Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Leo Express zkouší mezi Prahou a Ostravou i objížďky, aby se neztratil

aktualizováno 
Vlaky Leo Expressu čekají v nejbližších dnech na povolení vozit při zkušebních jízdách i cestující. Zatím probíhají zkušební jízdy na vedlejších tratích a napravují se drobné nedostatky.

Na kolejích mezi Prahou a Ostravou právě probíhá testování černé soupravy Leo Expressu bez cestujících. Jednotka s pěti vozy nazvaná Flirt během nich musí dokázat, že je plně připravená na provoz na českých železnicích. Při zkouškách, které provádí výrobce, firma Stadler, jezdí osádky budoucího majitele jak po hlavní trati, tak po všech existujících objízdných trasách, na kterých se "černá puma" může teoreticky objevit.

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici...

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici vysunou stupačky.

Podle strojvedoucích jsou všechny objízdné trasy něčím zajímavé a výjimečné. Vzhledem k tomu, že hlavní trasa je dvoukolejná, se každý z nich svým způsobem těší na jednokolejné úseky, například kolem Chocně.

Zatím jen pro personál

Z pohledu budoucího majitele se při testech provádí výcvik strojvedoucích. Ti se musí dokonale naučit zvládat průjezd hlavní trasy. A nejen to. Musí se také prakticky seznámit se všemi možnými objížďkami, kudy se může vlak vyhnout možnému neprůjezdnému místu na hlavní trase. Strojvedoucí se tak doslova nesmí "ztratit" ani na případné objížďce.

Při testech jsou v kabině vždy dva strojvedoucí. Jeden řídí vlak, druhý zejména sleduje návěstidla a "pro jistotu" je hlásí. Tím společně oba kontrolují spolehlivost opakovače návěstidla v kabině strojvedoucího.

Jízdy se také využívají k výcviku palubního personálu, který se musí naučit řešit běžné situace na palubě.

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné...

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné problémy s toaletou . Učili se například vyřešit situaci, když by se náhodou zasekly dveře.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Už brzy i pro cestující

Švýcarský vlak také prošel důležitým testem, ve kterém Drážní úřad sleduje reakci kolejových obvodů na průjezd vlaku. Jde o to, aby se jednotka na kolejích "neztrácela", například výpravčím na monitorech nebo návěstidlům. Zjednodušeně jde o to, aby vlak za jednotkou nedostal omylem "zelenou" a nenarazil zezadu do soupravy. Při tomto testu úmyslně pískovač sype pod kola písek, který může způsobit "zmizení" vlaku, když dvojkolí elektricky nespojí kolejové obvody.

V posledních dnech Drážní úřad měřil chování zabezpečovacího zařízení ve stokilometrové rychlosti na tratích mezi Ostravou a Prahou. Pokud se ukáže, že test byl úspěšný, bude následovat zvýšení testovací rychlosti na maximálně povolených 160 km/h.

Povolení je nutné, aby mohla začít poslední fáze testů Leo Expressu, kterou netrpělivě vyhlíží nejen milovníci vlaků. Jsou to zkoušky s cestujícími. Aby mohly začít, musí však obdržet právě povolení pro testy při maximální rychlosti 160 km/h.

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....
Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku. Jeden údaj je proměnný a zobrazuje teplotu nebo rychlost.

Leo Express očekává, že by toto povolení měl dostat během několika dní: "Čekáme nyní na finální povolení od Drážního úřadu, kterému postupně předkládáme nezbytné podklady k rozhodnutí, a vše připravujeme na to, abychom mohli zahájit pilotní provoz s cestujícími již od středy 7. listopadu 2012," řekl Technetu Leoš Novotný, generální ředitel a zakladatel společnosti LEO Express.

Našly se i mouchy

Jízdy na reálné trati také odhalily drobné nedostatky způsobené výrobcem. Například mezi skříněmi vozů vržou pryže. Výrobce již naplánoval harmonogram jejich výměny za jiný typ.

Souprava také má mezi vozy tzv. Jakobsovy podvozky. Laicky řečeno, mají dva sousedící vagóny společný podvozek. Nejdou sice v běžném provozu tedy od sebe oddělit, ale je lehčí v případě vykolejení také bezpečnější, protože takto spojené vozy se hůře "lámou". Podle strojvedoucích také tento typ podvozku soupravě dává vynikající jízdní vlastnosti při průjezdu oblouky. 

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný...

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný pohyb, než na jaký jste byli dosud zvyklí.

Jenže nic není zadarmo. V přímých úsecích se kvůli Jakobsovým podvozkům vlak nepatrně vlní jako had. Sinusový pohyb vzniká pouze při určité rychlosti působením dvou skříní na jeden podvozek. Leo Express po výrobci žádá, aby jev potlačil. Řešením má být nastavení hydrauliky tlumičů. Pokud to nepomůže, přijde na řadu soustruh a upraví se profil kol.




Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Další z rubriky

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety

2. září 1917 se narodil novinář, spisovatel a militantní bojovník za práva zvířat Cleveland Amory. Působil v řadě...

Jak odhalit šarlatána. Rozhovor se skeptickou legendou, úžasným Randi

Kanadsko-americký jevištní kouzelník a vědecký skeptik James Randi

Kanadsko-americký iluzionista, legenda svého oboru, mistr známý po celém světě. A také profesionální skeptik. Už půl...

Býval komunistou, pak Healey zakládal Bilderberg a hájil Kavana

Býval komunistou, pak Healey vedl Bilderberg

30. srpna 1917 se narodila jedna z nejvýraznějších postav britských labouristů po 2. světové válce Denis Healey, bývalý...

Najdete na iDNES.cz