Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: iDNES.cz

Letadlo na baterky letělo i s pilotem téměř hodinu

  • 6
Vývoj letounu poháněného pouze elektromotorem financovalo sdružení na podporu využití elektrické energie v letectví. Jednalo se o první skutečný let takovéhoto druhu letadla.

Pětičlennému týmu francouzských inženýrů se podařilo sestrojit letadlo, které je poháněné elektromotorem z baterií a ve vzduchu se udrželo přes tři čtvrtě hodiny. Motor měl výkon 25 koňských sil a napájely jej lithium-polymerové baterie, informovala v neděli agentura AFP.

Letoun nazvaný Electra F-WMDJ startoval z letiště v d'Aspres-sur-Buëch v departamentu Hautes-Alpes. Jde o jednomístný ultralehký stroj ze dřeva a plátna o váze 155 kilogramů bez pilota a rozpětí devíti metrů. Jeho vývoj a výstavbu financovalo sdružení Apame, zaměřené na podporu létacích strojů poháněných elektřinou.

Electra F-WMDJ se ve vzduchu udržela 48 minut. Není sice zdaleka prvním letadlem na elektrický pohon, uskutečnila však "skutečný let" i s pilotem, nikoli jen "skok ve vzduchu", zdůrazňují její tvůrci.

Reagovali tak na loňský pokus speciálního letounu, který se vznesl poháněn energií ze 100 běžných tužkových baterií typu AA. Pokus platila firma Panasonic, která tak vyzkoušela své baterie typu Oxyride. Letadlo se ale udrželo ve vzduchu pouze krátce; čas nebyl upřesněn - více na Technet.cz zde.

Existují ale i jiná letadla, která jejich elektrický pohon udrží ve vzduchu celé hodiny. Energii jim však nedodávají bateriové zdroje, ale sluneční články na křídlech. Například americká vesmírná agentura NASA zkonstruovala bezpilotní letoun Helios, který se dokázal ve vzduchu udržet nepřetržitě dva dny. Helios však havaroval a NASA veškeré práce na projektu zastavila.

Také známý švýcarský balonový letec Bertrand Piccard přesedlal na letouny poháněné výhradně sluneční energií a chce s takovým strojem obletět svět.

Klíčovým problémem je však zajistit, aby se solární letoun udržel ve vzduchu i v noci. K tomu má být vybaven bateriemi, jež se budou dobíjet ve dne. Solární články jeho připravovaného speciálu mají být tak výkonné, aby uživily motor vrtulí a stačily ještě ukládat dost energie do baterií, na které by stroj letěl v noci.

Výkon francouzských inženýrů je ve své kategorii jedinečný právě proto, že přibližuje o další krok možnost vytvoření výkonného "elektroavionu". "Náš technologický pokrok umožní brzy poskytnout v sektoru rekreačního létání alternativní nabídku v pohonu ultralightů, které potřebují motor o výkonu 15 až 50 koňských sil," cituje AFP z prohlášení projektantů Electry. Pokus údajně zahájil éru elektrického a tedy ekologického pohonu lehkých letadel.

Na projektu Electra F-WMDJ pracovalo pět odborníků jeden a půl roku.