Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

  21:16aktualizováno  21:16
Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.

Vichr stroji doslova lomcoval, nicméně letiště oznámilo, že kvůli povětrnostním podmínkám nemuselo zrušit ani jeden odlet. Odkloněna byla jen dvě letadla, která letěla z Madridu a Valencie.

Na letišti byl silný nárazový vítr, který je velmi nepříjemný, zejména když není v ose přistání nebo vzletu letadla. V případě zachyceném na videu se nedoporučuje přistát za použití autopilota, nutné je manuální řízení.

"Je to situace, na kterou jsou piloti dopravních letadel běžně cvičeni. Není to pro ně nic neobvyklého," vysvětluje Milan Mikulecký, pilot Historické letky republiky Československé.

Z videa je patrné, že piloti přistávajících letadel přesně podle základních instrukcí dávají křídlo takzvaně pod vítr. "Na stranu, odkud fouká vítr, se letadlo nakloní tak, aby křídlo směřovalo k zemi. V opačném případě by v extrémní situaci mohlo dojít k otočení stroje vzhůru nohama," dodává Mikulecký.

Jedno z letadel také provede manévr zvaný go around. Protože je kvůli větru takzvaně dlouhé (hrozí přejetí dráhy), opakuje pokus o přistání. Pilot přidá plyn, udělá okruh a o přistání se pokusí znovu.

Pro cestující, na rozdíl od pilotů, to musí být nezvyklá situace. Při tomto počasí platí nepřímá úměra: čím větší a těžší je letadlo, tím méně má s větrem problémů a naopak čím menší a lehčí je stroj, tím více si s ním vítr může pohrávat.




Nejčtenější

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...



Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Bez řidiče budou auta spolehlivější, ale zatím se bez člověka neobejdou

Osazení vozu Audi A8 - to vše je pro autonomní řízení nezbytné.

Pondělní nehodu autonomního vozidla, při které zemřela v Arizoně chodkyně, mohou mnozí vnímat jako důkaz nebezpečnosti...

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

Letoun KAL 902 na hladině zamrzlého jezera

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území....

Alespoň 50 Mbit/s pro všechny. I vám internet nakonec zrychlí

Stovky megabitů či jednotky gigabitů. Budoucnost připojení k internetu je...

Vysokorychlostní internet má být v dohledné době dostupný v téměř každé domácnosti. Kam nepovede kabel, posvítí LTE...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz