Americký Super Hercules pro speciální operace bude uvolněn pro export

Lockheed Martin nově nabízí zahraničním zákazníkům letadlo pro speciální operace C-130J-SOF. Jedná se o stroj na platformě vojenského dopravního letadla C-130J Super Hercules. C-130J-SOF bude bez nadsázky všeuměl schopný plnit rozličné spektrum úkolů.

Vizualizace C-130J-SOF | foto: Lockheed Martin

Letos v červnu na pařížském aerosalonu prezentovala americká firma Lockheed Martin nový projekt (ne letoun in-natura) C-130J-SOF. Jedná se o stroj pro speciální operace, který zvládne plnit široké spektrum úkolů. Jak již označení napovídá, projekt vychází ze současného produkční typu vojenských dopravních letounů Hercules, tedy z typu C-130J Super Hercules.

Lockheed Martin C-130J Super Hercules poprvé vzlétl v roce 1996 a do dnešního dne jich bylo dodáno, případně objednáno, více než tři stovky kusů v několika různých verzích, včetně jedné civilní LM-100J zalétané v květnu tohoto roku.

Zároveň je třeba dodat, že první prototyp původního Herculesu C-130 vzlétl už v roce 1954 a Hercules, byť ve verzi „J“ zvaný Super Hercules, je tak nejdéle vyráběným letadlem v historii, přičemž do dnešního dne bylo dodáno více než 2500 kusů zákazníkům celého světa.

Holý C-130J se prodává za 70 milionů dolarů, cena C-130J-SOF podle úrovně vybavení začíná na 85 milionech dolarů. Na rozdíl od ideově podobných MC-130 sloužících pod Velitelstvím zvláštních operací amerického letectva (AFSOC, Air Force Special Operations Command) lze C-130J-SOF prodávat se souhlasem Kongresu i zahraničním zájemcům.

Firma počítá s prodejem 100 až 200 těchto strojů do celého světa s tím, že první letouny je schopna dodat 36 měsíců od podepsání smlouvy. Jako vážné zákazníky vidí Lockheed letectva Nového Zélandu, Francie a Německa. Velký zájem pak očekává ze zemí Blízkého východu a Asie.

C-130J-SOF

Úkoly pro C-130J-SOF

C-130J-SOF dokáže plnit velké množství úkolů, samozřejmě v závislosti na instalovaném vybavení. V základním provedení je určen pro zpravodajské, sledovací a průzkumné operace (ISR - intelligence, surveillance and reconnaissance) a k vysazování malých pozemních jednotek pro speciální operace. S dopravní a výsadkovou rolí souvisí také shoz zásob.

V případě instalované výzbroje bude C-130J-SOF schopen provádět přímou leteckou podporu pozemních jednotek (CAS, Close Air Support).

K další množině úkolů patří psychologické operace (PSYOP, Psychological operations), záchrana osob z bojových zón nebo, ale i pomoc při humanitárních katastrofách. C-130J-SOF lze také využít díky mohutnému komunikačnímu vybavení jako létající velitelské stanoviště.

Letoun navíc dokáže ve vzduchu nejen přijímat palivo, ale také sám může působit jako létající tanker. Palivo distribuuje příjemcům (letounům, konvertoplánům i vrtulníkům) prostřednictvím křídlových kontejnerů s hadicovým palivovým systémem WARP (Wing Aerial Refueling Pods).

C-130J-SOF je také schopen operovat z předsunuté dozásobovací pozice, nebo chcete-li polního letiště (FARP, Forward Arming and Refueling Point). Zde může i se zapnutými motory velmi rychle čerpat palivo i doplňovat munici. To umožňuje udržet velmi vysoké operační tempo.

Stejně tak letoun může sám o sobě sloužit jako létající „pozemní cisterna“ a na FARP doplnit palivo a munici dalším letounům a vrtulníkům. Díky společnému palivu JP-8 dokáže C-130J-SOF na FARP poskytovat palivo i vozidlům, například novým JLTV.

A nakonec nesmíme zapomenout ani na to nejprozaičtější použití ve funkci klasického dopravního stroje (létajícího mezi letišti/leteckými základnami), což může být velkým přínosem pro uživatele těchto strojů v době míru.

Specifikace a vybavení

Maximální vzletová hmotnost C-130J-SOF je téměř 80 000 kg a maximální hmotnost užitečného nákladu je více než 18 000 kg. Letoun pohání čtyři turbovrtulové motory Rolls-Royce AE 2100D3 o výkonu 4 x 3450 kW. Maximální rychlost je 660 km/h a dolet s nákladem o hmotnosti 13,5 tuny přes 3 800 km.

Do zadní části trupu lze umístit 30mm automatický kanon GAU-23 Bushmaster mířící z levoboku a pod křídlo protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire s maximálním dostřelem 7000 až 9000 metrů dle verze. Oba osvědčené zbraňové systémy jsou na jiných verzích Herculesů z výzbroje amerického letectva užívány.

Samozřejmostí je celá řada senzorů pro ISR, zejména jde o kamerový systém EO/IR (Electro-Optical/InfraRed Imaging System) s elektrooptickým senzorem pro sledování bojiště ve viditelném i infračerveném spektru. Podle přání zákazníka, resp. jeho finančních možností, lze na palubu letadla umístit radar pro mapování země.

Ochranu proti střelám země-vzduch s infračerveným naváděním zajistí aktivní laserový obranný systém (DIRCM, Directional Infrared Counter Measures). O komunikací se postará satelitní spojení a výkonný datalink pro přenos dat - domovské velitelství tak může dostávat v reálném čase video o situaci na zemi ze zmiňovaného kamerového systému EO/IR.

Letoun lze v případě přání vybavit i pancéřováním, které prostory pohybu posádky chrání proti střelám ráže 7,62 mm.

Zdroj: Lockheed Martin, Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven a rozšířen. Původní text najdete zde.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Nyní startuje naposledy

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. března 2024  15:36

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 34 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...