Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solární letoun vyrazil na přelet Atlantiku

  11:28aktualizováno  11:28
Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 vyrazil v pondělí z New Yorku do španělské Sevilly. Přelet Atlantického oceánu by měl pilotovi Bertrandovi Piccardovi trvat asi 90 hodin.

Dlouhá, pomalá a premiérová cesta letadla na solární pohon kolem světa pokračuje další velkou etapou. Letoun Solar Impulse se vydává z USA přes moře směrem do Eropy. Cílem je španělská Sevilla, která leží zhruba ve stejné zeměpisné šířce jako startovní místo, americký New York. (Přesně řečeno je o asi o tři stupně jižněji, na úrovni New Yorku je téměř přesně Madrid.)

Vybraná trasa přes Atlantik je dlouhá zhruba 5 700 kilometrů, a není tedy nejdelší etapou, jakou letadlo muselo překonat. Už má za sebou 8 900 kilometrů dlouhý let z japonské Nagoje na Havaj, který trval zhruba 116 hodin, tedy téměř pět dní. Pak následovalo několik kratších etap do New Yorku, kde Solar Impulse přistál 11. června.

Po přeletu nad Evropou čeká švýcarský stroj na solární pohon závěrečná etapa do Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech, kde loni v březnu svou cestu kolem světa zahájil. Letoun má na křídle 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Rozpětí křídel je 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Solární stroj ale váží jen 2,3 tuny. Fotovoltaika v tomto případě ukazuje, že jako zdroj energie pro pomalu létající stroje s dlouhou požadovanou výdrží (v podstatě takové menší družice určené třeba ke dlouhodobému sledování nějaké oblasti) může být docela vhodnou technologií.

Autoři: ,



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...



Další z rubriky

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Iljušin, kterému v Praze Tupolev uřízl ocas, „přeletěl“ do muzea

Přesun letounu Il-18 do Leteckého muzea Kbely

Přežil srážku s jiným dopravním letadlem i mnoho let nepřízně počasí na ploše kbelského letiště. Dopravní letoun Il-18...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz