Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Losi jsou v Česku už doma. Pokud je řidiči nevyhubí

aktualizováno 
Když začali na naše území v padesátých letech 20. století zvolna pronikat první losi z Polska, šlo o zoologicky senzační událost. Živočich vyhubený u nás dávno ve středověku se sám vracel. Jeho existence v Česku je však znovu ohrožena, a to motoristy, píše lesník a biolog Jan Andreska.

Řidička srazila losa na silnici mezi Přední Výtoní a Frýdavou. | foto: Policie ČR

S prvním losem se v roce 1957 potkávali myslivci, tedy lidé trávící značné množství času v přírodě. Články postupně referující o jeho výskytu byly náhle přerušeny smutnou zprávou: losa přes veškerou publicitu 6. září 1958 zastřelil myslivec B. Beníšek v revíru Nové Město, úsek Moldava.

Okolnosti lovu popisuje velmi kriticky článek Cyrila Hnízda v časopisu Myslivost 11/1958. Pan Beníšek údajně střílel v domnění, že jde o starého jelena zpátečníka. „Viděl však paroží a větší část těla zvířete, takže tato výmluva neobstojí. Losa s jelenem si nemůže splést laik, natož myslivec. Nevěděl-li, na co střílí, je jeho provinění ještě větší.“ Pan Beníšek byl potrestán vyloučením z Českomoravské myslivecké jednoty na deset let.

První zprávy o kolizích

Jak počty losů velmi pomalu stoupaly, začaly se objevovat i první zprávy o kolizích těchto zvířat s dopravními prostředky. Z tabulky na konci článku plyne, že srážek (doložených) se odehrálo celkem šestnáct, z toho třináctkrát s motorovým vozidlem a třikrát s vlakem. Pouze jednu z nich los přežil.

Každá desátá nehoda je se zvěří. Nestihnete-li brzdit, srazte srnu čelně

Když jsem v lednu 2015 chystal článek o návratu losí populace do Česka (k přečtení zde), vyslovil jsem varování v tom smyslu, že budoucnost losů závisí do značné míry na kolizích v dopravě, respektive omezení jejich počtu, kterého podle mého názoru lze docílit osvětou a výchovou řidičů. Nyní, po dvou letech se musím opravit a poznamenat, že záleží nejen na výchově řidičů, ale na výchově obecně (viz brněnský případ popsaný níže).

Obecně řečeno se losi aut ani vlaků příliš nebojí. Dokládají to zkušenosti ze Severní Ameriky i ze Skandinávie, kde se srážky s losy počítají každoročně na stovky až tisíce. Nedostatek strachu je evidentně zásadní problém. Nejde však jen o něj či pouhé nešťastné náhody.

Nedostatečné množství umělých přechodů umožňujících velkým savcům překonávat dálnice, silnice a železniční koridory působí i migrujícím losům problémy. V červnu 2001 stál los na 92. kilometru u dálnice D1 tři dny a neodvážil se ji přejít. Ukázalo se nutné mu pomoci, po uspání narkotizační puškou byl na jižní „břeh“ dálnice převezen na voze.

Za posledních čtrnáct měsíců došlo na našem území k prokazatelnému usmrcení pěti losů. Z hlediska budoucnosti populace je zvláště nešťastné, že ve všech doložených případech to byly samice. Následné úmrtí mláděte (mláďat) jedné z těchto zabitých samic lze s předpokládat téměř s jistotou.

V květnu 2016 stará samice a loňské mládě, též samice, migrovaly od severu v okolí Brna. Ve východní části Brna narazily na dálnici, tedy překážku komplikovaně průchozí. Na tomto místě se městská policie pokusila zvířata odchytit za pomoci narkotizační pušky a vrtulníku. Výsledkem odchytu bylo úmrtí obou jedinců, nejspíš v důsledku horka a stresu. Nepěkné okolnosti zásahu popisuje článek Petra Koubka ve Světě myslivosti 7/2016. Ve zkratce: „Za smrt losů u Brna může jednoznačně obyčejná lidská hloupost, neodbornost a neprofesionalita.“

Pozor, ztuhlý los! Ochranáři chtějí novou značku

Rok 2017 přinesl pro změnu tři kolize aut s losicemi v jihočeském regionu. K první došlo 15. března u Přední Výtoně na pravém břehu Lipna. Podle opotřebení zubů šlo o tříletou samici. Druhá srážka se odehrála 18. června u obce Studánky (směrem ke státní hranici). Opět se samicí. Třetí losici, tentokrát jednoznačně kojící, srazilo auto 13. července mezi obcemi Světlík a Blatná na levém břehu Lipna. Mládě (nebo mláďata) se nepodařilo najít.

To, že šlo právě o pět samic, je pravděpodobně náhoda a zároveň ryzí smůla. Tak jako tak, naše losí populace je ochuzena o pět samic, které byly ihned, nebo potenciálně schopné rozmnožování.

Debata o instalaci dopravních značek „Pozor los“ v zónách ohrožení se vleče, a zároveň zůstává otázkou, zda pouhá dopravní značka může podobnou situaci změnit. Vzpomínám si zcela přesně na leták, který byl distribuován na všech čerpacích stanicích ve Finsku v srpnu 1989. Stručně informoval řidiče o přítomnosti losů a varoval před důsledky srážek, kterých tehdy Finsko, pokud si správně pamatuji, zažívalo ročně několik set. To se sice zdá být hrozivé číslo, ale silná karelofinská populace losů je zjevně schopná tyto kolize a ztráty přežít. O naší slabé populaci to v žádném případě neplatí.

Ze zkušenosti vím, že informace o existenci rozmnožující se losí populace v Česku je pro značné množství občanů, a tedy­ potenciálních řidičů i zasahujících policistů, velmi překvapující. Příčiny tohoto jevu mi nejsou známy. Možná selhává škola, možná selhává osvěta. Zjištění příčin však mrtvým losicím život nevrátí a bez náležité a intenzivní osvěty nebude losí populaci ani v budoucnu nic platné.

Losí test původně znamenal ve Skandinávii zkoušku schopnosti vozidla reagovat na náhle vzniklou překážku na vozovce. V našem případě jde o test schopnosti řidičů nechat přežít malou populaci losů, která už 60 let zdobí naši přírodu.

1958loszastřelenNové Město Krušné Hory
1975losicekolize s vlakemBřežany u Prahy
1982losicekolize s autem, dálnice D1Velké Meziříčí
1984?losicekolize s autem, dálnice D1Velké Meziříčí
1984 srpennespecifikovánokolize s autem,Přerovsko
1984 27. prosincelosicekolize s autem, losice otřesena, týden léčena a pak vypuštěnaJindřichův Hradec
1985losicekolize s autem, dálnice D1, km 73Loket
1985losChýnov
1989nespecifikovánokolize s autem, dálnice D1Bernartice
1989losicezastřelenaKuřimany
1991?nespecifikovánokolize s autemMažice
1992nespecifikovánokolize s autem, dálnice D1Ostředek
1993 (patrně říjen)losice mladánalezen uhynulý los, velmi pravděpodobně kolize s autemSepekov
1993 říjenloskolize s autemVeselí nad Lužnicí
1995nespecifikovánokolize s autemZálší
1995?nespecifikovánokolize s vlakemRožďalovice
1995 27.zářílos mladý sameckolize s autemZárybničná Lhota
2003loskolize s autemPřední Výtoň
2009 7. dubnalosicekolize s autemHodkovice nad Mohelkou
2009 záříloskolize s autemČeské Velenice
2010losnalezen uhynulý los, velmi pravděpodobně po kolizi s autemu Malíkova
2015 15. dubnalos, mladý sameckolize s vlakemČeské Velenice
2016 13. květnadvě samicepři odchytuBrno
2017 15. březnalosicekolize s autemPřední Výtoň
2017 18. červnalosicekolize s autemStudánky
2017 13. červencelosice vodícíkolize s autemmezi Světlíkem a Blatnou

Tabulka si nedělá nárok na úplnost, další kolize mohly být zamlčeny nebo pouze nepublikovány a časem zapomenuty. Čtrnáct srážek s motorovým vozidlem je doloženo z regionu jižních Čech, což je logické, protože zde losi žijí a rozmnožují se. Pět kolizí je doloženo z dálnice D1, která je zásadní překážkou na jejich migrační trase ze severovýchodu. Tyto srážky na dálnici jsou navíc staršího data, při současné frekvenci provozu je dost pravděpodobné, že se losi dnes na D1 vůbec neodváží a nedokážou ji přejít. Výskyt (a úhyn) v Brně roku 2016 byl zaznamenán právě na severní straně D1.

Samostatnou kapitolou jsou srážky s vlakem, těm patrně nelze zabránit vůbec, analogické kolize jsou doloženy i ze severoamerických železnic. Spolehlivě doloženy jsou pouze dva úlovky losa (1958 a 1989), ve skutečnosti jich bylo patrně ovšem více. Srážky s vozidly i vlaky přesto činí podstatnou část příčin úmrtí losů v Česku.

Každou doplňující informaci uvítám. Zároveň srdečně děkuji ing. Miloslavu Homolkovi za nezištné poskytnutí jeho souboru dat.

Text vznikl pro časopis Vesmír a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...



Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...



Další z rubriky

Z bláta do louže. Bisfenol A se někdy nahrazuje jiným jedem

Omezování využití bisfenolu A je obecný trend. Ne vždy se ovšem používají...

Bisfenol A je bezesporu nebezpečná látka a jeho používání by se mělo omezit, domnívá se biolog Jaroslav Petr. Ale...

VÝZKUM: Kdo zemře a kdo bude žít? Pomozte naprogramovat samořídící auto

Chodci na silnici (ilustrační foto)

Auta bez řidiče budou muset nejen rozpoznávat dopravní situace nebo znát předpisy, ale v krajních případech také...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...



Najdete na iDNES.cz