Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé poprvé zapnuli klimatizaci před 105 lety

  11:06aktualizováno  11:06
Na první pohled poměrně moderní věc, jako je klimatizace, má překvapivě dlouhou historii. Její první vzorky začaly fungovat ještě v době, kdy byly české země součástí Rakousko-Uherské monarchie.

Willis Carrier před prvním centrifugálním chladícím systémem | foto: Carrier

Mladý americký inženýr Willis Carrier instaloval 17. července 1902 první klimatizaci. Po zkušenostech z léta 1901, kdy kvůli vedru špatně schly barvy a papír měnil rozměry, si ji objednala tiskárna Sackett-Wilhelm z newyorského Brooklynu.

Teprve pětadvacetiletý Carrier se u tiskařské firmy dobře uvedl už v předchozí zimě, kdy díky jeho vylepšení kotlů společnost ušetřila velké peníze.

Vycházel přitom z objevu z první poloviny devatenáctého století. Jako ten, který v roce 1820 představil britský vědec Michael Faraday. Ten zjistil, že stlačené amonium (NH3) v kapalném stavu dokáže chladit, pokud je postupně vypouštěno.

Z klimatizace, která nejen snižovala teplotu, ale také udržovala stabilní vlhkost, se rázem stal hit. Pořizovaly si ji další firmy, divadla či kina, časem se dostala i do domácností a nakonec i do dopravních prostředků včetně automobilů.

Pravý rozmach však klimatizace doznala až v padesátých letech minulého století. Musela se však ještě vypořádat s nepříliš bezpečnými chladícími směsmi například na bázi propanu. Nahradil je nyní nechvalně známý freon, který v roce 1928 objevil Thomas Midgley.

Ze společnosti, kterou Carrier založil, je dnes jeden z největších výrobců klimatizací s ročními tržbami přes 12 miliard dolarů a více než 45 000 zaměstnanci po celém světě.

Už ve starém Římě...

A abychom nezapomněli na obligátní starý Řím, již v tehdejších dobách dokázali obyvatelé ochlazovat své obydlí. Stačilo jim k tomu nechat prostřednictvím akvaduktů proudit vodu kolem zdí. Nemohl si to však dovolit každý.

Rozšíření klimatizace však má i své negativní stránky. Díky nim roste v parných dnech spotřeba elektrické energie tak, že to některé přenosové soustavy nemusejí vydržet. Stejně jako se to stalo například v americkém státě Kalifornia.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test Boeingu 747 přestaveného na hasicí letoun
Největší hasičské letadlo světa nyní zasahuje v Kalifornii

Boeing 747 patří mezi největší letadla světa a má za sebou nejednu nelehkou službu. Jeho speciální verze již několik let zasahuje u velkých požárů.  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.