Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hitlerovy „létající vlaky“ ukázaly cestu dalším rychlovlakům

Patří ke světovým železničním legendám a měnily svět železnice stejně jako Orient Express, britská rekordmanka Mallard, rychlovlaky TGV nebo Pendolina s naklápěcí skříní. Někdy jsou označovány za první rychlovlaky na světě a určitě jsou předskokany moderní vysokorychlostní železnice.
Vlak s neobvyklým aerodynamickým čelem se skosenou střechou a elegantním...

Vlak s neobvyklým aerodynamickým čelem se skosenou střechou a elegantním nátěrem v krémové a fialové barvě vyhrazený jen luxusním expresům musel na trati vzbuzovat pozornost. Od 15. května spojoval Berlín s Hamburkem a vysloužil si přezdívku „Létající Hamburčan“. Prototyp označení VT 877 nabízel 98 míst ve 2. třídě, byl 42 metrů dlouhý a vážil 77 tun. Měl dva motory Maybach s výkonem 604 kW a elektrický přenos výkonu. Trakční byl střední podvozek. Dodnes se zachovalo jen několik metrů dlouhé torzo v železničním muzeu DB v Norimberku. | foto: Archiv Petr Štáhlavský

Tyto stroje se staly inspirací pro mnohé železnice po celé Evropě. Jako u mnoha legend byl však jejich „život“ krátký.

„Fligende Züge“ neboli „létající vlaky“ znamenaly ve 30. letech 20. století skutečnou revoluci na železnici. Nabízely nevšední pohodlí, ale především do té doby nevídanou rychlost cestování. Nacistické Německo se jimi chlubilo, aby demonstrovalo úspěchy pod vedením Vůdce, stejně jako to činilo u jiných projektů, třeba konstrukce obřích luxusních vzducholodí, výstavby dálnic, zahájení televizního vysílání a mnoha dalších věcí, jejichž vznik lze vysledovat v časech před nástupem nacistů k moci.

Vývoj rychlých motorových vozů pro budoucí „létající vlaky“ začal v únoru 1931, když Německé říšské dráhy (Deutsche Reichsbahn) objednaly u společnosti WUMAG v lužickém Zhořelci první dvouvozovou jednotku za 322 126 tehdejších říšských marek. První zkušební jízdy se uskutečnily již koncem roku 1932. Adolf Hitler se stal říšským kancléřem 30. ledna 1933.

Motorové „rychlovlaky“ slavily v Německu velký úspěch. Do 22. srpna 1939, kdy byl jejich provoz kvůli přípravám na válku s Polskem zastaven, bylo vyrobeno 35 motorových jednotek několika různých typů a tři elektrické jednotky. Od roku 1933, kdy byl zaveden první pár spojů mezi Berlínem a Hamburkem s denním výkonem pouhých 586 kilometrů, se do léta 1939 rozrostl provoz „létajících vlaků“ na 40 spojů, které denně ujely téměř 19 000 kilometrů. Nejdelší trasou s 880 kilometry bylo spojení Berlína s Basilejí. „Létající expres“ ji tenkrát zvládl přes Erfurt za 9 hodin, dnes ta samá cesta – ale přes Braunschweig – trvá rychlovlaku ICE 7 a čtvrt hodiny.

Fascinující byly tehdy dosažené rychlosti. Ta maximální představovala neskutečných 160 km/h. Díky tomu v roce 1939 dosahovalo 25 z oněch 40 spojů průměrnou rychlost 100 km/h a víc. V Československu tenkrát dosahovaly „parní“ expresy pouze na několika málo úsecích maximální stokilometrovou rychlost a pouze jeden pár vlaků, legendární Slovenská strela provozovaná lehkými motorovými vozy, měl maximální rychlost 130 km/h. Mezi Prahou a Bratislavou dosahovala cestovní rychlost 92 km/h.

„Létající Hamburčan“ zvládl v roce 1933 cestu mezi Berlínem a Hamburkem (287 km) za 2 h. 18 min. cestovní rychlostí 125 km/h. Tehdy nejrychlejší expres s parní lokomotivou potřeboval na cestu 2 h. 59 min. a současný rychlovlak ICE ji zvládne za hodinu a tři čtvrtě. Kvůli „dětským nemocem“ byl však z počátku často nahrazován klasickou „parní“ soupravou. Přesto slavil úspěch a DRG v roce 1935 zařadila do provozu dalších 13 vylepšených jednotek typu „Hamburg“. Byly delší, komfortnější (pouze 77 míst) a měly nové čelo charakteristické pro všechny další předválečné německé „rychlovlaky“.

Slibný vývoj „létajících vlaků“ zastavila zničující válka. Výroba dalších již objednaných jednotek byla zrušena ve prospěch válečných potřeb a poslední největší před válkou plánovaný čtyřvozový vlak typu „Mnichov“ zůstal jen v plánech. Úspěšné a oblíbené expresy byly odstaveny a do provozu se vrátily až po světové válce. V bývalé Německé demokratické republice vydržely poslední z nich v provozu až do roku 1980.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 146 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi je 1 příspěvek

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 36 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Snadno s fotkami už i ve Windows. Aplikace Fotografie vyrostla na novou úroveň

v diskusi nejsou příspěvky

24. dubna 2024

Premium Aplikace Fotografie, která je pevnou součástí Windows, slouží nejen k prohlížení obrázků. Stejně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...