Otázka Proč piloti nemají poslouchat babičku?
Stručná odpověďBabička říkala: „Chlapče, dávej na sebe pozor... Lítej pomalu… A nízko… A v zatáčkách brzdi!“ To je na jednu stranu oprávněná obava, na druhou stranu, je to prakticky návod na to, jak se zabít. Jde o ironii, používanou většinou v případě, že výkon pilota, kterého se narážka týká, nebyl zrovna ukázkou vysoké pilotáže. |
„Babiččina“ věta paroduje podstatu bezpečného letu. Cílem je naznačit, že pokud se chce pilot nebo pilotní elév dožít důchodu, musí myslet trochu jinak, než je zvyklý a nedělat hlouposti. Věta je sestavená velmi pečlivě, protože přesně popisuje, co je pro udržení se ve vzduchu nejdůležitější.
Následující popis se týká letu podzvukovými rychlostmi na letadle s normálním mechanickým řízením. Někdy v 8. třídě ZŠ se probíral vzoreček na výpočet vztlaku, který se většina žáků „nadrtí“ zpaměti, aby měla pokoj, více to nezkoumá, protože aerodynamika se učí asi 2 hodiny. Přitom je to celkem zajímavá věda.
Y= ½ · P · cy · S · v2
kde:
- Y je vztlak
- P je hustota vzduchu
- cy je součinitel vztlaku
- S je plocha křídla
- v je rychlost letu
Co to pro pilota znamená a co s tím může dělat? Důležité je mít neustále na paměti, že vztlak Y je něco jako záchranné lano, které drží letadlo ve vzduchu. Vztlak musí být větší než okamžitá hmotnost letadla. Pokud tomu tak nebude, „lano se přetrhne“ a letadlo začne ztrácet výšku. U letadla je výhodou, že až do posledního okamžiku je možné se všemi veličinami uvedenými ve vzorci nějak pracovat a zachránit se. Letadlo je velmi bezpečné... Pokud se pilot chová podle předpisů, zákonů aerodynamiky, letových příruček… A má trochu štěstí.