Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parní lokomobily Libuše a Přemysl oraly na státním statku až do roku 1971

Dvě mohutné lokomobily, Libuše z roku 1905 a Přemysl z roku 1906, patří mezi nejvzácnější exponáty Národního zemědělského muzea. Oba stroje spolu s překlopným pluhem představují jedinou u nás dochovanou soupravu pro parní lanovou orbu.
Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu

Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu | foto: archiv Národního zemědělského muzea

Parní lanová orba

Revolučním počinem v zemědělské výrobě bylo nasazení vhodně aplikovaných parních strojů, které významně zvýšily produktivitu některých prací v tomto oboru. Zdaleka nejefektněji vypadalo takové technologické povýšení u základní polní práce, tedy u orby, kdy dvě mohutné a dýmající lokomobily si mezi sebou přes šířku pole přetahovaly překlopný pluh. Divácký efekt je však pro uživatele věcí vcelku nezajímavou, důležité bylo, že lanová orba se stala na dlouhá desetiletí orbou nejefektivnější.

Průkopníkem parní orby se stal Angličan John Fowler, který jako první navrhl a zkonstruoval ornou strojní sestavu vhodnou k praktickému použití. Svůj převratný systém vyvíjel od poloviny padesátých let 19. století. Nejprve přišel se sestavou skládající se z jedné parní lokomobily s vodorovně orientovaným navijákem (poháněným navíjecím bubnem), z jednoho kotevního vozíku se stejně orientovanou kladkou a z jednoho překlopného pluhu (překlopný pluh umožňuje orbu oběma směry bez otáčení kolem vertikály, pouze se překlopí kolem osy podvozku).

Mezi lokomobilou a kotevním vozíkem, které byly situovány na protilehlých koncích tvořených orných brázd, běželo „nekonečné“ ocelové lano táhnoucí překlopný pluh. Když pluh dojel ke kotevnímu vozíku, pohyb lana strojník zastavil, lokomobila i vozík se posunuly o šířku orby vpřed, pluh se překlopil a navíjecí buben na lokomobile se začal točit opačným směrem. Po dojetí pluhu k lokomobile ho čekal stejný proces. A tak se to opakovalo až do zorání celého pole.

Parní lanová orba

Zdokonalený systém s dvojicí lokomobil přišel v roce 1862. Teď se na obou protilehlých okrajích pole nacházelo po jedné lokomobile. Ty k sobě vždy na střídačku táhly překlopný pluh, který byl ke každé z nich z příslušné strany připojen ocelovým lanem. V úvrati se opět pluh sklopil příslušnou větví k zemi a obě lokomobily popojely o šířku orby vpřed.

Parní lanová orba měla oproti případné parní orbě přímé výhodu v tom, že nedocházelo k zatěžování půdy těžkým strojem, jakým lokomobila vskutku byla (to se s pozdějším traktorem se spalovacím motorem vůbec nedá srovnat). Přes pole přejížděl pouze relativně lehký pluh. Navíc při přímé orbě by velkou část výkonu stroje spotřeboval samotný pohyb lokomobily, při lanové orbě běhen pracovního pohybu pluhu samozřejmě stály lokomobily na místě. Zkrátka v Evropě se přímá orba parními lokomobilami táhnoucími pluh za sebou prakticky nepraktikovala, na druhou stranu v takových Spojených státech, v zemi netušených možností, ano.

Lokomobila používaná k parní lanové orbě (Ilustrovaná nauka o polním hospodářství, 1902)

Pluh používaný k parní lanové orbě (Ilustrovaná nauka o polním hospodářství, 1902)

Na parní orbě obecně můžeme nalézt i několik drobností mírnící v té době všeobecnou radost z ní. Aplikovat šla na větších (posuzováno dobovými podmínkami, optimální délka brázdy činila 400 až 600 metrů) a relativně rovných polích s kultivovaným průběhem třetího rozměru. Vždy se také musel zajistit dostatek paliva a především vody, zde to nebylo tak jednoduché jako u parních lokomotiv na železnici, které nalézaly „zdroje“ těchto nezbytných komodit na nádražích.

Zmínit můžeme i personální náročnost. Minimum představovala tříčlenná pracovní četa, ale běžně si taková orba vyžádala pět mužů. Každá lokomobila potřebovala jednoho strojníka, třetí zkušený byl potřeba na řízení pluhu a další dva (zde již stačili nekvalifikovaní) pomáhali pluh překlápět a zatěžovat momentálně orající větev.

Firma John Fowler & Co se stala světovým lídrem ve výrobě parních zemědělských strojů. Slovutný první agrotechnik si však tento úspěch už vychutnat nemohl, neboť pár let po založení firmy utrpěl v roce 1864 během volnočasové aktivity úraz a následná zdravotní komplikace si vybrala daň nejvyšší.

Až ve 20. století začaly být parní lokomobily z orby vytlačovány motorovými pluhy a traktory se spalovacími motory s pluhy zapřaženými. Tento proces byl však pozvolný a trval celou první polovinu zmiňovaného století, někde se pak parní lanová orba aplikovala ještě dlouhá léta po druhé světové válce.

Libuše a Přemysl

Dvojicí lokomobil pro parní lanovou orbu disponuje i Národní zemědělské muzeum, umístěné jsou v expozici jeho čáslavské pobočky (Muzeum zemědělské techniky Čáslav).

Historie těchto konkrétních dvou exemplářů je rozhodně zajímavá, ale našly by se v ní i otazníky. Původně ani nepatřily do jedné orební soupravy, k jejich „spojení“ došlo později.

Obě předmětné lokomobily byly z velké části vyrobeny v Leedsu v Anglii a jako polotovary putovaly do pobočky firmy Fowler v Praze Libni, kde proběhla jejich finální montáž.

Starší je z roku 1905 a nese jméno Libuše, mladší Přemysl má rok výroby 1906. U velkých parních strojů nebylo neobvyklé, že dostávaly od svých uživatelů vlastní jména. Dokonce se uvádí, že Přemysl se původně jmenoval Dacan a Libuše snad měla být Mařenou.

Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu (Národní zemědělské muzeum, pobočka...
Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu (Národní zemědělské muzeum, pobočka...

Libuše a Přemysl v Muzeu zemědělské techniky v Čáslavi (pobočka Národního zemědělského muzea)

Přemysl je typ Fowler Z5, výrobní číslo má 10675. S Libuší je to po této stránce trochu horší, podle informací z muzea je přechodovým typem mezi Z4 a Z5, kterého se vyrobilo pouze několik málo kusů. Není známo ani její výrobní číslo, někdy uváděné 10674 bude nejspíš „zděděné“ po původním „dvojčeti“ Přemysla, chcete-li Dacana.

Lokomobila typu Fowler Z5 má hmotnost 25 tun, délku 7,5 metru a výšku přes komín 4,3 metru. Průměr předních kol je 1,64 metru a rozchod 2,05 metru, průměr hnacích zadních kol 2,14 metru a rozchod 2,2 metru. Rozvor činí 4,52 metru. Průměr navijáku je 1,83 metru a průměr ocelového lana 2,22 cm. Všechny uvedené míry jsou přibližné, vznikly přepočtem z parametrů uváděných v jednotkách imperiálních. Hmotnost používaného překlopného pluhu se udává kolem 4 tun.

Posledním soukromým provozovatelem obou lokomobil byla rodinná firma založená panem Václavem Kučerou v Nepřevázce u Mladé Boleslavi.

První dvojici použitých a na generálku zralých lokomobil zakoupil pan Kučera počátkem dvacátých let. Postupně se firma dostala snad až na tři orné soupravy, aby se před válkou jejich počet ustálil na dvou. Hlavní činnost spočívala ve smluvní orbě, ke které byli Kučerovi najímáni vždy od poloviny srpna až do prosince. Občas našly lokomobily díky silnému navijáku uplatnění i při stavebních pracích.

Po komunistickém převratu v roce 1948 podlehly obě orné soupravy znárodnění a skončily ve službách státních statků v mladoboleslavském okrese (postupně to byly státní statky Bezno, Mladá Boleslav a Katusice). Jako zaměstnanci na nich pracovali i dva synové Václava Kučery, tedy Jaroslav Kučera a Václav Kučera mladší.

Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu
Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu

Libuše s Přemyslem drží rekord nejdéle používané parní orné soupravy v Československu, sloužila až do roku 1971. A proč se používala tak dlouho? Mladoboleslavsko bylo řepařskou oblastí (cukrovar Dobrovice) a pole pro řepu si vyžadovala hlubokou orbu, kterou uměly parní oračky provádět s bezkonkurenční kvalitou, byť produktivitou zaostávaly.

Souprava Libuše - Přemysl byla ze státního statku Katusice předána Národnímu zemědělskému muzeu, tehdy na zámek Kačina. Šedesátikilometrovou trasu absolvovaly obě lokomobily po vlastní ose, cesta jim trvala dva dny.

V následujících letech se lokomobily ještě dvakrát probouzely k životu. Na podzim 1979 se v sousední obci Svatý Mikuláš zúčastnily natáčení slovenského filmu Chlapec z majera (Chlapec z velkostatku). A v říjnu 1987 vyjely na pole znovu, tentokrát do nedaleké Svaté Kateřiny kvůli natáčení dokumentárního filmu o lanové orbě, který vyrobilo studio Vysoké školy zemědělské pod názvem Jeden den Přemysla a Libuše aneb parní orba.

V roce 1991 se lokomobily přemístily do provizorní expozice Národního zemědělského muzea ve Zdechovicích, kde se konečně dočkaly přístřeší v plechové hale. Odtud se v roce 2002 přestěhovaly do nově zřízené pobočky muzea v Čáslavi, kde jsou k vidění dodnes.

Lokomobila Fowler pro parní lanovou orbu
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...