Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Británie má novou letadlovou loď. Je velká, že se nevešla do přístavu

aktualizováno 
V pátek anglická královna Alžběta pokřtila lahví whisky novou letadlovou loď. S výtlakem 65 tisíc tun bude HMS Queen Elizabeth tak velká, že se kvůli ní musí upravovat přístav Portsmouth. Nasazení se dočká v roce 2020.

I když Velká Británie šetří, plány na výrobu nových letadlových lodí nezastavila. V pátek 4. července tak sama královna pokřtila dosud největší letadlovou loď, jakou bude ostrovní velmoc provozovat a jakou za kanálem La Manche postavili. Loď třídy Queen Elizabeth (královna Alžběta) se dostala do fáze, kdy je sestavena a nyní budou probíhat vnitřní práce.

Je dlouhá 280 metrů a široká 70 metrů. Posádku včetně pilotů má tvořit na 1 600 lidí. Loď uveze 36 stíhaček typu F-35 a čtyři vrtulníky.

Tak trochu politický akt

"HMS Queen Elizabeth ukazuje novou fázi v historii našeho námořnictva," řekla podle BBC při ceremonii panovnice.

Místo tradičního šampaňského byla loď pokřtěna lahví skotské whisky Islay. To spolu s místem stavby a slavnosti v loděnici ve skotském Rosythu mělo i určitý politický podtext. Už 17. září bude tato dosavadní součást monarchie hlasovat v referendu o samostatnosti.

Rostoucí náklady

HMS Queen Elizabeth (R08) má být první ze dvou letadlových lodí této třídy. Osud druhé lodi HMS Prince of Wales (R09) je však kvůli financování nejasný, i když se na ní začalo pracovat již v roce 2011 . Už nyní je rozpočet na obě lodi překročen o více než dvě třetiny, když se z původního plánovaného rozpočtu 3,65 miliardy liber (asi 126 miliard korun) částka vyšplhala na 6,2 miliardy liber (asi 215 miliard korun).

Jednotlivé části letadlové lodi třídy Queen Elizabeth se v suchých docích...

Jednotlivé části letadlové lodi třídy Queen Elizabeth, které se v suchých docích musejí k smontovat k sobě.

Až bude R08 hotová, má operovat z přístavu v Portsmouthu. Ten je upravován, aby do něj loď moha vplout a kotvit zde. V loděnici v Portsmouthu přitom již v polovině roku 2012 dokončili výrobu části trupu lodi, která byla posléze dopravena právě do suchého doku loděnice ve skotském Rosythu, kde je celá loď kompletována.

Z poslední rok je to již třetí letadlová loď, která byla pokřtěna, nebo spouštěna na vodu. V listopadu loňského roku to bylo americké plavidlo USS Gerald Ford s jaderným pohonem. Tato první loď nové generace s délkou přes 300 metrů je větší než loď třídy Queen Elizabeth a ve své letce bude mít i bezpilotní letouny. Vyplout by měla v únoru 2016.

Loni v srpnu to zase byla vůbec první letadlová loď indické výroby. Plavidlo INS Vikrant musí být ještě dovybaveno zbraněmi a další technikou, aby mohlo v roce 2017 nastoupit do služby. Loď měří 260 metrů a na šířku má 60 metrů. Plavidlo pojme 1 450 mužů a měly by z něj startovat ruské bojové letouny MiG-29K, indická letadla LCA a ruské vrtulníky Kamov.

Států, které provozují letadlové lodě vlastní výroby přitom není mnoho. Patří sem USA, Velká Británie, Francie a Rusko a nyní přibude i Indie.

Velikostí překonává většinu konkurence

Práce na lodi začaly zhruba před pěti lety a dokončena byla 33 měsíců poté, co do suchého doku dorazila první část.

Finální stavba probíhá v největším suchém doku ve Velké Británii v již zmíněném skotském Rosythu, ale jednotlivé díly vznikají i jinde. Letos byl dokončen trup a očekává se, že stroj poprvé vypluje. Jen pro zajímavost, nátěry na celé lodi zabraly 1,5 milionu metrů čtverečních. V roce 2017 pak proběhnou testy na vodě a loď bude předána, aby byla o rok později dovybavena letouny F-35B a dalšími stroji. Do plného provozu by pak měla vstoupit v roce 2020.

Plavidlo bude mít dva 33tunové lodní šrouby, které budou dohromady potřebovat až 80 MW energie. Energii jí budou podle queenelizabethcruises.net dodávat dvě 36MW turbíny Rolls-Royce MT30. Spolu s dalšími generátory je celkový instalovaný výkon 109 MW. Loď bude mít akční rádius až 18,5 tisíce kilometrů při maximální rychlosti 25 uzlů (zhruba 46 km/h).

Vizualizace letadlové lodi třídy Queen Elizabeth.

Vizualizace letadlové lodi třídy Queen Elizabeth.

S rozměry 280 metrů na délku, 70 metrů na šířku a 57 na výšku se řadí mezi největší letadlové lodě světa. Předchozí generaci letadlových lodí, prezentovanou plavidlem HMS Invincible, překonává ve výtlaku třikrát a v délce o čtvrtinu. Je také o 18 metrů delší než francouzská letadlová loď Charles de Gaulle.

Výrobu zajišťuje konsorcium firem Aircraft Carrier Aliance, které sdružuje ministerstvo obrany a tři hlavní dodavatele BAE Systems, Babcock a Thales. Na výrobě se podílí kolem stovky společností a zhruba deset tisíc zaměstanců.

Autor:



Nejčtenější

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...



Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...



Další z rubriky

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Pustíte si v nepřítomnosti do bytu kurýra? Amazon myslí, že ano

(Ilustrační snímek)

Jednou z největších potíží doručování zásilek do místa bydliště je potřeba být na místě fyzicky přítomen. Podle Amazonu...

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

TU-104 A ČSA ve zbarvení po roce 1960.

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb...



Najdete na iDNES.cz