Nad ČR se stále častěji objevují i velká dopravní letadla, například A380.

Nad ČR se stále častěji objevují i velká dopravní letadla, například A380. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Letecké novinky: Nad Českem bylo v létě nejrušněji v historii

  • 13
Nad Českou republikou v uplynulých čtyřech měsících přeletělo téměř 400 tisíc letadel. Německá Lufthansa chce v letadlech internet o rychlosti až 75 Mbit/s. Soutěž na nové americké bombardéry vyhrál Northrop-Grumman.

Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) na svém webu oznámil výsledky z letošních letních měsíců. Za letní období, tzn. od května do září, zaznamenali a obstarali letoví dispečeři nad ČR 390 942 pohybů, tedy vzletů, přistání i přeletů. Nejrušnější byl jako obvykle červenec, kdy nad republikou denně přelétalo průměrně více než 2 500 letů.

Řídicí věž na pražském letišti

V nárůstu počtu letů se podle ŘLP odrazila nejen bezpečnost, spolehlivost a výhodná cenová politika, ale také únorové zavedení tzv. konceptu volných tratí (což umožňuje flexibilnější plánování letových tratí a může znamenat značnou úsporu paliva). Projevil se návrat dopravců, kteří v uplynulém roce mnohdy odkláněli lety kvůli konfliktu na Ukrajině.

Letiště v přímém přenosu

Sledujte letadla na Slow TV

Slow TV letadla

ŘLP očekává, že provoz nad republikou bude houstnout i nadále. „S ohledem na dosavadní trendy vývoje provozu lze předpokládat, že celkový počet pohybů v českém vzdušném prostoru dosáhne hranici 750 000 pohybů,“ uvádí tisková zpráva na webu státního podniku.

Na Floridě hořelo letadlo, vzplál mu motor

Na letišti ve Fort Lauderdale došlo ve čtvrtek 29. 10. k nehodě, při níž Boeingu 767 společnosti Dynamic Airways vzplál levý motor. Letadlo pojíždělo k ranveji ke vzletu do venezuelského Caracasu, když posádky dalších letadel ohlásily nejprve masivní únik paliva z levého křídla a vzápětí i požár motoru.

Posádka provedla nouzovou evakuaci pomocí evakuačních skluzů, 21 ze 101 osob na palubě však bylo převezeno do nemocnice se zraněními. „Jedna osoba utrpěla vážná zranění během evakuace,“ upřesnil server Aviation-safety.net.

Lufthansa chce na palubě letadel superrychlý internet

A380 Lufthansy (ilustrační snímek)

Německý letecký dopravce Lufthansa chce cestujícím nabídnout superrychlé připojení k internetu. Podle serveru CNN.com chce společnost cestujícím od roku 2017 poskytovat připojení o rychlosti až 75 Mbit/s. Aerolinky proto navázaly spolupráci s Deutsche Telekom a s britským provozovatelem satelitní sítě Inmarsat.

Vysokorychlostní internet by se měl nejdříve objevit na palubách dálkových letů. Aerolinky však budou blokovat využívání Skypu a podobných hlasových služeb. „Provádíme ankety mezi cestujícími a jasně od nich zaznělo, že jsou proti telefonování během letu,“ řekl ředitel komunikace Lufthansy Martin Riecken.

Připojení k internetu bude zajišťovat kombinace pozemních zařízení a satelitů Inmarsatu. Ta se budou přepínat v závislosti na výšce letounu a na jeho poloze. Kombinace a přepínání jednotlivých zařízení by mělo předcházet přetížení připojení například v okolí rušných letišť.

Norové objednali dalších 29 dreamlinerů

Norská letecká společnost Norweigan si ke svým osmi dreamlinerům, které už provozuje, objednala u Boeingu dalších 29 strojů s opcí na deset dalších. Mělo by jít o typy 787-8 a o něco delší 787-9. Informaci přinesl server FlightGlobal.com. Nové letouny by Norweigan chtěl zařadit do své letky už v roce 2017 a do roku 2020 by jich chtěl provozovat 38.

Nové americké bombardéry bude vyvíjet Northrop-Grumman

Soutěž na nové bombardéry pro americkou armádu vyhrál letecký výrobce Northrop-Grumman. Porazil tak „tým“ ve složení Boeing a Lockheed-Martin. Americké letectvo vypsalo soutěž na bombardéry LRS-B (Long-range Strike Bomber, strategický bombardér s dlouhým doletem) v roce 2014 a výsledky soutěže vyhlásilo na konci října.

Nově vyvíjené bombardéry by měly nahradit například dosluhující B-52.

„Ve prospěch Northrop Grumman hrála zkušenost s vývojem a provozem strategického bombardéru B-2 Spirit a s vývojem pokročilých senzorů, jako je optický sledovací systém DAS (Distributed Aperture System) ve stíhačkách F-35,“ uvedly Armádní noviny.

Tým Boeing/Lockheed-Martin se netají zklamáním. „Se zákazníkem povedeme další diskusi a rozhodneme se k dalším krokům,“ uvedl Boeing v tiskovém prohlášení. Podle odborníků je pravděpodobné, že se firmy proti výsledku výběrového řízení odvolají.

Nové letouny by měly nahradit především staré stroje B-52 a B-1, které dosahují průměrného stáří 39 let. Northrop-Grumman by nyní měl zahájit vývoj, výrobu prototypů a následně i první řady letounů, v níž by mělo být vyrobeno 21 strojů. Celkem by americká armáda měla převzít 100 letadel.