Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Legendární internetová videa a parodie: reklamy, Star Wars a počmáraná těla

aktualizováno 
Co mají společného počmárané slečny, neohrabaný středoškolák, vuvuzela a dva pánové hádající se o počítačích? Všichni se vezou na vlnách popularity, stávají se legendami YouTube a předmětem mnoha parodií. Nabízíme stručný výlet do světa internetových video memů.

Internetové memy - přehled oblíbených internetových videí

CO JE TO MEM

Mem (anglicky meme) je jakousi jednotkou myšlenky, pomocí kterých se populární myšlenky šíří. Mem může mít podobu interního vtipu nebo narážky na populární film, funguje každopádně jako pojítko mezi těmi, kdo dané meme znají a rozumějí mu.

Lepší definice: Wikipedia (anglická), Urban Dictionary

Kdyby vám někdo řekl vtip o blondýnkách nebo policajtech, aniž byste znali princip těchto vtipů (tedy že obě tyto skupiny jsou ve vtipech za hlupáky), asi byste jen s otevřenou pusou koukali. Podobně se musejí cítit lidé, kteří nepronikli do spletité pavučiny internetových memů. Rozhodli jsme se vám tento podivný svět přiblížit. Začneme populárními internetovými videi, jejich parodiemi a předělávkami.

Připravili jsme pro vás stručný výlet do zajímavých internetových video pokladů posledních deseti let. Možná si řeknete, že to jsou úplné hlouposti, které si nezaslouží širší pozornost. Částečně s vámi souhlasíme. Ale tato videa, a desítky dalších, jsou součástí internetového povědomí, narážek, subkultury a čím dál častěji i populární kultury. Myslíme, že menší exkurze neuškodí a pobaví.

Dávka první: Star Wars Kid, Rick Roll, Daft Bodies

Star Wars Kid

Dávno před érou YouTube uchvátil Ameriku krátký videoklip, který původně neměl nikdo vidět. Kanadský středoškolák z Quebecu si v listopadu 2002 natočil ve školním studiu sám sebe, jak se ohání tyčí ve stylu světelného meče ze Star Wars.

Kazetu s neohrabanými kreacemi ale našli jeho spolužáci a soubor "Jaskass_starwars_funny.wmv" se záhy stal hitem P2P sítí. Parodie na sebe nenechaly dlouho čekat. Některé byly primitivní, jiné až překvapivě propracované.

Jeden z klasických internetových memů byl na světě. Kromě nezanedbatelného otisku v populární kultuře ovšem za sebou zanechalo i žalobu pro "šikanu a výsměch", jelikož mladík svou "popularitu" pochopitelně těžce nesl. A spolužáci mu to nejspíš neusnadnili. Žaloba o 250 tisíc dolarů skončila mimosoudním vyrovnáním.

Star Wars Kid vstoupil do internetových dějin jako jedno z prvních virálních videí. Obsahovalo prvek skryté kamery i exhibicionismu zároveň, kouzla nechtěného i poťouchlého posměchu. Podobně vtipné video natočil Gary Brolsma, jeho Numa Numa dance se stal obrovským hitem a známým internetovým memem. Tentokrát už ale namísto žalob padaly nabídky spolupráce. Vydělávat se dá na čemkoli.

RickRoll

Když Rick Astley v roce 1987 nazpíval singl "Never Gonna Give You Up" (Nikdy se tě nevzdám), netušil, že písnička zažije nečekaný návrat o 20 let později, a to díky fenoménu "rickrollování".

V roce 2007 se na "internetové putyce" 4chan objevil zajímavý vtípek (variace na předešlý "duckroll"). Text sliboval zajímavé a dlouho očekávané video (například trailer ke hře GTA IV), ovšem po kliknutí přesměroval čtenáře právě na dvacet let starý hit Ricka Aslteyho. Vtípek byl na 4chan čím dál známější a posléze se lavinovitě rozšířil i do ostatních koutů internetu.

Jakéhosi oficiálního uznání došel RickRoll 1. dubna 2008, kdy se YouTube samotný k tomuto vtípku přidal, a všechny odkazy na videa z úvodní stránky přesměroval právě na tancujícího Ricka. Od té doby si toto meme žije svým vlastním životem.

Také další video vychází z  písničky, konkrétně z "Harder, Better, Faster, Stronger" od Daft Punk. Původní videoklip k tomuto videu natočil Kazuhisa Takenouchi, ale mnohem známější se staly internetové variace.

Využívají vynalézavého zobrazení slov písničky (kterých není mnoho) na lidském těle a jejich rychlém ukazování a skrývání v reálném čase. Právě secvičenost, vynalézavost a absence střihu dávají těmto videím kouzlo a schopnost se šířit. A obnažená dívčí těla internetovému šíření samozřejmě pomůžou.

Várka druhá: jedna fotka denně, Mac a PC, Old Spice Guy

Jedna fotka denně

Možná jste zaznamenali původní video, ve kterém Noah nafotil 2 356 autoportrétů, dal je dohromady a vytvořil tak zajímavé video. Kouzlo videa nespočívá jen v hudbě a podmanivém blikání, ale především v času, který do něj Noah investoval, a jehož překotné plynutí z filmu přímo dýchá.

Mac a PC

Na firmu Apple mají lidé velmi vyhraněné názory. Odlišný a specificky "jablíčkovský" přístup k hardware nesedne zdaleka každému. Většina příznivců i odpůrců se ale shodne, že marketing Applu je velmi propracovaný. Svědčí o tom i perfektně vymyšlené a zahrané reklamy "Mac a PC", ve kterých jsou obě platformy reprezentovány svým chlapíkem. Není zapotřebí zdůrazňovat, že PC (ztvárnil komik John Hodgeman) z těchto konverzačních duelů nevychází zrovna nejlépe.

Reklamy se těší velké oblíbenosti i po čtyřech letech. V roce 2010 ji společnost ukončila a postupně ze stránek reklamy odstranila. Na internetu se stále potulují. Nejen originály, ale i nejrůznější parodie a variace. Formát je skutečně chytlavý, snadno srozumitelný a (když se povede) i vtipný.

Old Spice Guy

Také další fenomén se zrodil z promyšlené reklamy. Old Spice měla i jiné nápadité reklamy, ale teprve nový Old Spice Guy v podání charismatického herce jménem Isaiah Mustafa byl trefou do černého. Reklama je točená na jeden záběr (častý prvek u virálních videí) a je v ní jen velmi málo digitálních efektů. Většina je tvořena "po staru", bez "digitálních podvodů".

Old Spice Guy byl také aktivní na Twitteru, odpovídal na dotazy fanoušků krátkými videi na YouTube.

Várka třetí: Vuvuzela, Matt Harding

Vuvuzela

Pamatujete ještě na vuvuzely? Minulý červen rozpoutal tento jihoafrický nástroj celosvětovou debatu. Vuvuzela se ze dne na den stala důvodem pro konflikty i expertní analýzy. Stala se ale také předmětem, kterého se chopili internetoví kreativci. Každý se k ní musel nějak vyjádřit.

Matt Harding

Mezi výjimečná internetová videa patří i série tanečních videoklipů, které natočil Matt Harding po celém světě. Formát je jednoduchý: Matt předvádí svůj potrhlý tanec v desítkách zemí všude po světě. A proč? Vlastně jen tak, nebavilo ho pořád sedět doma, chtěl vidět i jiné kultury.

Jednoduchost střihu i myšlenky se v nich střetává s na první pohled zřejmou náročností. O videích se mluví jako o svědectví o univerzálnosti tance, ukázce toho, že "když se chce, tak to jde" nebo o dokumentu o naší planetě. Matt Harding zdůrazňuje, že takováto poselství jsou nad rámec toho, co zamýšlel: "To je na vás, já jen tančím."

A jaká jsou vaše oblíbená internetová videa? Podělte se o ně v diskuzi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Budova společnosti Google.
Google na poslední chvíli bojuje proti obří pokutě od Evropské komise

Google se odvolal proti pokutě od Evropské unie za údajné zneužití monopolního postavení.   celý článek

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...
YouTube zastavil propagandistický kanál Severní Koreje. Analytikům chybí

YouTube se rozhodl zablokovat kanály „Stimmekoreas“ a „Uriminzokkiri”, které sloužily Severní Koreji k šíření propagandy,  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.