Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letecké katastrofy: Po dosednutí na dráhu vypuklo v letadle peklo

aktualizováno 
Běžný let mezi Paříží a kanadským Torontem nebyl až do přistání ničím výjimečný. Ale pak to šlo ráz na ráz. Chyby pilotů, počasí a krátká dráha nakonec mohly za zničení letounu Airbus A340. Naštěstí všichni přežili.

Letadlo Airbus A340 společnosti Air France sjelo v úterý 2. srpna 2005 během přistávacího manévru z dráhy. Už před přistáním byl stroj vystaven značně nepříznivým povětrnostním podmínkám.

Let č. 358 Air France - přistání probíhalo za bouřky

Nad torontským letištěm totiž právě zuřila letní bouřka. Kolem letadla tak při přiblížení šlehaly blesky, hustě pršelo a byly silné turbulence. To vše ztěžuje sledování přístrojů a celkové ovládání stroje.

Během přistání se přes ranvej od severu k jihu přesouvalo pásmo silného deště. Poháněly ho poryvy o síle 17 metrů za sekundu. Posádka se potýkala s mnohem horšími podmínkami, než očekávala.

Let č. 358 Air France - přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Let č. 358 Air France - přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Bylo povoleno přistání na dráze 2-4 levá. Věž hlásila posádce, že předchozí letadlo oznámilo slabý brzdný účinek, poryvy nad zemí s rychlostí sedm až deset metrů za sekundu.

Posádka byla navedena na dráhu 2-4 vlevo proto, aby mohla přistávat proti větru. V 16:02 se francouzský Airbus přiblížil k začátku přistávací dráhy.

A pak, krátce po dosednutí, vyjel Airbus valící se téměř stopadesátikilometrovou rychlostí z dráhy a vzplál.

Let č. 358 Air France - filmová rekonstrukce vyjetí z dráhy

Když se prorazí nádrže a únikne palivo, dosáhne žár z následného ohně tak vysoké teploty, že se plášť letadla během několika minut úplně roztaví. Po dvou minutách bývají šance na přežití velmi nízké. Obvykle se uvádí, že limit pro bezpečné opuštění letadla je devadesát sekund.

Spolupráce s Českou televizí

Kanadské dokumentární rekonstrukce leteckých katastrof "Mayday" přinášíme ve spolupráci s Českou televizí. Rekonstrukci letecké katastrofy "ÚNIK Z PEKLA" (Miracle Escape) uvidíte v úterý 20. dubna od 20:00 na ČT1.

Letecké katastrofy - Operace Babylift

Dvě stě devadesát sedm cestujících se v hrůze hrnulo k východům. Cestující vyskakovali ven, přestože před nimi šlehaly plameny z hořícího motoru. Naštěstí většina vyvázla prakticky bez újmy na zdraví.

Let č. 358 Air France - hořící letoun A 340Let č. 358 Air France - filmová  rekonstrukce evakuace cestujících

Záchranné týmy dorazily za 52 sekund. Zásah však komplikovalo přetrvávající nebezpečí exploze. Ale nakonec byl požár uhašen a začalo vyšetřování.

Neštěstí ovlivnily tři faktory

Vyšetřovatelé zjistili, že zatímco posádka zápasila s řízením, zničil citlivé pozemní přístroje měřící rychlost větru na ranveji blesk. Piloti se proto museli spolehnout jen na informace palubních systémů.

Po bližším průzkumu situace na letišti se objevila další důležitá skutečnost. Kvůli bouřce bylo řízení letového provozu donuceno použít dráhu 2-4 vlevo. Je ale o 650 metrů kratší než ostatní.

V roce 1999 došlo k velmi podobné nehodě v arkansaském Little Rocku. Letadlo American Airlines také přistávalo za prudké bouřky a po dosednutí vyjelo z dráhy. Jedenáct lidí tehdy nepřežilo.

Špatné přistání letu American Airlines v roce 1999

Vyšetřovatelé zjistili, že se posádka tehdy dopustila vážné chyby. Piloti nedodrželi všechny povinné kroky kontrolního seznamu a nevysunuli rušiče vztlaku, tedy klapky či spoilery. Po vyklopení naruší laminární obtékání křídla, zvýší odpor a zkrátí brzdnou dráhu.

To ale nebyl případ letu Air France. Vyšetřování v Torontu prokázalo, že na rozdíl od Little Rocku byly rušiče vztlaku vysunuty. Letadlo však zpomalují ještě další systémy. Rušiče vztlaku nejsou jediným nástrojem, který se používá pro zastavení letadla. Obraceče tahu otáčejí proud plynů z motoru proti směru pohybu. Stroj také zpomaluje důmyslný brzdový systém.

Všechny tři systémy byly prověřeny, aby se dala vyloučit mechanická závada. Jednu sadu brzd zničil požáru. Zbývajících sedm prošlo testy bez závad. Všechny spolehlivě fungovaly.

Let č. 358 Air France - detail motoru Airusu A340

Během zkoušky motorů se prověřovaly i obraceče tahu. Žádné známky mechanického poškození nebyly objeveny. Zjistilo se však, že štíty obracečů tahu byly vysunuty až dvanáct sekund poté, co Airbus dosedl na dráhu. Trvalo sedmnáct sekund, než začaly plně účinkovat.

To však nebyly jediné skutečnosti, které ovlivnily havárii. Na začátku přistávací dráhy letělo letadlo v mnohem větší výšce, než mělo. A když nakonec dosedlo, bylo už téměř v polovině ranveje.

V okamžiku dosednutí zbývalo letadlu pouhých 1500 metrů na zbrzdění. A pak ztratilo cenné sekundy tím, že motory nedostaly plný reverz.

Za těchto podmínek neměla posádka dost času, aby stroj zastavila.

Přejetí dráhy je častá nehoda

K nehodám tohoto typu dochází po celém světě často. A bezpečnostní opatření, která by jim zabránila, zatím neexistují. Jenom v roce 2005 bylo ve světě zaznamenáno 37 takových případů.

NejČastější důvody přejetí dráhy

- Povětrnostní podmínky.

- Stav přistávací dráhy. Může být mokrá, namrzlá a nebo zasněžená.

- Příliš vysoká rychlost přiblížení, kterou se pilotům při pokusu o přistání nepodaří snížit.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví doporučuje, aby letiště měla na konci každé dráhy třísetmetrovou bezpečnostní zónu.

Dnes již existuje způsob, jak přejetí dráhy zabránit. Pro tyto případy se budují plochy s povrchem ze speciálního materiálu, který pomáhá letadlo zastavit.

Let č. 358 Air France - brzdění ve  vrstvě umělého kamene

Je to vrstva umělého kamene položená na konci dráhy. Pod koly mohutného stroje se propadá. Je to stejné jako když se vjede na bicyklu na cestu posypanou štěrkem; velmi rychle se zaboříte. A totéž platí pro letadla. Většina letišť však tento systém nepoužívá.

Autor:


Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

Kobaltová mánie opadá. Však pro ni nebylo příliš důvodů

kobalt

Cena klíčového materiálu pro dnešní baterie otočila a v poslední době klesá. Ale katastrofických předpovědí ani tak...

Slavný Hitchcockův efekt zvládne s novým dronem Mavic 2 Zoom každý

DJI Mavic 2

Nový dron Mavic 2 přichází na trh ve variantách Zoom a Pro. Liší se pouze v gimbalu zavěšenými kamerami - jedna nabízí...

Skvělý nápad zabíjí nedostatky. Osobní cloud WD není pro každého

WD MyCloud Home DUO

Vypadá jako síťové úložiště, ale ne takové, jak jej známe. WD MyCloud Home vám na doma uložené pevné disky zazálohuje...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz