Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letecké novinky: Čína chystá vlastní dopravní letadlo, poletí poprvé

aktualizováno 
České firmy se budou podílet na výrobě a vývoji simulátoru letounu L410. Airbus předává aeroliniím druhý letoun A350 a Číňané by letos chtěli poprvé nechat proletět C919.

V novém pravidelném měsíčním přehledu chceme přinášet zprávy ze světa letectví, které kolem nás nebo našich kolegů v jiných redakcích proletěly bez povšimnutí.

Simulátor L-410, „společné dítě“ ŘLP a Aircraft Industries, se narodí v roce 2016

Interiér letounu L 410.

Kokpit letounu L-410

Czech Aviation Training Centre (CATC), dceřiná společnost Řízení letového provozu, se dohodla na spolupráci s kunovickým leteckým výrobcem Aircraft Industries. Společně s kanadskou firmou CAE budou spolupracovat na vývoji a výrobě simulátoru letounu L 410, který Aircraft Industries vyrábí a exportuje do celého světa.

Letecký provoz nad ČR houstne

Letecký provoz nad ČR stále narůstá. V lednu 2015 zaznamenalo Řízení letového provozu 5,8procentní nárůst oproti lednu 2014. 

Začátek roku 2015 plně navazuje na vývoj provozu v roce 2014 - ŘLP nedávno oznámilo, že loni nad ČR přeletělo vůbec nejvíc letadel v historii. 

Míjející se letadla. Provoz nad ČR stále roste.

Bude to plně pohyblivý simulátor typu FFS (Full Flight Simulator) certifikovaný v kategorii D, což je nejvyšší možná úroveň certifikace. Simulátor by měl být uveden do provozu v roce 2016 a měly by se na něm školit české i zahraniční posádky.

„Pořízení nového simulátoru pro typ L 410 významně rozšíří naši nabídku v oblasti výcviku pilotů a vhodně doplní již používané simulátory pro typy Boeing, Airbus a ATR. Spolupráce s Aircraft Industries je současně modelovou ukázkou spolupráce českého leteckého průmyslu a její výsledky budou atraktivní pro uživatele L 410 v Evropě, Africe, Latinské Americe a také na ruském trhu,“ řekl výkonný ředitel CATC Jan Janík.

Airbus předá další A-350

Airbus se v nejbližších dnech chystá předat aerolinkám druhý letoun A350-900. I druhý exemplář převezmou aerolinie Qatar Airways. Ty v prosinci loňského roku dostaly i vůbec první letoun tohoto typu a v lednu jej nasadily na linku Frankfurt-Dauhá.

Interiér Airbusu A350 XWB.

Interiér Airbusu A350.

Letadlo se pyšní především tichým provozem a nižší spotřebou. Podobně jako Boeing 787 Dreamliner i A350 hojně využívá kompozitní materiály, takže letadlo je lehčí než srovnatelně velké stroje. Na palubu typu A350-900 se vejde až 315 cestujících; Qatar Airways však jsou velkorysejší a počítají s 290 pasažéry.

Cestující si zatím letoun pochvalují. „A350 je extrémně tichý. Skoro až neuvěřitelně. B787 a A380 jsou ve srovnání s ním hlučné,“ napsal Ben Schlappig, jeden z autorů uznávaného leteckého blogu Boarding Area. „Je radost s ním létat.“ Bloggera kromě tichého provozu zaujalo také vnitřní provedení kabiny pro cestující – ta prý připomíná spíše prostornější Boeing 777 než 787.

V lednu evidoval Airbus 780 objednávek na tento typ. Qatar Airways mají objednáno 80 letadel.

Čínské dopravní letadlo se letos poprvé proletí

Fotogalerie

Na poli dopravních letadel dělá pokroky také Čína. Tamní letecký výrobce COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) oznámil, že by v roce 2015 chtěl provést první letové zkoušky nově vyvíjeného dopravního letounu C919 - psali jsme o něm už v roce 2010. Podle agentury Reuters o tom informovala čínská státní agentura Xinhua.

Čína se vývojem nového stroje snaží konkurovat zejména zavedeným leteckým výrobcům Airbus a Boeing. Stroj o kapacitě kolem 170 až 190 cestujících (v závislosti na konfiguraci) by měl být přímou konkurencí nejběžnějším letounům A320 a B737, které se používají především pro kratší a střední tratě.




Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Bezmotorová stíhačka Luňák startovala i ze svislého visu pod vrtulníkem

LF-107 Luňák během převleku z Vajnor na letecký den do rakouského Welsu (rok...

Akrobatický Luňák patří mezi nejslavnější kluzáky v historii československého letectví. Ve své době upoutával pozornost...

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.