Legendární double-decker se vrací, v novém kabátě a s iBus displeji

  • 50
Dvoupatrový linkový autobus Routemaster se zadní otevřenou nástupní plochou bude v Londýně znovu vozit cestující na pravidelných linkách. Zcela nový autobus se vydá do ulic v roce 2012, kdy bude město hostit olympijské hry.

Londýn tak hodlá oživit vozový park svých linkových autobusů o nový model. Po stažení většiny routemasterů v roce 2005 se vrátí stroj i se zadní naskakovací plošinou a dalším členem posádky, který ji má na starosti.

"Stát na zadní plošině přináší pocit nostalgie, ale na druhé straně je také vidět jeho podstata opírající se o nejnovější technologie a design, aby byl tento autobus vhodný pro Londýn 21. století," uvedl při představení novinky starosta Londýna Boris Johnson.

Poschoďový autobus Routemaster.

Také angličtí novináři, kteří se účastnili představení novinky, říkají, že zepředu vypadá autobus moderně a při pohledu na zadní část se jim vracejí vzpomínky na staré časy.

Návrat po sedmi letech

Když v roce 2005 rozhodl tehdejší starosta Londýna o stažení routmasterů - až na jednu výjimku - z ulic Londýna, vyvolalo to vlnu nevole. Se slibem o znovuzavedení těchto autobusů šel v roce 2008 do voleb současný starosta Boris Johnson a vyhrál. Slib chce splnit před zahájením olympijských her v roce 2012.

Legenda s hybridním motorem, LED světly a obrazovkami iBus

Nový routemaster vyrábí společnost Wrightbus, která před rokem vyhrála výběrové řízení.

Na vzhledu se podílela designová kancelář Heatherwick Studio. Navrhla vzdušný interiér, který nabízí dostatek oken a je nabitý moderními materiály. Přitom se drží tradic.

Do autobusu může cestující nastoupit třemi vstupy. Dva nabízejí klasické dveře, zadní pak nástupní plošinu.

Zadní naskakovací plošina autobusu Routemaster.

Zadní naskakovací plošina autobusu Routemaster.

I u ní jsou dveře, které bude používat řidič v případě, že nebude přítomen druhý člen posádky.

Na dolní palubě je 22 sedadel a 25 míst k stání. Po dvou schodištích se pak cestující může dostat na horní palubu, kde je 40 sedaček.

Poschoďový autobus Routemaster.Poschoďový autobus Routemaster.Poschoďový autobus Routemaster.

Vnitřní vybavení poschoďového autobusu Routemaster.

Uvnitř autobusu se cestující mohou informovat o své trase na displejích napojených na interní systém iBus. Ten se stará o zvukové hlášení včetně systému T-loop pro osoby s naslouchátky, které tuto technologii podporují.

Vnitřní osvětlení zajistí nízkoenergetické žárovky osvětlující prostor k sezení i uličky a schodiště.

Poschoďový autobus Routemaster.má potkávací LED světla

Poschoďový autobus Routemaster má potkávací LED světla

Potkávací světla autobusu využívají LED diody. Výhodou je nižší spotřeba energie a vyšší životnost.

U hybridního diesel-elektrického pohonu si výrobce slibuje patnáctiprocentní snížení spotřeby oproti současným hybridním autobusům. Elektřina k pohonu elektromotoru bude uskladněna v lithium-fosfátových akumulátorech.

Cena autobusu by při hromadné výrobě neměla výrazně přesáhnout obvyklou cenu hybridních autobusů, která se pohybuje kolem 300 000 liber (cca 8 700 000 Kč).

Nový Routemaster v číslech

  • Délka: 11,2 metru
  • Šířka: 2,55 metru
  • Výška: 4,4 metru
  • Hmotnost: 11,8 tuny
  • Poloměr otáčení: 21,1 metru
  • Kapacita: 87 pasažérů
  • Počet sedadel: 62, z toho 40 v patře
  • Pohon: hybridní diesel-elektrický agregát
  • Průměrná spotřeba: 28 litrů na 100 kilometrů

Zdroj (Aj):

Transport for London
BBC