náhledy
Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu 13. dubna 2019 nad Mohavskou pouští svůj první let. Tuto významnou událost amerického leteckého průmyslu si připomeneme sadou zajímavých fotografií.
Autor: Scaled Composites
„Tak, a jdeme na to!“ Osádku stroje Stratolaunch při jeho prvním letu tvořili zkušební piloti Evan Thomas (uprostřed) a Chris Guarente (vlevo), nejmladším členem byl mediálně nevyzdvihovaný palubní inženýr neznámého jména.
Autor: Scaled Composites
Stratolaunch odstartoval ke svému prvnímu letu (13. duben 2019)
Autor: Scaled Composites
Stratolaunch odstartoval ke svému prvnímu letu a přihlížející Američané jásají nadšením (13. duben 2019)
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Projekt speciálního nosiče vesmírných raket pro vynášení družic spustili v roce 2011 spoluzakladatel softwarové společnosti Microsoft Paul Allen a letecko-vesmírný vizionář, fantasta a konstruktér Burt Rutan. Jejich cílem bylo postavit letadlo, které bude vypouštět kosmické rakety. Letoun raketu dopraví do výšky zhruba deseti kilometrů, kde se tato od nosiče oddělí a už vlastními silami zamíří na oběžnou dráhu. Tento způsob startu vesmírných raket zdá se mi poněkud neotřelým, ale vychází ekonomicky úsporněji než klasický start z povrchu zemského. . Jinak nápad je to docela starý a dokonce už „dávno“ realizovaný na základě nosičů upravených z klasických velkokapacitních letadel, současní „stratolauncheři“ tedy nepřišli s novou myšlenkou.
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Stratolaunch bývá často označován za největší letoun světa. Pravda je taková, že je letounem s největším rozpětím křídla, které činí 117,35 metru. Svou délkou 72,5 metru však nijak nevyniká, minimálně pár strojů je delších, primát zde drží Antonov An-225 s délkou 84 metru. Důležitým parametrem je také maximální hmotnost neseného nákladu, zde si jsou se svými 250 tunami Stratolaunch i An-225 rovny, i když porovnávat náklad jako takový zde vlastně nelze, neboť tyto stroje jsou určeny pro zcela odlišné úkoly (i když první poslání An-225 také mělo co do činění s vesmírem, ale jak víme, i tento úkol byl od Stratolanche odlišný). Stratolaunch bude nosit rakety lehčích typů (plánuje se i více kusů při jednom letu), jejich motory budou na tuhá paliva.
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Ale největším letadlem s celokompozitovou konstrukcí draku Stratolaunch je, to mu upřít nemůžeme.
Autor: Scaled Composites
Přestože je Stratolaunch velký jako kráva bizona, nad Mohavskou pouští se dokáže ztratit.
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Aby se takto mohutný stroj dostal do vzduchu, pohání ho šest motorů Pratt & Whitney PW4056. Dvouproudový motor PW4056 dává maximální tah 252,4 kN. Motory typové řady PW4000 se používají na některých dvoumotorových a čtyřmotorových dopravních letadlech značky Boeing, ale i Airbus.
Autor: Scaled Composites
Letadlo Stratolaunch vyvinula a vyrobila společnost Scaled Composites (od roku 2007 je jejím 100% vlastníkem koncern Northrop Grumman), kterou založil Burt Rutan v roce 1982. Uživatelem stroje bude Stratolaunch Systems Corporation, společnost založená v roce 2011 pro starty vesmírných raket z letadlových nosičů. Klíčovou osobou Stratolaunch Systems Corporation byl Paul Allen, ten bohužel tento svět v roce 2018 opustil. (Foto: Stratolaunch jde na přistání po svém prvním letu dne 13. dubna 2019.)
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Stratolaunch přistává po svém prvním letu 13. dubna 2019. Kabina osádky je v pravém trupu (samozřejmě bráno po směru letu), v levém trupu v podstatě žádná kabina není (navíc ani ten prostor tam není přetlakovaný). Zajímavé jsou také vztlakové klapky, které při přistání hrají roli klapek brzdících, ještě lépe to je vidět na předchozím snímku.
Autor: Stratolaunch Systems Corporation
Ilustrace letu Stratolaunch s vypuštěním rakety Pegasus XL
Autor: Stratolaunch Systems Corporation