Letecké katastrofy: Po dosednutí na dráhu vypuklo v letadle peklo

aktualizováno 
Běžný let mezi Paříží a kanadským Torontem nebyl až do přistání ničím výjimečný. Ale pak to šlo ráz na ráz. Chyby pilotů, počasí a krátká dráha nakonec mohly za zničení letounu Airbus A340. Naštěstí všichni přežili.

Letadlo Airbus A340 společnosti Air France sjelo v úterý 2. srpna 2005 během přistávacího manévru z dráhy. Už před přistáním byl stroj vystaven značně nepříznivým povětrnostním podmínkám.

Let č. 358 Air France - přistání probíhalo za bouřky

Nad torontským letištěm totiž právě zuřila letní bouřka. Kolem letadla tak při přiblížení šlehaly blesky, hustě pršelo a byly silné turbulence. To vše ztěžuje sledování přístrojů a celkové ovládání stroje.

Během přistání se přes ranvej od severu k jihu přesouvalo pásmo silného deště. Poháněly ho poryvy o síle 17 metrů za sekundu. Posádka se potýkala s mnohem horšími podmínkami, než očekávala.

Let č. 358 Air France - přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Let č. 358 Air France - přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Bylo povoleno přistání na dráze 2-4 levá. Věž hlásila posádce, že předchozí letadlo oznámilo slabý brzdný účinek, poryvy nad zemí s rychlostí sedm až deset metrů za sekundu.

Posádka byla navedena na dráhu 2-4 vlevo proto, aby mohla přistávat proti větru. V 16:02 se francouzský Airbus přiblížil k začátku přistávací dráhy.

A pak, krátce po dosednutí, vyjel Airbus valící se téměř stopadesátikilometrovou rychlostí z dráhy a vzplál.

Let č. 358 Air France - filmová rekonstrukce vyjetí z dráhy

Když se prorazí nádrže a únikne palivo, dosáhne žár z následného ohně tak vysoké teploty, že se plášť letadla během několika minut úplně roztaví. Po dvou minutách bývají šance na přežití velmi nízké. Obvykle se uvádí, že limit pro bezpečné opuštění letadla je devadesát sekund.

Spolupráce s Českou televizí

Kanadské dokumentární rekonstrukce leteckých katastrof "Mayday" přinášíme ve spolupráci s Českou televizí. Rekonstrukci letecké katastrofy "ÚNIK Z PEKLA" (Miracle Escape) uvidíte v úterý 20. dubna od 20:00 na ČT1.

Letecké katastrofy - Operace Babylift

Dvě stě devadesát sedm cestujících se v hrůze hrnulo k východům. Cestující vyskakovali ven, přestože před nimi šlehaly plameny z hořícího motoru. Naštěstí většina vyvázla prakticky bez újmy na zdraví.

Let č. 358 Air France - hořící letoun A 340Let č. 358 Air France - filmová  rekonstrukce evakuace cestujících

Záchranné týmy dorazily za 52 sekund. Zásah však komplikovalo přetrvávající nebezpečí exploze. Ale nakonec byl požár uhašen a začalo vyšetřování.

Neštěstí ovlivnily tři faktory

Vyšetřovatelé zjistili, že zatímco posádka zápasila s řízením, zničil citlivé pozemní přístroje měřící rychlost větru na ranveji blesk. Piloti se proto museli spolehnout jen na informace palubních systémů.

Po bližším průzkumu situace na letišti se objevila další důležitá skutečnost. Kvůli bouřce bylo řízení letového provozu donuceno použít dráhu 2-4 vlevo. Je ale o 650 metrů kratší než ostatní.

V roce 1999 došlo k velmi podobné nehodě v arkansaském Little Rocku. Letadlo American Airlines také přistávalo za prudké bouřky a po dosednutí vyjelo z dráhy. Jedenáct lidí tehdy nepřežilo.

Špatné přistání letu American Airlines v roce 1999

Vyšetřovatelé zjistili, že se posádka tehdy dopustila vážné chyby. Piloti nedodrželi všechny povinné kroky kontrolního seznamu a nevysunuli rušiče vztlaku, tedy klapky či spoilery. Po vyklopení naruší laminární obtékání křídla, zvýší odpor a zkrátí brzdnou dráhu.

To ale nebyl případ letu Air France. Vyšetřování v Torontu prokázalo, že na rozdíl od Little Rocku byly rušiče vztlaku vysunuty. Letadlo však zpomalují ještě další systémy. Rušiče vztlaku nejsou jediným nástrojem, který se používá pro zastavení letadla. Obraceče tahu otáčejí proud plynů z motoru proti směru pohybu. Stroj také zpomaluje důmyslný brzdový systém.

Všechny tři systémy byly prověřeny, aby se dala vyloučit mechanická závada. Jednu sadu brzd zničil požáru. Zbývajících sedm prošlo testy bez závad. Všechny spolehlivě fungovaly.

Let č. 358 Air France - detail motoru Airusu A340

Během zkoušky motorů se prověřovaly i obraceče tahu. Žádné známky mechanického poškození nebyly objeveny. Zjistilo se však, že štíty obracečů tahu byly vysunuty až dvanáct sekund poté, co Airbus dosedl na dráhu. Trvalo sedmnáct sekund, než začaly plně účinkovat.

To však nebyly jediné skutečnosti, které ovlivnily havárii. Na začátku přistávací dráhy letělo letadlo v mnohem větší výšce, než mělo. A když nakonec dosedlo, bylo už téměř v polovině ranveje.

V okamžiku dosednutí zbývalo letadlu pouhých 1500 metrů na zbrzdění. A pak ztratilo cenné sekundy tím, že motory nedostaly plný reverz.

Za těchto podmínek neměla posádka dost času, aby stroj zastavila.

Přejetí dráhy je častá nehoda

K nehodám tohoto typu dochází po celém světě často. A bezpečnostní opatření, která by jim zabránila, zatím neexistují. Jenom v roce 2005 bylo ve světě zaznamenáno 37 takových případů.

NejČastější důvody přejetí dráhy

- Povětrnostní podmínky.

- Stav přistávací dráhy. Může být mokrá, namrzlá a nebo zasněžená.

- Příliš vysoká rychlost přiblížení, kterou se pilotům při pokusu o přistání nepodaří snížit.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví doporučuje, aby letiště měla na konci každé dráhy třísetmetrovou bezpečnostní zónu.

Dnes již existuje způsob, jak přejetí dráhy zabránit. Pro tyto případy se budují plochy s povrchem ze speciálního materiálu, který pomáhá letadlo zastavit.

Let č. 358 Air France - brzdění ve  vrstvě umělého kamene

Je to vrstva umělého kamene položená na konci dráhy. Pod koly mohutného stroje se propadá. Je to stejné jako když se vjede na bicyklu na cestu posypanou štěrkem; velmi rychle se zaboříte. A totéž platí pro letadla. Většina letišť však tento systém nepoužívá.

Autor:

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Změna v TV vysílání se blíží. Vše, co musíte vědět o přechodu na DVB-T2

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Informační kampaň k přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání DVB-T2 může stát až 350 milionů korun. V...

Čína unesla část mezinárodního internetového provozu, chybou Nigerijců

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

V noci na dnešek se řada uživatelů ve Spojených státech i jinde musela vypořádat se nebývalým zpožděním služeb od...

Další z rubriky

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Miliony korun a 220 voltů do sítě. První republika vsadila na elektřinu

Strojovna pražské teplárny a elektrárny v Holešovicích (dnešní areál PRE) někdy...

Československý stát se do budování robustní elektrické soustavy pustil ještě předtím, než byly definitivně stanoveny...

USA jsou závislé na kluzácích z Evropy. Piloti se učili na blanících

Cvičný kluzák TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník) sloužil v USAFA (United States...

Bezmotorová létající legenda Blaník včetně odvozených typů odešla v relativně velkých počtech za americkými zákazníky....

Najdete na iDNES.cz