Máme první fosílii čtyřnohého hada. Ale odkud?

7:28aktualizováno  7:28

Část kostry údajného 120 milionů let starého předka hadů nazvaného Tetrapodophis amplectus. Trochu záhadou mimo jiné je, proč měl tak dlouhé poslední články prstů. | foto: Dave Martill/University of Portsmouth

Před 120 miliony let se zřejmě po Zemi pohybovala zvířata, která se velmi podobala dnešním hadům, ale stále měla zachované končetiny i s funkčními prsty. Naznačuje to zkamenělina malého, cca 20 centimetrů dlouhého tvora, popsaná v pátečním čísle časopisu Science. Plaz nese celou řadu hadích anatomických rysů (i když samozřejmě se najdou mezi paleontology i skeptici), ten nejdůležitější - neviditelné končetiny - mu ale chybí. Nepochybně zajímavá fosílie má za sebou také nepochybně bouřlivou historii: vědci v článku nenapsali, kde a kdy byl nález učiněn. Píší, že je ze severní Brazílie, ale nic více. Protože z tohoto státu se od roku 1942 fosilní nálezy nesmí vyvážet, jednoznačně to naznačuje, že byla pořízena na černém trhu. Patří neznámému soukromému majiteli, nyní je na dlouhodobé zápůjčce v muzeu v německém Solnhofenu.

Na snímku vlevo jsou zadní končetiny z kostry údajného 120 milionů let starého předka hadů nazvaného Tetrapodophis amplectus. Trochu záhadou mimo jiné je, proč měl tak poslední články prstů tak dlouhé - ani na tomto na snímku je nelze přehlédnout.

Falešná stránka napodobující mBank