Malé děti se neumějí bránit reklamě

Odborníci varují: Nenechte je bez kontroly hltat filmy a reklamu Televize se v Česku stává skoro povinnou součástí vybavení dětských pokojíků. Odborníci, kteří se včera sešli, varují: pro děti je nebezpečné nejen hltání nevhodných filmů, ale i reklamy.
Výrobci zboží už na to přišli: zacílit reklamu na děti se vyplácí. Až do svých pěti let děti reklamě věří jako třeba pohádkám, protože ji neumějí odlišit od ostatních pořadů. A než se to naučí, je z nich budoucí zákazník.

O nebezpečích valících se na děti z televizních obrazovek včera na semináři Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jednali odborníci z Česka i zahraničí. A jednomyslně se shodli: rodiče, kteří své děti k televizi odkládají, dělají nenapravitelnou chybu.

O tom, že televizní obrazovka nahrazuje dětem čím dál častěji mateřskou náruč, svědčí závěry včera prezentovaného průzkumu UNICEF.

Děti a televize (zdroj: UNICEF)

Odpověď ANO

Máte doma televizi?

100 %

Máš navíc vlastní televizi?

27%

Díváš se na TV jak dlouho chceš?

43%

Můžeš se dívat několik hodin denně?

35%

Můžeš se méně než hodinu denně?

7%

Neurčeno

15%

Každé čtvrté dotázané dítě ve věku od devíti do třinácti let v něm uvedlo, že má vlastní televizi. A celá polovina dětí v něm přiznala, že se na televizi smějí dívat denně tak dlouho, jak chtějí.

"Je to nebezpečný trend. Zvlášť s malými dětmi by se na televizi měli dívat zároveň rodiče a pomoci jim sledovaný pořad pochopit," upozornila prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová.

Pravidlo přitom platí pro všechny pořady včetně reklam.

Teprve mezi pátým a sedmým rokem děti přestávají reklamě věřit a začínají ji konfrontovat se skutečností.

Věk dítěte

Jak vnímá reklamu

(Zdroj: Výzkum Univerzity Komenského v Bratislavě)

do 4 let není schopno reklamu odlišit od jiných programů v televizi
4-5 let reklamu odliší
5-7 let reklamu začínají konfrontovat se skutečností
7-10 let poznají, kdy reklama lže
10 - 13 let začíná se vyvíjet povědomí o značkovém zboží

"A až po sedmých narozeninách si dokážou uvědomit, že ta vychvalovaná sušenka zase tak dobrá nebyla, a berou to jako podvod," vysvětlila Elena Hradiská z bratislavské Univerzity Komenského, která vliv reklamy na děti zkoumá.

Jenže nový "spotřebitel" reklamy je mezitím na světě. "Děti nemají zkušenosti a reklama jimi manipuluje. Je potřeba je naučit s ní zacházet," radí Hradiská.

Samy děti si ohrožené nepřipadají. Reklamu prý berou jako zábavu. Zjistili to ve vlastním průzkumu malí novináři z dětské tiskové agentury.

Hitem českých teenagerů je prý momentálně spot na internetový server Centrum. Scénka, v níž žena v čínské restauraci svěří svého psa Bobíka na hlídání obsluze a zvíře se jí vrátí na talíři pod pokličkou, u dětí boduje.

"V našem průzkumu upečený Bobík vyhrál. Je to brutální reklama, ale je prostě dobrá," řekla patnáctiletá Anna Hašková z dětské agentury.

Její o dva roky mladší kamarád Lukáš Hofman je přesvědčen, že se reklamou nedá ošálit. "Dívám se na ně, ale beru je jako vstupní informaci," říká. Tak to prý bylo před časem s reklamou na aero čokoládu Orion. "Zaujalo mě to, tak jsem si ji koupil. A zjistil jsem, že je vážně báječná," dodává Lukáš.