Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Louže zničila nejslavnější fotbalový tým. Letadlo nevzlétlo

Manchester United byl v roce 1958 ve vrcholné formě, v Bělehradu právě postoupil do semifinále Evropského poháru. Havárie ale způsobila smrt 23 lidí na palubě a rozložila tým, kterému fandila snad celá Anglie. Trenér se ale nevzdal.

Obránce Bill Foulkes vzpomíná: "V šoku jsem vyskočil z letadla a jen utíkal a utíkal.“ | foto: ČT

V padesátých letech ještě letecká doprava zdaleka nepatřila k nejbezpečnějším způsobům cestování. Pokud ale chtěl fotbalový klub stíhat své závazky doma i v zahraničí, často nebyla jiná cesta. Výkvětu anglické ligy, týmu Manchester United, se jedna taková cesta stala osudnou. Z nehody se družstvo vzpamatovávalo deset let. Právě tak dlouho také trvalo vyšetřování nehody, která změnila budoucnost letecké bezpečnosti.


Spolupráce s ČT

Tento článek vychází z dokumentární rekonstrukce BBC Surviving Disaster.

Mnichovské letecké neštěstí

Většina obrázků a některé citace pocházejí přímo z britské dokumentární rekonstrukce Zažili skutečnou katastrofu: Mnichovské letecké neštěstí, kterou můžete sledovat v úterý 19. února od 21:20 na programu ČT1.


Říkali jim "Busby Babes". Sir Matt Busby, trenér a manažer týmu Manchester United od roku 1945, si totiž hráče vyhlížel už v jejich útlém věku, a ti tak získávali zkušenosti v rámci družstva. Díky tomu, že tým obvykle nekupoval "hotové" hráče, ale raději vychovával vlastní, byl věkový průměr sestavy neobvykle nízký, kolem 21 let. Odtud přezdívka "Babes" − tedy miminka, hošíci.

Mnichovské letecké neštěstí

Na konci padesátých let dvacátého století patřil Manchester United mezi nejlepší fotbalové týmy Anglie. Dvakrát za sebou vyhrál mistrovství a nyní se chystal bojovat o Evropský pohár. V roce 1958 zvítězil v Manchesteru v prvním zápase proti Rudé hvězdě Bělehrad 2:1. Remíza v druhém utkání by mu stačila na postup do dalšího kola. Manažer klubu a jeho mladý tým byli odhodláni vyhrát nejvyšší evropskou fotbalovou soutěž.

Mnichovské letecké neštěstí

Odlet z manchesterského letiště měly na starosti British European Airways, které k přepravě cca 40 pasažérů přistavily letoun Airspeed Ambassador G-ALZU třídy "Elizabethan". Hráči napůl žertem přemýšleli, kam si sednout, aby se při případném pádu nezabili. Let ale proběhl bez problémů a Busbyho hochy čekal důležitý zápas o místo ve čtvrtfinále Evropského poháru.

Mnichovské letecké neštěstí

Vyrovnané utkání Západu s Východem

Utkání s jugoslávským týmem Rudá hvězda začalo v režii Angličanů − v poločase už vedli 3:0. Domácím se ale v druhé půli povedlo převzít iniciativu. V poslední minutě Kostič z volného kopu překonal anglického brankáře a vyrovnal na 3:3.

Mnichovské letecké neštěstí

Remízu se ale Manchesteru již podařilo udržet, a tak se po vyrovnaném zápase mohli právě Angličané radovat z postupu.

Mnichovské letecké neštěstí

Noc proběhla ve znamení oslav. Hráči nevěděli, že slaví i poslední společné utkání a konec jednoho z nejnadějnějších týmů své doby.

Návrat do Manchesteru

Také let zpět, 6. února 1958, probíhal bez problémů, a to až do mezipřistání v Mnichově. Hustý sníh znesnadňoval údržbu na letišti, kde navíc chyběl personál. Piloti se proto rozhodli, že co nejdříve po natankování vyrazí.

Mnichovské letecké neštěstí

Při rozjezdu se jim ale nepovedlo dosáhnout dostatečné rychlosti, a kapitán Kenneth Rayment odvolal start. Všemi v kabině to hodilo, když smykem zastavil letadlo. Šlo o standardní postup: při rozjezdu na startu existuje pomyslný bod, ze kterého není návratu − když letadlo zabrzdí před ním, nic mu nehrozí, za tímto bodem se ale již musí vznést, zabrzdit už není možné.

Vzápětí kapitán oznámil, že se pokusí o rozjezd znovu, ovšem ani tentokrát motory nevyvinuly dostatečný tah. Kapitán oznámil delší pauzu, poslal cestující na terminál a zavolal technika, aby motory zkontroloval.

Mnichovské letecké neštěstí

Ten piloty ujistil, že se to na mnichovském letišti kvůli řídkému vzduchu občas stává. Piloti nechtěli zmeškat možnost startu a tak dohodli postup, který by měl fungovat. Kapitáni Thain a Rayment se také shodli, že není potřeba odstraňovat sníh a námrazu z křídel. Zavolali zpět cestující, kteří již ani nedoufali, že by ten den odletěli, a rozjeli se k třetímu, poslednímu pokusu.

Mnichovské letecké neštěstí Mnichovské letecké neštěstí

"Povolení ke vzletu bude zrušeno, pokud neodstartujete do nula čtyři. Nyní je nula dva, příjem," oznamuje letadlu věž. Mají dvě minuty.

Husté sněžení doprovázelo třetí rozjezd. Výkon se tentokrát zdál celou dobu dostatečný a piloti nebrzdili. Překročili bod, ze kterého není návratu. Rychlosti nutné pro odlepení se od země ale nedosáhli. "Stáhni klapky! Musíme zastavit!" volal Rayment. "Je pozdě! Mnichov věž, tady Zulu Uniform, narazíme!"

Mnichovské letecké neštěstí

Kapitán Thain se probral v rozpadlém kokpitu. Letadlo prorazilo plot na konci letiště a narazilo do neobydleného domu se skladištěm paliva. Rozpoutal se požár. Kapitán Thain se pokusil vyprostit svého kolegu, pak se vydal na pomoc. Hasícím přístrojem se snažil uhasit, co se dalo, a křičel přitom na ostatní, kteří přežili, aby utíkali od letadla pryč.

Mnichovské letecké neštěstí


Ne všichni jej poslechli. Harry Gregg vběhl do hořících trosek letadla, a vrátil se s malou Vesnou Lukičovou, nemluvnětem, které zůstalo uvnitř. Ta patří k pěti pamětníkům této nehody. Celkem zemřelo v troskách 21 lidí, další dva, mezi nimi i kapitán Rayment, podlehli zraněním v nemocnici o dva týdny později.

Vyšetřování


Ihned po tragédii se rozběhlo vyšetřování. Letoun sjel z ranveje a narazil do skladu paliva. Vyšetřovatelé zjistili, že se vůbec nevznesl do vzduchu. Německé letecké úřady obvinily kapitána Thaina, že nezbavil křídla námrazy. Led zvyšuje váhu letadla a mění při vzletu jeho aerodynamiku. Kapitán Thain byl po havárii suspendován, ale neúnavně bojoval za očištění svého jména. Tvrdil, že neštěstí způsobila sněhová břečka na ranveji.

Mnichovské letecké neštěstí Mnichovské letecké neštěstí

Vyšetřovatelé provedli rozsáhlé pokusy, aby zjistili, co se stalo. Ukázalo se, že stačí dva až tři centimetry sněhové břečky na ranveji a letadlo se už nedokáže odlepit od země. "O tom není nejmenších pochyb. Letoun vjel během vzletu do kaluže rozbředlého sněhu nebo vody a to ho natolik zpomalilo, že nedokázal vyvinout potřebnou vzletovou rychlost a odstartovat," vypovídal kapitán Thain. "Přestal prostě zrychlovat."

Letadlo nabralo během rozjezdu rychlost 217 km/h, ovšem kaluž vody či břečky, kterou projelo, jej zpomalila na 194 km/h. To byla rychlost příliš nízká, aby z ní letadlo ve zbývající části ranveje zrychlilo na potřebnou vzletovou rychlost. Zároveň to ale byla taková rychlost, ze které již nebylo možné letadlo ubrzdit. Srážka byla nevyhnutelná.

Mnichovské letecké neštěstí

Německé úřady nadále odmítaly vinu letištní správy a tvrdily, že chyba je na straně pilota, který neštěstí způsobil svým rozhodnutím neočistit křídla od ledu. Jako podklady použila žaloba fotografii, která vyšla snad ve všech novinách té doby − je na ní vidět vrstva sněhu.

Mnichovské letecké neštěstí  Mnichovské letecké neštěstí


Pozdější výzkum ale ukázal, že na původním negativu fotografie žádná vrstva sněhu nebyla. Iluze vznikla při kopírování negativu, fotky v novinách pak pocházely z jeho kopie. V roce 1960 se objevily fotografie, které zhotovil mnichovský zaměstnanec letiště. Byli na nich lidé, kteří jen pár minut po havárii kráčeli po křídlech. To by nebylo možné, kdyby na nich byl led. Kapitán Thain byl v roce 1968 očištěn, havárii skutečně způsobila sněhová břečka na ranveji. Tento objev znamenal velký pokrok v letecké bezpečnosti. Letiště mají od té doby přesné a přísné normy týkající se toho, jak může ranvej před rozletem vypadat. Kapitán Thain však přesto už nikdy neletěl jako pilot letecké společnosti.


Vítězství týmu

V letadle zahynulo sedm hráčů Manchester United: Geoff Bent, Roger Byrne, Eddie Colman, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor a Liam Whelan. Po patnácti dnech zemřel v nemocnici i Duncan Edwards, mladá naděje týmu a jeden z nejtalentovanějších hráčů své doby.

Mnichovské letecké neštěstí Mnichovské letecké neštěstí

Mnichovské letecké neštěstí Mnichovské letecké neštěstí

Mnichovské letecké neštěstí

Další klíčoví hráči byli zranění, Johnny Berry a Jackie Blanchflower natolik, že si již nikdy fotbal nezahráli. Pochopitelně nastoupily spekulace, že tým skončí nebo přeruší svou existenci, ale Busbyho "Babes" se nevzdali. Jimmy Murphy, spolutvůrce týmu a zástupce trenéra, postavil do sestavy záložní a mladší hráče. V prvním zápase po nehodě tým ukázal, že se nevzdává, a zvítězil nad Sheffieldem 3:0. Hráči tehdy ještě neměli dresy se jmény, místo toho tam bylo prázdné místo.

V lize se Manchesteru už tolik nevedlo a v sezoně skončili devátí. Zato v FA Cupu se probojovali až do finále, kde podlehli 2:0. Na konci sezony UEFA nabídla Manchesteru, aby se i tak zúčastnil příštího boje o Evropský pohár, ale Angličané to odmítli.

Navzdory obavám doktorů přežil sir Busby havárii letadla. Dal dohromady zdecimovaný tým a již příští rok se vrátil jako aktivní manažer. Týmu se od té doby začalo říkat "Rudí ďáblové" (The Red Devils), všichni cítili, že tým "Busby Babes" už nikdy nebude stejný, jako byl.

V šedesátých letech už bylo jasné, že se Manchester vzpamatoval. V sezoně 1967−1968 se opět probojoval do poháru UEFA. Všem bylo jasné, za koho Rudí na trávníku hrají...

Mnichovské letecké neštěstí

Deset let po tragédii, v roce 1968, se Manchester United stal prvním anglickým klubem, který vyhrál Evropský pohár. V týmu hrál i Bobby Charlton a Bill Foulkes, kteří přežili mnichovské neštěstí.

50. výročí

Přesně padesát let po nehodě, letos šestého února, hrál anglický národní tým se Švýcarskem ve Wembley. Před zápasem se promítaly fotografie fotbalistů, kteří před půlstoletím zahynuli na počátcích svých vzletných kariér. Minutu ticha bohužel narušovala skupina fanoušků, která, ač malá, dělala takový hluk, že rozhodčí pietní ticho přerušil asi po půl minutě.

10. února nastoupil Manchester United k derby s Manchester City. Oba týmy nastoupily na hřiště, vedeni hráčem na dudy, za smutečního pochodu. Manažeři položili do středu hřiště růži. Poté následovala minuta ticha, které byla, navzdory obavám, bezvýhradně dodržena.

Hráči hráli v dresech ve stylu 50. let. Číslováni byli od jedničky do jedenáctky, na jejich dresech nebylo žádné logo ani reklama sponzorů. Jenom na zápěstí všech hráčů černý náramek připomínal, že tým Manchester United povstal z popela.

Odkazy:

Autor:
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pronájem bytu 2+kk 67 m2
Pronájem bytu 2+kk 67 m2

Boženy Vikové-Kunětické, Pardubice - Zelené Předměstí
12 500 Kč/měsíc

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...