovém biz-jetu s cílem zjistit, jaký má turbulentní proudění vzduchu kolem letadla vliv na kvalitu laserového paprsku. Letecké lasery kvůli proudění vzduchu budou muset být vybaveny adaptivní optikou, kterou známe z pozemních astronomických dalekohledů.

Zavádění laserů v americkém letectvu

Zavádění laserů v americkém letectvu

V současné době se bojová letadla před PLŘS protivníka chrání především prostředky radioelektronického boje, klamnými fléry a také technologií stealth. Laser teoreticky přestavuje nástroj, který (v kombinaci s výše uvedenými protiopatřeními) ochrání letadlo před jakoukoliv PLŘS vzduch-vzduch i země-vzduch.

Vývoj „odolné“ PLŘS nebude navíc vůbec jednoduchý, protože ať už je střela naváděna vlastním radiolokátorem, nebo infračervenou hlavicí, musí být vybavena citlivou naváděcí soustavou – v případě radiolokátoru krytou radomem, v případě infračerveného čidla průhledným krytem. Ale jak radom, tak průhledný kryt zřejmě nelze konstruovat tak, aby dlouho odolával výkonnému laseru.

Obecně se vláknové lasery, které se nespoléhají na kapaliny nebo plyny, průběžné zmenšují a roste jejich výkon (resp. účinnost). Například v červnu 2017 firma Raytheon otestovala laserový kontejner na bitevním vrtulníku AH-64 Apache.

Bojové lasery mají ale budoucnost především v protivzdušné obraně (PVO) díky schopnosti rychlé reakce, nevyčerpatelné zásobě „munice”, bodové přesnosti a řádově nižší provozní ceně (oproti kanonové nebo raketové PVO).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

Být první nestačí. Spermie musí projít záhadným „pracovním pohovorem“

Vajíčko si podle některých vědců aktivně vybírá, kterou spermii vpustí k...

Spermie vyrážejí k vajíčku a ta nejrychlejší spermie vajíčko oplodní. Přibližně tak si většina lidí představuje...

Otázka dne: Jak může dítě v děloze přežít týdny hlavou dolů?

Dítě vydrží v děloze několik týdnů hlavou dolů. Vy to ovšem doma nezkoušejte,...

Jak může dítě v děloze přežít týdny hlavou dolů, tedy v poloze, která u dospělého vede spolehlivě ke smrti? To je téma...



V USA skončila svoboda internetu. Operátoři ho mohou zpomalovat

Protesty na podporu Net Neutrality (Los Angeles)

Federální komise pro komunikaci zrušila ochranu svobody internetového připojení, tzv. síťovou neutralitu. Rozhodnutí...

Poslední tři dny: hlasujte a vyhrajte špičkový smartphone

Mobil roku

Hlasujte v jubilejním 20. ročníku ankety Mobil roku. Vyberte nejlepší letošní smartphone a vyhrajte jednu z...

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse.

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první...



Další z rubriky

Laserové „dělo“ pro americké stíhačky se začne testovat v roce 2021

Laserové zbraně jsou realita (ilustrační foto)

Řízené protiletadlové střely budou americká letadla ničit palubním laserem. Ostré testování tohoto systému by mělo být...

Čínská letadlová loď bude asi mít elektromagnetický katapult na letadla

Vizualizace nové čínské letadlové lodě Type 002

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva Type 002 bude pravděpodobně vybavena elektromagnetickým katapultem pro...

Kousek od Prahy byly sklady plné jaderné munice. Řídili je z Moskvy

Maketa jaderné hlavice v měřítku 1:1

Ve druhé polovině 60. let vyrostly na území Československa tři přísně utajované sklady jaderné munice. Uskladněny zde...



Najdete na iDNES.cz