Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Američané po letech odkladů zavedou „létající torpédo“

aktualizováno 
Standardní lehké torpédo MK 54 amerického námořnictva dostane křídla. Po odhozu ve výšce necelých deseti kilometrů se k hladině pohybuje jako kluzák a uletí při tom desítky kilometrů. Nově umožní létající modul zasáhnout ponorku z bezpečné vzdálenosti bez nutnosti přiblížit se k hladině moře.

Torpédo Raytheon MK 54 bez kitu HAAWC | foto: US NAVY

Dáme torpédům křídla. Rozhodnutí, které připomíná populární reklamní slogan, se po odkladech stává skutečností. Společnost Boeing na konferenci Sea-Air-Space (Moře-vzduch-vesmír) předvedla výsledek projektu, který začal v roce 2007.

Standardní lehké torpédo amerického námořnictva (US NAVY) Raytheon MK 54 Boeing nově vybaví létacím kitem, který vychází z technologií dodatečně řízených bomb s kitem JDAM a malých přesných plachtících bomb s kitem SDB. Informaci publikoval server DefenseNews.

Fotogalerie

Kit HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability, tj. protiponorková zbraň pro boj z velké výšky) obsahuje GPS, napájecí zdroj a řídicí letový počítač. Nevyžaduje zásah do torpéda a umožňuje použití modernizovaných torpéd.

Cíl nic netuší

Po odhalení nepřátelské ponorky nově povede hlídkující letoun P8 Poseidon útok z výšky necelých deseti kilometrů (30 000 stop). Při něm pouze vypustí lehké „létající torpédo“.

Po odhozu se kitu s torpédem rozevřou křídla a zbraň v kluzákovém režimu plachtí k hladině moře sedm až deset minut. Během této doby urazí vzdálenost v řádu desítek kilometrů (přesné údaje pochopitelně podléhají vojenskému tajemství). V učené výšce kit odhodí torpédo, které se snese na vodní hladinu pomocí padáku. Ve vodě se torpédo aktivuje a pokusí se samo vyhledat určený cíl a zneškodnit ho.

Z pohledu US NAVY má toto řešení mnoho výhod. Nepřátelská ponorka by měla útok odhalit až v poslední chvíli, kdy nemá čas se účinně bránit. Umožňuje útok z velké výšky a bezpečné vzdálenosti. Hlídkující letoun navíc může sledovat útok z dálky. Řešení také dává P8 možnost zůstát mimo dostřel protiletadlových zbraní na pevnině.

Torpédo Raytheon MK 54 při shozu pomocí padáku z letounu P8 Poseidon

Torpédo Raytheon MK 54 při shozu pomocí padáku z P8 Poseidon

Letoun také nemusí přerušovat hlídkovou činnost kvůli bojovému manévru z nízké výšky. Z nízké letové hladiny je přesnost útoku větší než při shozu torpéda z velké výšky, ale letoun je při něm zranitelnější. A konečně letadlo také šetří palivo.

Nové torpédo pro nové letadlo

„Létající torpéda“ budou používat především letouny P8 Poseidon, které jsou vyvinuty z civilního letadla Boeig 737-800. Oproti civilní verzi má zesílený drak a jeho kabina nemá okénka s výjimkou dvou pro pozorovatele. Pro zvětšení doletu jsou v trupu namontovány tři dodatečné palivové nádrže.

Křídla pocházejí z typu 737-900, nejsou zakončena nahoru zahnutými winglety, ale jsou zkosená podobně jako na typu Boeing 767-400ER. Hlavní odlišností křídel od civilních verzí jsou závěsy pro zbraně.

Přepracovány jsou také závěsy motorů CFM56-7 a jejich gondoly. Důvodem je umístění výkonnějších elektrických generátorů pro napájení vojenské palubní elektroniky o výkonu 180 kVA (pro srovnání, civilní mají jen 90 kVA).

Přední část trupu umožňuje nést podvěšená zařízení, zadní část je upravena pro shoz zbraní a bójí. Samozřejmostí je možnost tankování za letu či komunikace s ostatními členy bojové skupiny buď přímo, nebo přes satelity.

Letoun nahrazuje zastaralý Lockheed Martin P-3 Orion, který pohání čtveřice turbovrtulových motorů. P8 Poseidon slouží v USA, Austrálii a Indii.

Turbovrtulový letoun P3 Orion

Turbovrtulový P3 Orion

Kabina pilotů v  letounu P3 Orion

Kabina pilotů v P3 Orion





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Londýn během noci
Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Británii během noci

VIDEO Německo bombardovalo Velkou Británii už od roku 1915. První nálety však nepodnikala letadla, ale vzducholodě. Teprve v roce 1917 je vystřídaly bombardéry. Byly...  celý článek

Antonov An-2
Nesmrtelná Andula slaví 70 let. Vozila výsadkáře i kozy a práškovala pole

Andula nebo prostě Anča, takovou milou přezdívku u nás dostal legendární dvouplošník Antonov An-2, ať už s ním létali zaměstnanci ČSA a později SlovAiru,...  celý článek

Leopold Šrom (vpravo) popisuje Františkovi Burdovi, jak šel na Němce. Za nimi...
Sestřeloval "skopčáky" nad Slovenskem a zahynul při letecké katastrofě

Před sto lety se narodil Leopold Šrom, vynikající pilot a úspěšný stíhač z řad československého zahraničního odboje, který se vyznamenal především v době...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.