Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nebojte se malých dírek v okně letadla. Není to omyl ani závada

aktualizováno 
Velká dopravní letadla mají malé ventily v oknech. Cestujícím ovšem nehrozí nebezpečí. Dírka je zde už patnáct let pro jejich pohodlí, bezpečí a výhled.

Dírka v okně letadla, které se nemusíte bát | foto: Pavel Kasík - Technet.cz

Statistický pohled na letecké nehody

Hromadná letecká doprava je již dlouhodobě nejbezpečnější způsob cestování.

Pokud máte strach z létání, stačí jakákoli nestandardní maličkost, aby vám zvedla tepovou frekvenci. Pro někoho to může být turbulence či nečekané zpoždění. Jiné může vyděsit i to, že najdou miniaturní dírku v okně.

Ale nemusíte se bát, nejde o technickou závadu ani o náhodu. Nepatrný bezpečnostní ventilek prochází jednou, či více vrstvami okenních tabulek, aby tak umožnil vyrovnat tlak a zbavit mezeru mezi tabulkami přebytečné vlhkosti. To usnadňuje výhled z okna a zároveň přispívá k tepelné izolaci i pohodlí cestujících.

Více vrstev jako pojistka i ochrana okna

Fotogalerie

První námi dohledaná zmínka týkající se vícevrstvého okna dopravního letadla pochází z amerického patentu přihlášeného v roce 1936: „Ve výškách mezi 10 a 15 tisíci stopami (3 - 4,5 km, pozn. red.) jsou extrémně nízké teploty vzduchu, což vede k částečnému, či naprostému zamlžení oken. Skrze jednoduchou okenní tabulku se navíc rychle ochlazuje vzduch uvnitř letadla,“ uvedl tehdy Stephen Zand z firmy Sperry Corporation svůj nápad.

„Navrhuji tedy využít dvojitá okna, pokud možno s dostatečným meziprostorem, aby fungoval jako zvuková i tepelná izolace.“ Jeho návrh obsahoval malou trubičku, která vedla z meziprostoru např. do zásobníku s absorpční látkou a sloužila tak k vysoušení.

Patent z roku 1936 (udělen 1940) ukazuje řešení dvouvrstvého okna do letadel....

Patent z roku 1936 (udělen 1940) ukazuje řešení dvouvrstvého okna do letadel. Trubička (7) umožňuje odvádět vlhkost.

Patent firmy Airbus z roku 1996 (udělen 1999) ukazuje vícevrstvou strukturu...

Patent firmy Airbus z roku 1996 (udělen 1999) ukazuje vícevrstvou strukturu okna. Tento patent počítá s udržováním vnitřního tlaku prostřednictvím trubičky (10).

Od třicátých let se pochopitelně mnohé změnilo. Letadla dnes obvykle létají ve výšce kolem 10 km nad mořem, a vyrovnání tlaků je tedy ještě důležitější. Běžné okno v moderním dopravním letadle se skládá ze tří vrstev:

  • plastová ochrana - je nejblíže cestujícím, a chrání okno před škrábanci a ušmudlanými prsty a nosy těch, kteří se rádi dívají z okna.
  • vnitřní okenní tabulka - je dostatečně silná na to, aby sama o sobě odolala rozdílu tlaků mezi vnějším a vnitřním prostředím. Právě v této tabulce je již zmíněná dírka.
  • vnější okenní tabulka - silná vrstva plexiskla je to hlavní, co stojí mezi vámi a vnější řídkou atmosférou. Teprve kdyby tato vrstva z nějakého důvodu selhala, je zde vnitřní okenní tabulka.
Struktura okna v Boeingu 737. „Breather hole“ v prostřední tabulce zcela dole.

Struktura okna v Boeingu 737. „Breather hole“ v prostřední tabulce zcela dole.

Při letu ve velké výšce je tlak v kabině letadla přibližně třikrát vyšší než v okolí. Malá dírka, která je ve vnitřní okenní tabulce, slouží podle vyjádření výrobce oken do letadla, GKN Aerospace, k „vyrovnání tlaku mezi kabinou pro cestující a mezeře mezi okenními tabulkami, aby tak vyšší tlak v kabině působil pouze na vnější panel.“

Ve velmi nepravděpodobném případě, že by vnější panel praskl, přichází teprve ke slovu prostřední tabulka. Dírka v ní samozřejmě znamená, že vzduch bude z kabiny unikat ven, ale vzhledem k velikosti otvoru jde o kontrolovaný únik, nikoli o náhlou dekompresi, která je vždy velmi dramatická.

Při pohledu shora je evidentní, že dírka nevede až ven, ale pouze do prostoru...

Při pohledu shora je evidentní, že dírka nevede až ven, ale pouze do prostoru mezi okenními tabulkami.

Většina cestujících si malé dírky všimne teprve díky typické námraze, která se kolem ní ve velkých výškách vytvoří na vnitřní straně vnějšího panelu. Teplota okolního vzduchu je často nižší než -50 ºC, a vnější panel je tak velmi studený. I nepatrné množství vodní páry, která sem vniká přes malý otvor ve vnitřním panelu, se ihned sráží na vnější tabulce a poté zamrzá. Opět se nemusíte bát, že by to znamenalo jakékoli narušení pláště, tato voda pochází zevnitř letadla. Mimo jiné právě i z potu nervózních cestujících.

Autor:


Témata: Airbus, Boeing


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obyčejná hrací kostka může pomoci rozhodnout se a přitom „rozdělit“ hlas mezi...
Váháte mezi více stranami? Hlas můžete legálně „rozdělit“ díky náhodě

Pokud se nemůžete rozhodnout, které straně dát hlas, máme pro vás dobrou zprávu. Český volební systém neumožňuje vhodit hlas pro více stran. Ale jednoduchá...  celý článek

V 92 letech zemřel zakladatel elektronové mikroskopie v Československu Armin...
Zemřel Armin Delong, světově známý zakladatel elektronové mikroskopie

Ve věku 92 let zemřel v Brně v noci ze čtvrtka na pátek Armin Delong, světově uznávaný vědec a zakladatel elektronové mikroskopie v někdejším Československu....  celý článek

Může jeden hlas něco rozhodnout?
Může jeden hlas něco změnit? Vědci hledají, co znamená „správně volit“

Máte pocit, že jediný hlas se ztratí v moři ostatních a nebude mít na výsledek žádný vliv? Možná budete překvapeni, jak těsné volby někdy bývají. Každý volební...  celý článek

Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.
Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.

r.v. 2012, naj. 111 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.