Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Británie má novou letadlovou loď. Je velká, že se nevešla do přístavu

aktualizováno 
V pátek anglická královna Alžběta pokřtila lahví whisky novou letadlovou loď. S výtlakem 65 tisíc tun bude HMS Queen Elizabeth tak velká, že se kvůli ní musí upravovat přístav Portsmouth. Nasazení se dočká v roce 2020.

I když Velká Británie šetří, plány na výrobu nových letadlových lodí nezastavila. V pátek 4. července tak sama královna pokřtila dosud největší letadlovou loď, jakou bude ostrovní velmoc provozovat a jakou za kanálem La Manche postavili. Loď třídy Queen Elizabeth (královna Alžběta) se dostala do fáze, kdy je sestavena a nyní budou probíhat vnitřní práce.

Je dlouhá 280 metrů a široká 70 metrů. Posádku včetně pilotů má tvořit na 1 600 lidí. Loď uveze 36 stíhaček typu F-35 a čtyři vrtulníky.

Tak trochu politický akt

"HMS Queen Elizabeth ukazuje novou fázi v historii našeho námořnictva," řekla podle BBC při ceremonii panovnice.

Místo tradičního šampaňského byla loď pokřtěna lahví skotské whisky Islay. To spolu s místem stavby a slavnosti v loděnici ve skotském Rosythu mělo i určitý politický podtext. Už 17. září bude tato dosavadní součást monarchie hlasovat v referendu o samostatnosti.

Rostoucí náklady

HMS Queen Elizabeth (R08) má být první ze dvou letadlových lodí této třídy. Osud druhé lodi HMS Prince of Wales (R09) je však kvůli financování nejasný, i když se na ní začalo pracovat již v roce 2011 . Už nyní je rozpočet na obě lodi překročen o více než dvě třetiny, když se z původního plánovaného rozpočtu 3,65 miliardy liber (asi 126 miliard korun) částka vyšplhala na 6,2 miliardy liber (asi 215 miliard korun).

Jednotlivé části letadlové lodi třídy Queen Elizabeth se v suchých docích...

Jednotlivé části letadlové lodi třídy Queen Elizabeth, které se v suchých docích musejí k smontovat k sobě.

Až bude R08 hotová, má operovat z přístavu v Portsmouthu. Ten je upravován, aby do něj loď moha vplout a kotvit zde. V loděnici v Portsmouthu přitom již v polovině roku 2012 dokončili výrobu části trupu lodi, která byla posléze dopravena právě do suchého doku loděnice ve skotském Rosythu, kde je celá loď kompletována.

Z poslední rok je to již třetí letadlová loď, která byla pokřtěna, nebo spouštěna na vodu. V listopadu loňského roku to bylo americké plavidlo USS Gerald Ford s jaderným pohonem. Tato první loď nové generace s délkou přes 300 metrů je větší než loď třídy Queen Elizabeth a ve své letce bude mít i bezpilotní letouny. Vyplout by měla v únoru 2016.

Loni v srpnu to zase byla vůbec první letadlová loď indické výroby. Plavidlo INS Vikrant musí být ještě dovybaveno zbraněmi a další technikou, aby mohlo v roce 2017 nastoupit do služby. Loď měří 260 metrů a na šířku má 60 metrů. Plavidlo pojme 1 450 mužů a měly by z něj startovat ruské bojové letouny MiG-29K, indická letadla LCA a ruské vrtulníky Kamov.

Států, které provozují letadlové lodě vlastní výroby přitom není mnoho. Patří sem USA, Velká Británie, Francie a Rusko a nyní přibude i Indie.

Velikostí překonává většinu konkurence

Práce na lodi začaly zhruba před pěti lety a dokončena byla 33 měsíců poté, co do suchého doku dorazila první část.

Finální stavba probíhá v největším suchém doku ve Velké Británii v již zmíněném skotském Rosythu, ale jednotlivé díly vznikají i jinde. Letos byl dokončen trup a očekává se, že stroj poprvé vypluje. Jen pro zajímavost, nátěry na celé lodi zabraly 1,5 milionu metrů čtverečních. V roce 2017 pak proběhnou testy na vodě a loď bude předána, aby byla o rok později dovybavena letouny F-35B a dalšími stroji. Do plného provozu by pak měla vstoupit v roce 2020.

Plavidlo bude mít dva 33tunové lodní šrouby, které budou dohromady potřebovat až 80 MW energie. Energii jí budou podle queenelizabethcruises.net dodávat dvě 36MW turbíny Rolls-Royce MT30. Spolu s dalšími generátory je celkový instalovaný výkon 109 MW. Loď bude mít akční rádius až 18,5 tisíce kilometrů při maximální rychlosti 25 uzlů (zhruba 46 km/h).

Vizualizace letadlové lodi třídy Queen Elizabeth.

Vizualizace letadlové lodi třídy Queen Elizabeth.

S rozměry 280 metrů na délku, 70 metrů na šířku a 57 na výšku se řadí mezi největší letadlové lodě světa. Předchozí generaci letadlových lodí, prezentovanou plavidlem HMS Invincible, překonává ve výtlaku třikrát a v délce o čtvrtinu. Je také o 18 metrů delší než francouzská letadlová loď Charles de Gaulle.

Výrobu zajišťuje konsorcium firem Aircraft Carrier Aliance, které sdružuje ministerstvo obrany a tři hlavní dodavatele BAE Systems, Babcock a Thales. Na výrobě se podílí kolem stovky společností a zhruba deset tisíc zaměstanců.

Autor:



Nejčtenější

Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu

Tesla Rodadster Elona Muska ve vesmíru

Elektromobil Tesla Roadster, který miliardář Elon Musk poslal do vesmíru na raketě Falcon Heavy, zřejmě přece jen...

Neznali morseovku a zřítili se v ČSR. Tři týdny je komunisti zapírali

Zajatému pilotovi Krausovi byl na prohlídku zapůjčený nepříliš padnoucí civilní...

Měl to být obyčejný zkušební let. Němečtí piloti však kvůli špatné znalosti morseovky a neuvěřitelné shodě náhod...



Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

Apple HomePod ničí dřevěný nábytek. Dávejte ho jinam, radí výrobce

Takto dopadl povrch dřevěného nábytku při testu HomePodu magazínem Wirecutter.

S prvními zahraničními recenzemi a s prvními aktivními uživateli chytrého reproduktoru HomePod se ukázal jeden nečekaný...

Další z rubriky

SUROVINY 2038: Víc hlušiny a správné ceny. Nerostné bohatství jen tak nedojde

Povrchový Důl ČSA se rozkládá nedaleko Litvínova (v pozadí).

Spotřeba nerostných surovin poroste i příští dvě desetiletí závratným tempem. Přesto budou dostupné, a to v dostatečném...

Giganty na obloze. Největší vrtulníky světa Mil V-12 postavili v SSSR

Mil V-12

Mezi úzkou světovou špičku vrtulníkových konstruktérů se bezpochyby zapsal Michail Leonťjevič Mil z tehdejšího...

OBRAZEM: V poušti vyrostl les automobilů, vyřádili se na nich sprejeři

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou "International Car Forest of The Last...

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou International Car Forest of The Last Church najdete v nevadské poušti jen asi...

Najdete na iDNES.cz