Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Laserové „dělo“ pro americké stíhačky se začne testovat v roce 2021

aktualizováno 
Řízené protiletadlové střely budou americká letadla ničit palubním laserem. Ostré testování tohoto systému by mělo být zahájeno již za necelé čtyři roky.

Laserové zbraně jsou realita (ilustrační foto) | foto: Lockheed Martin

Americké výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zadaly firmě Lockheed Martin vývoj a stavbu demonstrátoru leteckého obranného laseru. Program nese označení SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator).

Program SHiELD má cenu 26 milionů dolarů a řeší několik klíčových oblastí: samotný laser, podvěsný kontejner pro napájení a chlazení laseru a systém směrování laseru. Cílem programu je ověřit, zda současná úroveň vědy a techniky umožňuje zavést do výzbroje letecký obranný laser, který dokáže aktivně ničit nepřátelské protiletadlové střely země-vzduch a vzduch-vzduch.

Fotogalerie

Vývoj laseru řeší Lockheed Martin, systém cílení Northrop Grumman a firma Boeing pak kontejner a včlenění všech technologií do kontejneru. Letecké testování kontejneru s laserem začne v roce 2021.

V podstatě SHiELD funguje na stejném principu, jako již operačně nasazený obranný laser DIRCM (Directional InfraRed Counter Measures). DIRCM dokáže během letu ozařovat hlavice infračerveně naváděných protiletadlových řízených střel (PLŘS) a zmást tak jejich naváděcí systém.

SHiELD pracuje na stejném principu, jen s tím rozdílem, že teoreticky dokáže aktivně ničit jakékoliv PLŘS. Pokud se technologie osvědčí, SHiELD přinese revoluci do vedení leteckého boje vzduch-vzduch i vzduch-země.

Jedním z hlavních problémů při vývoji bojových laserů je nízká účinnost přeměny elektrické energie na samotný laserový paprsek, a tedy nutnost objemného chlazení. Starší laserové technologie vykazovaly účinnost pouze 10 %, zbytek elektrické energie se proměnil v odpadní teplo. Technologie moderních vláknových laserů zvedla účinnost na 30 až 35 %.

„V současné době jsme schopni sestrojit škálovatelný systém, který je velmi účinný při přeměně elektrické energie na vysoce výkonný laserový paprsek, a to při zachování kvality paprsku. Tím, že zachováte kvalitu paprsku, získáte z vašeho systému nejvyšší účinnost“, uvedl Rob Afzal, vědecký pracovník z firmy Lockheed Martin.

Video: Princip fungování DIRCM

„Protože je systém účinný, potřebuje méně zdrojů z platformy (letadla - pozn. red.). Vyžaduje nízké množství elektrické energie a vytváří nízké množství odpadního tepla,“ vysvětlil Afzal.

Odmítl ovšem upřesnit výkon laseru SHiELD, průběh testování i testovací letadlo. Výkon laseru je podle Afzala v „desítkách kilowattů“. Co se týče možného výkonu laseru, na začátku letošního roku firma Lockheed Martin dodala americké armádě testovací bojový laser o výkonu 50 kW.

Letecký laser se ale bude muset vyrovnat s několika problémy. V roce 2014 AFRL testovaly leteckou střeleckou věž na proudovém biz-jetu s cílem zjistit, jaký má turbulentní proudění vzduchu kolem letadla vliv na kvalitu laserového paprsku. Letecké lasery kvůli proudění vzduchu budou muset být vybaveny adaptivní optikou, kterou známe z pozemních astronomických dalekohledů.

Zavádění laserů v americkém letectvu

Zavádění laserů v americkém letectvu

V současné době se bojová letadla před PLŘS protivníka chrání především prostředky radioelektronického boje, klamnými fléry a také technologií stealth. Laser teoreticky přestavuje nástroj, který (v kombinaci s výše uvedenými protiopatřeními) ochrání letadlo před jakoukoliv PLŘS vzduch-vzduch i země-vzduch.

Vývoj „odolné“ PLŘS nebude navíc vůbec jednoduchý, protože ať už je střela naváděna vlastním radiolokátorem, nebo infračervenou hlavicí, musí být vybavena citlivou naváděcí soustavou – v případě radiolokátoru krytou radomem, v případě infračerveného čidla průhledným krytem. Ale jak radom, tak průhledný kryt zřejmě nelze konstruovat tak, aby dlouho odolával výkonnému laseru.

Obecně se vláknové lasery, které se nespoléhají na kapaliny nebo plyny, průběžné zmenšují a roste jejich výkon (resp. účinnost). Například v červnu 2017 firma Raytheon otestovala laserový kontejner na bitevním vrtulníku AH-64 Apache.

Bojové lasery mají ale budoucnost především v protivzdušné obraně (PVO) díky schopnosti rychlé reakce, nevyčerpatelné zásobě „munice”, bodové přesnosti a řádově nižší provozní ceně (oproti kanonové nebo raketové PVO).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Bača v migu málem sestřelil špionážní SR-71, po revoluci děsil letce NATO

Ján Skladányi v kokpitu MiG-23 v Leteckém muzeu Kbely

Ján Skladányi byl stíhačem československého a později i českého letectva. Přečtěte si strhující příběh jeho leteckého...

Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Další z rubriky

Iljušin Il-28: poslední „klasický“ bombardér československého letectva

Iljušin Il-28

První sovětský sériově vyráběný proudový bombardér, Iljušin Il-28, se stal zároveň posledním bombardérem ve výzbroji...

Příběh Francesca Baraccy. Oř padlého Itala skončil na kapotě Ferrari

Francesco Baracca ve stíhačce Nieuport 11

Francesco Baracca se stal se svými čtyřiatřiceti potvrzenými vzdušnými vítězstvími největším italským stíhacím esem...

V Německu vyvíjejí ramenní raketomet pro městský boj blízké budoucnosti

MBDA Enforcer

Evropska firma MBDA už nějaký čas vyvíjí pěchotní přenositelnou řízenou střelu Enforcer. Jednotliví vojáci budou pomocí...

Najdete na iDNES.cz