Diskuze
Legenda z Kunovic létá po celém světě. L-410 Turbolet slaví padesátiny
Děkujeme za pochopení.
R47o90m48a98n 58O62l21á95c36h
"Turbolet uchvátil oko pozorovatele ladnými tvary." Ano, je ladný asi jako Andula. Což je u letounů na nezpevněné plochy typické.
R13a26d20e68k 56F52o57l58p53r88e25c26h64t
Ano, L-410 má ladné tvary, porovnejte například s konkurenčním Do 228. Nelze dávat do souvislosti tvary letadla a možnost operovat z nezpevněných ploch, určitě najdete sám hromadu letadel ladných tvarů operujících právě z nezpevněných ploch.
J38o55s74e38f 63P69e79t11k96a
Dobrá poznámka k motoru Walter. Skutečně to není kopie motoru Pratt & Whitney ani jiného motoru ze světové produkce; je to vlastní dílo "Walterovky", resp. Motorletu.
Před několika lety jsem se seznámil s jedním inženýrem strojařem - dnes již starým pánem - z týmu konstrukční kanceláře, který se na projektu, výrobě a zkouškách motorů M601, M602, M701 a jejich modifikacích osobně podílel. Je to muž úžasných strojírenských vědomostí a vysokých morálních hodnot. Nebudu jej jmenovat, protože jsem si u něj nevyžádal jeho souhlas. Tito staří, ještě žijící konstruktéři se pořád pravidelně scházejí - určitě si mají co říci.
Já, původem strojař, který se ke strojařině a strojírenské výrobě "na stará kolena" zase vrátil, když jsem od něj uslyšel, že "dělal na "šestsetjedničce", jsem rychle zpozorněl a začal se o tuto historii zajímat. Jako v každé skupince lidí, která řeší a diskutuje věcné problémy, jsme k sobě rychle nalezli velice přátelský vztah a mnoho večerů nad těmi motory a dobrým vínem proseděli. Ve skutečnosti tomu bylo tak, že on přednášel a já s otevřenými ústy poslouchal a jenom občas vznesl nepodstatný dotaz. Kamarád má navíc schopnost své vědomosti podat v logických souvislostech a přehledně tak, že jsem se rychle vpravil do situace.
Když se ve Walterovce rozhodli o vývoji turbovrtulového motoru, tak s tím neměli žádné zkušenosti (proudové motory, které se tam dělaly do MIGů a později do Albatrosů, jsou úplně něco jiného). Samozřejmě, že měli jakési představy, ale od nich je cesta k motoru velice daleká. Je pravdou, že koupili motory nejenom od Pratt & Whitney, ale i od Francouzů a dalších firem. Ty rozebrali, prozkoumali a chytali rozumy. Konstrukční tým byl do věci zapálený a jejich hlavní myšlenkou bylo vymyslet něco jiného, nového - co tu ještě nebylo. Nakonec se jim to podařilo.
J81o84s61e51f 90P72e45t83k90a
Ještě pokračuji:
Skutečně: řešení motorů M601 a Pratt & Whitney je naprosto odlišné. Anabáze s vývojem motoru byly obrovské. Na vývoji motoru spolupracovalo (někdy ochotně, jindy s klacky pod nohami) několik výzkumných ústavů, vysoké školy, naši špičkoví odborníci i vojáci. V Motorletu se k tomu účelu vyráběly speciální stroje a zařízení; např. lopatky oběžných kol byly z takových slitinových ocelí, které pomalu nešly ničím obrábět a západní technologie byly embargované. Muselo se vyřešit tisíce a jeden problém. Ale nakonec se L-410 svého českého motoru dočkala!!!
U příležitosti 100 let od vzniku společnosti Walter tito pánové zasedli, každý zpracoval část dle své odbornosti, a malým vlastním neprodejným nákladem vydali brožuru o 173 stranách o historii Walterovky "Od bicyklu k letadlovým motorům", v níž je velká část věnovaná právě těmto trubovrtulovým motorům. Přečetl jsem ji "jedním dechem" a často se k ní vracím.
Těmto všem pracovníkům, konstruktérům, technologům, mistrům ve výrobě až po nejposlednějšího dělníka patří veliký dík a uznání za jejich práci.
R29o48b61e64r62t 69D66v76o63ř29á18k
Hezký populární neodborný článek. V pohodě. I když v Technetu jsme zvyklí na jinou kvalitu.. Jen drobné upřesnění: nejedná se o dopravní letadlo (jediný československý pokus o ně byla rovněž kunovická L-610 pro 40 cestujících (projekt možná bude obnoven!) ale o malé letadlo sběrné kategorie (commuter). Typ je L410 a všechno (včetně nové L-410NG) jsou to jen verze (models).
R58i33c89h28a21r24d 45A57u73b12r76e60c98h21t
Commuter je také dopravní. Jsou totiž různé kategorie dopravních letadel.
R96o38m39a97n 95K69r38a24t62o56c76h90v21í67l
Už i komunisti měly připravený nový model L 610 - ale nová doba najela na systém, vyrábět další desítky let pořád to samé.
J95a91n 26H80a88v10r33á61n70e32k
Nová doba s sebou přinesla kolaps východních trhů a ztrátu zadavatele a primárního odběratele L-410 i L-610, Sovětského svazu.
L-610 měl tehdy (a má dodnes) hodně daleko do dokončení a dotažení do komerčně použitelného stavu, ani nemluvě o certifikaci. V takové situaci nemít žádnou jistotu budoucího odbytu, to je prostě konečná.
Že by bylo záhodno výrobu více diverzifikovat, s tím souhlasím. To ovšem nesouvisí s dobou, ale s prioritami majitelů a vedení konkrétní společnosti.
R79o58m10a35n 27K27r71a10t64o51c72h38v47í64l
Jako super, 50 let být závislý na jednom produktu hm, fakt super.
A 30 let po revoluci vyrábět pořád to samé hm. fakt super!
J33i48n73d43ř69i43c51h 30B12u76c61h80t84a
Taky to vyrábějí a kupují jen Rusáci.
J94o71z98e86f 45B66e16v27i46l69a13q96u45a
Je to krásny a hlavne kvalitný stroj. O jeho užitočnosti by asi najviac vedeli povedať jeho "najväčší" užívatelia...
Známy z Leteckých opravovní v Trenčíne mi hovoril, že občas museli letieť do bývalého ZSSR, lebo lietadlo už nebolo schopné absolvovať cestu na generálku a "sprevádzkovať" ho aspoň na cestu ...a občas museli pred opravou najprv vystriekať ovčí trus z vnútra lietadla- evidentne slúžilo na prepravu ovčích stád v širokej Rusi.
M84a75r35e69k 94F67l53e60k57a49č
Jedno z mála letadel, která mají povolení přistávat na letišti LUKLA
R35o89m90a37n 80K59r55a33t73o45c42h75v38í65l
OK a důvod je?
je to třeba přemotorovanost?
J64i37ř70í 41D46o85b78r70ý
Nedávno jsem četl, že je to jedno z nejčastěji padajících letadel a tudíž nejméně bezpečných na světě.
BLBOST!
Létá v místech, kam skoro žádné jiné letadlo nepustí. V počasí, které by jiná letadla nezvládla a v zemích, kde je i bedna s rezavým nářadím vzácnost.
J45i34ř57í 74B93r42e81z92o36l33u46b31s72k95ý
Je to dobré letadlo a určitě je "obětí" svého nasazení, ale zase dělat z toho zázračný stroj, který snad proletí hurikánem, to asi ne...
Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku
V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů
Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil
Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala
V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...
Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa
Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...
Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie
Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...
PRACOVNÍK PÉČE O VOZY - HRADEC KRÁLOVÉ (brigáda) (A12422)
AURES Holdings a.s.
Královéhradecký kraj
nabízený plat:
120 - 120 Kč