Děti a televize (zdroj: UNICEF) |
Odpověď ANO |
Máte doma televizi? |
100 % |
Máš navíc vlastní televizi? |
27% |
Díváš se na TV jak dlouho chceš? |
43% |
Můžeš se dívat několik hodin denně? |
35% |
Můžeš se méně než hodinu denně? |
7% |
Neurčeno |
15% |
Každé čtvrté dotázané dítě ve věku od devíti do třinácti let v něm uvedlo, že má vlastní televizi. A celá polovina dětí v něm přiznala, že se na televizi smějí dívat denně tak dlouho, jak chtějí.
"Je to nebezpečný trend. Zvlášť s malými dětmi by se na televizi měli dívat zároveň rodiče a pomoci jim sledovaný pořad pochopit," upozornila prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová. Pravidlo přitom platí pro všechny pořady včetně reklam. Teprve mezi pátým a sedmým rokem děti přestávají reklamě věřit a začínají ji konfrontovat se skutečností.
Věk dítěte |
Jak vnímá reklamu(Zdroj: Výzkum Univerzity Komenského v Bratislavě) |
do 4 let | není schopno reklamu odlišit od jiných programů v televizi |
4-5 let | reklamu odliší |
5-7 let | reklamu začínají konfrontovat se skutečností |
7-10 let | poznají, kdy reklama lže |
10 - 13 let | začíná se vyvíjet povědomí o značkovém zboží |
"A až po sedmých narozeninách si dokážou uvědomit, že ta vychvalovaná sušenka zase tak dobrá nebyla, a berou to jako podvod," vysvětlila Elena Hradiská z bratislavské Univerzity Komenského, která vliv reklamy na děti zkoumá.
Jenže nový "spotřebitel" reklamy je mezitím na světě. "Děti nemají zkušenosti a reklama jimi manipuluje. Je potřeba je naučit s ní zacházet," radí Hradiská. Samy děti si ohrožené nepřipadají. Reklamu prý berou jako zábavu. Zjistili to ve vlastním průzkumu malí novináři z dětské tiskové agentury. Hitem českých teenagerů je prý momentálně spot na internetový server Centrum. Scénka, v níž žena v čínské restauraci svěří svého psa Bobíka na hlídání obsluze a zvíře se jí vrátí na talíři pod pokličkou, u dětí boduje. "V našem průzkumu upečený Bobík vyhrál. Je to brutální reklama, ale je prostě dobrá," řekla patnáctiletá Anna Hašková z dětské agentury. Její o dva roky mladší kamarád Lukáš Hofman je přesvědčen, že se reklamou nedá ošálit. "Dívám se na ně, ale beru je jako vstupní informaci," říká. Tak to prý bylo před časem s reklamou na aero čokoládu Orion. "Zaujalo mě to, tak jsem si ji koupil. A zjistil jsem, že je vážně báječná," dodává Lukáš.