Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Legenda z Kunovic létá po celém světě. L-410 Turbolet slaví padesátiny

Jednou z největších legend, kterou dal světu československý letecký průmysl, je malý dopravní stroj L-410 Turbolet z moravských Kunovic. Jeho první prototyp poprvé vzlétl 16. dubna 1969 a letouny této typové řady se vyrábí dodnes. V roce 2015 navíc spatřil světlo světa modernizovaný typ L-410NG.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RO

"Turbolet uchvátil oko pozorovatele ladnými tvary." Ano, je ladný asi jako Andula. Což je u letounů na nezpevněné plochy typické.

0 0
možnosti
RF

Ano, L-410 má ladné tvary, porovnejte například s konkurenčním Do 228. Nelze dávat do souvislosti tvary letadla a možnost operovat z nezpevněných ploch, určitě najdete sám hromadu letadel ladných tvarů operujících právě z nezpevněných ploch.

1 0
možnosti
VH

V22í44t 82H77r58u13b93e81š

17. 4. 2019 8:44

Krásné letadlo, a dobře napsaný článek R^

0 0
možnosti
JP

J38o55s74e38f 63P69e79t11k96a

16. 4. 2019 12:11

Dobrá poznámka k motoru Walter. Skutečně to není kopie motoru Pratt & Whitney ani jiného motoru ze světové produkce; je to vlastní dílo "Walterovky", resp. Motorletu.

Před několika lety jsem se seznámil s jedním inženýrem strojařem - dnes již starým pánem - z týmu konstrukční kanceláře, který se na projektu, výrobě a zkouškách motorů M601, M602, M701 a jejich modifikacích osobně podílel. Je to muž úžasných strojírenských vědomostí a vysokých morálních hodnot. Nebudu jej jmenovat, protože jsem si u něj nevyžádal jeho souhlas. Tito staří, ještě žijící konstruktéři se pořád pravidelně scházejí - určitě si mají co říci.

Já, původem strojař, který se ke strojařině a strojírenské výrobě "na stará kolena" zase vrátil, když jsem od něj uslyšel, že "dělal na "šestsetjedničce", jsem rychle zpozorněl a začal se o tuto historii zajímat. Jako v každé skupince lidí, která řeší a diskutuje věcné problémy, jsme k sobě rychle nalezli velice přátelský vztah a mnoho večerů nad těmi motory a dobrým vínem proseděli. Ve skutečnosti tomu bylo tak, že on přednášel a já s otevřenými ústy poslouchal a jenom občas vznesl nepodstatný dotaz. Kamarád má navíc schopnost své vědomosti podat v logických souvislostech a přehledně tak, že jsem se rychle vpravil do situace.

Když se ve Walterovce rozhodli o vývoji turbovrtulového motoru, tak s tím neměli žádné zkušenosti (proudové motory, které se tam dělaly do MIGů a později do Albatrosů, jsou úplně něco jiného). Samozřejmě, že měli jakési představy, ale od nich je cesta k motoru velice daleká. Je pravdou, že koupili motory nejenom od Pratt & Whitney, ale i od Francouzů a dalších firem. Ty rozebrali, prozkoumali a chytali rozumy. Konstrukční tým byl do věci zapálený a jejich hlavní myšlenkou bylo vymyslet něco jiného, nového - co tu ještě nebylo. Nakonec se jim to podařilo.

22 0
možnosti
JP

J81o84s61e51f 90P72e45t83k90a

16. 4. 2019 12:13

Ještě pokračuji:

Skutečně: řešení motorů M601 a Pratt & Whitney je naprosto odlišné. Anabáze s vývojem motoru byly obrovské. Na vývoji motoru spolupracovalo (někdy ochotně, jindy s klacky pod nohami) několik výzkumných ústavů, vysoké školy, naši špičkoví odborníci i vojáci. V Motorletu se k tomu účelu vyráběly speciální stroje a zařízení; např. lopatky oběžných kol byly z takových slitinových ocelí, které pomalu nešly ničím obrábět a západní technologie byly embargované. Muselo se vyřešit tisíce a jeden problém. Ale nakonec se L-410 svého českého motoru dočkala!!!

U příležitosti 100 let od vzniku společnosti Walter tito pánové zasedli, každý zpracoval část dle své odbornosti, a malým vlastním neprodejným nákladem vydali brožuru o 173 stranách o historii Walterovky "Od bicyklu k letadlovým motorům", v níž je velká část věnovaná právě těmto trubovrtulovým motorům. Přečetl jsem ji "jedním dechem" a často se k ní vracím.

Těmto všem pracovníkům, konstruktérům, technologům, mistrům ve výrobě až po nejposlednějšího dělníka patří veliký dík a uznání za jejich práci.

16 0
možnosti
Foto

Hezký populární neodborný článek. V pohodě. I když v Technetu jsme zvyklí na jinou kvalitu.. Jen drobné upřesnění: nejedná se o dopravní letadlo (jediný československý pokus o ně byla rovněž kunovická L-610 pro 40 cestujících (projekt možná bude obnoven!) ale o malé letadlo sběrné kategorie (commuter). Typ je L410 a všechno (včetně nové L-410NG) jsou to jen verze (models).

8 0
možnosti
RA

Commuter je také dopravní. Jsou totiž různé kategorie dopravních letadel.

2 0
možnosti
RK

Už i komunisti měly připravený nový model L 610 - ale nová doba najela na systém, vyrábět další desítky let pořád to samé.

0 12
možnosti
JH

Nová doba s sebou přinesla kolaps východních trhů a ztrátu zadavatele a primárního odběratele L-410 i L-610, Sovětského svazu.

L-610 měl tehdy (a má dodnes) hodně daleko do dokončení a dotažení do komerčně použitelného stavu, ani nemluvě o certifikaci. V takové situaci nemít žádnou jistotu budoucího odbytu, to je prostě konečná.

Že by bylo záhodno výrobu více diverzifikovat, s tím souhlasím. To ovšem nesouvisí s dobou, ale s prioritami majitelů a vedení konkrétní společnosti.

2 0
možnosti
RK

Jako super, 50 let být závislý na jednom produktu hm, fakt super.

A 30 let po revoluci vyrábět pořád to samé hm. fakt super!

1 20
možnosti
JB

Taky to vyrábějí a kupují jen Rusáci.

1 10
možnosti
JB

Je to krásny a hlavne kvalitný stroj. O jeho užitočnosti by asi najviac vedeli povedať jeho "najväčší" užívatelia...;-)

Známy z Leteckých opravovní v Trenčíne mi hovoril, že občas museli letieť do bývalého ZSSR, lebo lietadlo už nebolo schopné absolvovať cestu na generálku a "sprevádzkovať" ho aspoň na cestu ...a občas museli pred opravou najprv vystriekať ovčí trus z vnútra lietadla- evidentne slúžilo na prepravu ovčích stád v širokej Rusi.:-P

2 0
možnosti
MF

Jedno z mála letadel, která mají povolení přistávat na letišti LUKLA!!

8 0
možnosti
RK

OK a důvod je?

je to třeba přemotorovanost?

0 0
možnosti
Foto

Nedávno jsem četl, že je to jedno z nejčastěji padajících letadel a tudíž nejméně bezpečných na světě.

BLBOST!

Létá v místech, kam skoro žádné jiné letadlo nepustí. V počasí, které by jiná letadla nezvládla a v zemích, kde je i bedna s rezavým nářadím vzácnost.

10 4
možnosti
JB

Je to dobré letadlo a určitě je "obětí" svého nasazení, ale zase dělat z toho zázračný stroj, který snad proletí hurikánem, to asi ne...:-/

6 1
možnosti
  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 44 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 44 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 8 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...