Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


CASA uletí méně než bombardér z 2. světové války a stále se neubrání

aktualizováno 
Letouny C-295M CASA opět neprošly armádní zkouškou, stále u nich totiž nefunguje protiraketová obrana DAS. Stroj má pošramocenou pověst, krátký dolet a malý nákladní prostor.

Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Transportní letoun CASA C-295M nemá dobrou pověst. Trápí ho špatně fungující pasivní protiraketová obrana DAS, která je nutná pro nasazení v nebezpečných oblastech (podrobnosti v tomto článku). Navíc podle serveru Česká pozice letoun opět neprošel armádními testy. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že je to nejlepší armádní letadlo vhodné tak na transport koní. V roce 2011 jím chtělo ministerstvo zahraničí dopravit českým diplomatům do Libye pancéřovanou toyotu. Zjistilo se však, že se oproti očekávání do letadla nevejde.

Fotogalerie

Nicméně letecký i technický personál zvládá provoz strojů bez omezení. Výjimkou je snížení účinnosti ochrany při nasazení v nebezpečných oblastech, kterou má zajišťovat právě protiraketový systém DAS. CASA navíc úspěšně absolvovala cvičení NATO, například ve Španělsku.

Letouny C-295M nahradily letouny An-26. Nalétaly téměř tři tisíce letových hodin. CASA je celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasickým uspořádáním. O pohon se stará dvojice turbovrtulových motorů Pratt & Whitney PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 1 972 kW.

Robustní šestikolový podvozek umožňuje přistání i na nezpevněných plochách, například na travnatém povrchu. Základní posádku tvoří dva piloti.

CASA je malá, kolem palety NATO projde jen myš

Základní přepravní jednotkou v armádách NATO je standardizovaná paleta 463L. V nákladním prostoru C-295M se umisťují podélně. CASA jich pojme až pět. Jedna se umisťuje na sklopnou nakládací rampu.

CASA v číslech

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí křídel: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Maximální rychlost: 576 km/h
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dolet bez zatížení: 5 630 km
  • Praktický dostup: 9 150 m
  • Motor: 2× Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5
  • Výkon motorů: 2× 1 972 kW
  • Osádka: 2 osoby + technik nákladního prostoru
  • Užitečné zatížení: 9 250 kg

Přepravní kapacita: 66 vojáků nebo 46 výsadkářů nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC (zdravotnická evakuace) nebo 1 jednotka intenzivní péče ve verzi MEDEVAC (12 lehátek).

Při porovnání šířky podlahy a palety zbývá na každé straně přibližně několik centimetrů. To zcela vylučuje pohyb takzvaného loadmastera, který zodpovídá za náklad jak při běžném letu, tak při taktických operacích, kdy se zajišťuje také shoz materiálu. Na paletách také musí být méně nákladu, než je při jejich plném využití, které umožňuje například C-130 Hercules. Díky nízkému stropu se na jednu paletu vejde až o třetinu méně materiálu.

Náklad musí být navíc i lehčí. Příčinou je nosnost podlahy tři tuny na metr čtvereční. Pro úplnost: plně naložená paleta 463L váží 4,6 tuny a nakládá se do výšky 221 centimetrů (2,2 m).

Nicméně letoun má dlouhý trup, a díky tomu má CASA výhodu při přepravě specifického materiálu, jako jsou například proudové motory. Ty se do nákladního prostoru vejdu tři.

CASA uletí méně než bombardér B-25

Stroj má ještě jednu nevýhodu: relativně malý dolet. Takzvaný maximální dolet je 5 500 km. Tato hodnota však platí pouze pro přelet, tedy pro letoun jen s posádkou, ale bez nákladu. 

S nákladem šest tun klesne taktický dolet letounu na přibližně 3 900 kilometrů. Maximálně zatížená CASA (9,25 tuny) uletí jen 1 200 kilometrů, což je méně, než je dolet dvoumotorového bombardéru B-25 z druhé světové války (2 170 km).




Nejčtenější

Být první nestačí. Spermie musí projít záhadným „pracovním pohovorem“

Vajíčko si podle některých vědců aktivně vybírá, kterou spermii vpustí k...

Spermie vyrážejí k vajíčku a ta nejrychlejší spermie vajíčko oplodní. Přibližně tak si většina lidí představuje...

Otázka dne: Jak může dítě v děloze přežít týdny hlavou dolů?

Dítě vydrží v děloze několik týdnů hlavou dolů. Vy to ovšem doma nezkoušejte,...

Jak může dítě v děloze přežít týdny hlavou dolů, tedy v poloze, která u dospělého vede spolehlivě ke smrti? To je téma...



Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse.

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první...

Poslední tři dny: hlasujte a vyhrajte špičkový smartphone

Mobil roku

Hlasujte v jubilejním 20. ročníku ankety Mobil roku. Vyberte nejlepší letošní smartphone a vyhrajte jednu z...

Čínská letadlová loď bude asi mít elektromagnetický katapult na letadla

Vizualizace nové čínské letadlové lodě Type 002

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva Type 002 bude pravděpodobně vybavena elektromagnetickým katapultem pro...



Další z rubriky

České autíčko zamířilo soutěžit do Spojených arabských emirátů

Vítězové středoškolské soutěže vyrážejí na světové finále

Má extrémně nízko těžiště, aby se se ani v náročném terénu nepřevrátilo. Dokonce mu autoři namontovali i závaží do kol,...

Šetřily i na údržbě, krach musel přijít. Poslední let Pan Am z Prahy

Boeing 727-235 s registrací N4731 a jménem Clipper Allert, který jako poslední...

Legendární aerolinky Pan American definitivně skončily, oznámily 4. prosince 1991 světové agentury. Onoho dne před 26...

Už žádná nejistá chůze. Dvounohý robot Atlas předvedl skoky a přemety

Robot Atlas (2017)

Boston Dynamics předvedlo, co se za poslední rok naučil dvounohý robot Atlas. Namísto neobratné chůze vidíme...



Najdete na iDNES.cz