Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Američané po letech odkladů zavedou „létající torpédo“

aktualizováno 
Standardní lehké torpédo MK 54 amerického námořnictva dostane křídla. Po odhozu ve výšce necelých deseti kilometrů se k hladině pohybuje jako kluzák a uletí při tom desítky kilometrů. Nově umožní létající modul zasáhnout ponorku z bezpečné vzdálenosti bez nutnosti přiblížit se k hladině moře.

Torpédo Raytheon MK 54 bez kitu HAAWC | foto: US NAVY

Dáme torpédům křídla. Rozhodnutí, které připomíná populární reklamní slogan, se po odkladech stává skutečností. Společnost Boeing na konferenci Sea-Air-Space (Moře-vzduch-vesmír) předvedla výsledek projektu, který začal v roce 2007.

Standardní lehké torpédo amerického námořnictva (US NAVY) Raytheon MK 54 Boeing nově vybaví létacím kitem, který vychází z technologií dodatečně řízených bomb s kitem JDAM a malých přesných plachtících bomb s kitem SDB. Informaci publikoval server DefenseNews.

Fotogalerie

Kit HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability, tj. protiponorková zbraň pro boj z velké výšky) obsahuje GPS, napájecí zdroj a řídicí letový počítač. Nevyžaduje zásah do torpéda a umožňuje použití modernizovaných torpéd.

Cíl nic netuší

Po odhalení nepřátelské ponorky nově povede hlídkující letoun P8 Poseidon útok z výšky necelých deseti kilometrů (30 000 stop). Při něm pouze vypustí lehké „létající torpédo“.

Po odhozu se kitu s torpédem rozevřou křídla a zbraň v kluzákovém režimu plachtí k hladině moře sedm až deset minut. Během této doby urazí vzdálenost v řádu desítek kilometrů (přesné údaje pochopitelně podléhají vojenskému tajemství). V učené výšce kit odhodí torpédo, které se snese na vodní hladinu pomocí padáku. Ve vodě se torpédo aktivuje a pokusí se samo vyhledat určený cíl a zneškodnit ho.

Z pohledu US NAVY má toto řešení mnoho výhod. Nepřátelská ponorka by měla útok odhalit až v poslední chvíli, kdy nemá čas se účinně bránit. Umožňuje útok z velké výšky a bezpečné vzdálenosti. Hlídkující letoun navíc může sledovat útok z dálky. Řešení také dává P8 možnost zůstát mimo dostřel protiletadlových zbraní na pevnině.

Torpédo Raytheon MK 54 při shozu pomocí padáku z letounu P8 Poseidon

Torpédo Raytheon MK 54 při shozu pomocí padáku z P8 Poseidon

Letoun také nemusí přerušovat hlídkovou činnost kvůli bojovému manévru z nízké výšky. Z nízké letové hladiny je přesnost útoku větší než při shozu torpéda z velké výšky, ale letoun je při něm zranitelnější. A konečně letadlo také šetří palivo.

Nové torpédo pro nové letadlo

„Létající torpéda“ budou používat především letouny P8 Poseidon, které jsou vyvinuty z civilního letadla Boeig 737-800. Oproti civilní verzi má zesílený drak a jeho kabina nemá okénka s výjimkou dvou pro pozorovatele. Pro zvětšení doletu jsou v trupu namontovány tři dodatečné palivové nádrže.

Křídla pocházejí z typu 737-900, nejsou zakončena nahoru zahnutými winglety, ale jsou zkosená podobně jako na typu Boeing 767-400ER. Hlavní odlišností křídel od civilních verzí jsou závěsy pro zbraně.

Přepracovány jsou také závěsy motorů CFM56-7 a jejich gondoly. Důvodem je umístění výkonnějších elektrických generátorů pro napájení vojenské palubní elektroniky o výkonu 180 kVA (pro srovnání, civilní mají jen 90 kVA).

Přední část trupu umožňuje nést podvěšená zařízení, zadní část je upravena pro shoz zbraní a bójí. Samozřejmostí je možnost tankování za letu či komunikace s ostatními členy bojové skupiny buď přímo, nebo přes satelity.

Letoun nahrazuje zastaralý Lockheed Martin P-3 Orion, který pohání čtveřice turbovrtulových motorů. P8 Poseidon slouží v USA, Austrálii a Indii.

Turbovrtulový letoun P3 Orion

Turbovrtulový P3 Orion

Kabina pilotů v  letounu P3 Orion

Kabina pilotů v P3 Orion




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Další z rubriky

Přelomové osmičky: Neúspěšná ofenziva Vietkongu přispěla k jeho vítězství

Vojáci vyvádí posledního útočníka z řad Vietkongu z půdy americké ambasády v...

Před 50 lety, v lednu 1968, zahájily severovietnamské síly mohutný útok známý jako Ofenziva Tet. Přestože šlo o...

Jak sovětské tajné služby začaly od roku 1920 podkopávat naší republiku

Z výstavy Republika - Prezidentská standarta

Snaha tajně ovlivňovat jiné státy patří ke kořenům bolševické říše, Sovětského svazu. Prakticky hned od vzniku...

Sovětské tajné služby cvičily teroristy a v ČSR využívaly komunisty

Z výstavy Republika - Prezidentská standarta

Imperiální choutky sovětského Ruska a jeho tajných služeb ve dvacátých letech minulého století v ČSR zahrnovaly i...

Najdete na iDNES.cz