Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Malé děti se neumějí bránit reklamě

  9:20aktualizováno  9:20
Odborníci varují: Nenechte je bez kontroly hltat filmy a reklamu Televize se v Česku stává skoro povinnou součástí vybavení dětských pokojíků. Odborníci, kteří se včera sešli, varují: pro děti je nebezpečné nejen hltání nevhodných filmů, ale i reklamy.
Výrobci zboží už na to přišli: zacílit reklamu na děti se vyplácí. Až do svých pěti let děti reklamě věří jako třeba pohádkám, protože ji neumějí odlišit od ostatních pořadů. A než se to naučí, je z nich budoucí zákazník.

O nebezpečích valících se na děti z televizních obrazovek včera na semináři Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jednali odborníci z Česka i zahraničí. A jednomyslně se shodli: rodiče, kteří své děti k televizi odkládají, dělají nenapravitelnou chybu.

O tom, že televizní obrazovka nahrazuje dětem čím dál častěji mateřskou náruč, svědčí závěry včera prezentovaného průzkumu UNICEF.

Děti a televize (zdroj: UNICEF)

Odpověď ANO

Máte doma televizi?

100 %

Máš navíc vlastní televizi?

27%

Díváš se na TV jak dlouho chceš?

43%

Můžeš se dívat několik hodin denně?

35%

Můžeš se méně než hodinu denně?

7%

Neurčeno

15%

Každé čtvrté dotázané dítě ve věku od devíti do třinácti let v něm uvedlo, že má vlastní televizi. A celá polovina dětí v něm přiznala, že se na televizi smějí dívat denně tak dlouho, jak chtějí.

"Je to nebezpečný trend. Zvlášť s malými dětmi by se na televizi měli dívat zároveň rodiče a pomoci jim sledovaný pořad pochopit," upozornila prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová.

Pravidlo přitom platí pro všechny pořady včetně reklam.

Teprve mezi pátým a sedmým rokem děti přestávají reklamě věřit a začínají ji konfrontovat se skutečností.

Věk dítěte

Jak vnímá reklamu

(Zdroj: Výzkum Univerzity Komenského v Bratislavě)

do 4 let není schopno reklamu odlišit od jiných programů v televizi
4-5 let reklamu odliší
5-7 let reklamu začínají konfrontovat se skutečností
7-10 let poznají, kdy reklama lže
10 - 13 let začíná se vyvíjet povědomí o značkovém zboží

"A až po sedmých narozeninách si dokážou uvědomit, že ta vychvalovaná sušenka zase tak dobrá nebyla, a berou to jako podvod," vysvětlila Elena Hradiská z bratislavské Univerzity Komenského, která vliv reklamy na děti zkoumá.

Jenže nový "spotřebitel" reklamy je mezitím na světě. "Děti nemají zkušenosti a reklama jimi manipuluje. Je potřeba je naučit s ní zacházet," radí Hradiská.

Samy děti si ohrožené nepřipadají. Reklamu prý berou jako zábavu. Zjistili to ve vlastním průzkumu malí novináři z dětské tiskové agentury.

Hitem českých teenagerů je prý momentálně spot na internetový server Centrum. Scénka, v níž žena v čínské restauraci svěří svého psa Bobíka na hlídání obsluze a zvíře se jí vrátí na talíři pod pokličkou, u dětí boduje.

"V našem průzkumu upečený Bobík vyhrál. Je to brutální reklama, ale je prostě dobrá," řekla patnáctiletá Anna Hašková z dětské agentury.

Její o dva roky mladší kamarád Lukáš Hofman je přesvědčen, že se reklamou nedá ošálit. "Dívám se na ně, ale beru je jako vstupní informaci," říká. Tak to prý bylo před časem s reklamou na aero čokoládu Orion. "Zaujalo mě to, tak jsem si ji koupil. A zjistil jsem, že je vážně báječná," dodává Lukáš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Označení přístrojů splňujících normu DVB-T2
Hrozí konec bezplatného TV vysílání? Spíše ne, ale Senát čeká bitva

V rámci projednávání novely Zákona o elektronických komunikacích se v českém Senátu očekává rozepře ohledně dalšího postupu v přechodu na novou generaci...  celý článek

Mapa předpokládaného pokrytí signálem DVB-T2 televize v prvním čtvrtletí 2018.
Na podzim by do televizní přechodové sítě měly přibýt další televize

Pozemní digitální vysílání DVB-T2 se šíří nezadržitelně naší krajinou a od podzimu by v něm mohlo vysílat již více než patnáct televizních stanic.  celý článek

OT TV si od 1.12. může pořídit každý.
Letecká televizní stanice UP Network je v O2TV. Z nabídky vypadlo AXN

Česká televizní stanice zaměřená na letectví UP Network míří do programové nabídky O2TV. Z nabídky naopak vypadnou kanály AXN.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.