Mark Zuckerberg před Evropským parlamentem
Šéf sociální sítě Facebook, Mark Zuckerberg, předstoupí před členy Evropského parlamentu. Bude vysvětlovat skandály týkající se zneužití soukromých údajů a odpovídat mimo jiné na otázky týkající se zabezpečení, soukromí nebo politické propagandy.
Nepřehlédněte
Diane Doddsová z Británie (nezařazená) mluvila o kyberšikaně: „Co děláte pro to, abyste zvýšil povědomí o nebezpečí na internetu?“ (přečtěte si též náš návod na zabezpečení sociálních sítích)
Znovu musím zopakovat, že tento formát kupených otázek a odpovědí je poněkud nepřehledný. Už teď trochu lituji Zuckerberga, až bude na konci odpovídat na přibližně 50 vážných otázek.
„Hon na falešné zprávy je nyní v módě. Není to ale užitečná výmluva, která povede k omezení svobody slova?“ přidal se k Faragovi francouzský politik Nicolas Bay.
„Zajímá mě, kdo rozhoduje o tom, o čem je možné mluvit a o čem ne,“ kritizuje Farage Zuckerberga. „Kdo jsou ty třetí strany, které nabízejí ten fact-checking?“
Nigel Farage z Británie chválí Facebook za to, že umožnil nečekané politické momenty, jako je Brexit (Farage bojoval za vystoupení Británie z EU) nebo zvolení Trumpa. Farage se domnívá, že Facebook poslední dobou diskriminuje názory „napravo od centra“ (kam Farage počítá sebe, americké republikány apod.).
Gabriele Zimmerová z Německa se ptala na fake news i GDPR. Zmínila také stránku Facemash, neslavný studentský projektík, kterým Zuckerberg začínal a na který zřejmě zpětně není úplně hrdý.
Lamberts se také zeptal na dvě otázky ekonomické. Je Zuckerberg připraven dobrovolně zveřejnit, kolik lidí zaměstnává a jaké mzdy jim vyplácí? A je Facebook připraven zveřejnit, kolik platí na daních ve které zemi. Takové informace by mohly ukázat, jak Facebook „daňově optimalizuje“.
Philippe Lamberts, zástupce Zelených z Belgie, zasypal Zuckerberga binárními otázkami. Nejzajímavější asi bude: je Facebook neutrální platforma, nebo je producent obsahu? Tato odpověď totiž bude mít reálné dopady na legislativu, která Facebook reguluje (nejen, ale především) v USA. Dosud se Zuckerberg odpovědi vyhýbal.
Dostáváme se k GDPR: je Facebook připraven zaplatit evropským uživatelům kompenzaci za to, že jejich data byla zneužita? (ptá se Guy Verhofstadt z Belgie)
Stínové profily jsou rozhodně technicky zajímavé. Zuckerberg v minulosti odpovídal a pak svou odpověď musel mírně opravit: skutečně prý sbírají informace o ne-uživatelích, ale je to prý kvůli bezpečnosti těchto ne-uživatelů.
„A co stínové profily?“ ptá se Syed Kamall z Británie. „Co když nemám facebookový profil? Jak se mohou ne-uživatelé Facebooku bránit tomu, aby Facebook nepoužíval jejich data.“
„Jakým způsobem je Facebook připraven upravit svůj obchodní model?“ ptá se Udo Bullmann z Německa.
Formát slyšení je poněkud nešťastný. Všechny otázky přítomných europoslanců jsou kladeny za sebou. Mark Zuckerberg si je musí psát a pak se k nim bude vyjadřovat na konci. Možná je to efektivní, ale rozhodně ne efektní.
Evropa a USA mají různé pohledy na svobodu slova. Například videa obhující nacismus jsou v Německu mnohem přísněji trestána, než právě v USA.
První sada otázek směřuje ke skandálu kolem dat zneužitých firmou Cambridge Analytica.
Mark Zuckerberg nyní ukončil svou řeč a je připraven na otázky publika.
V Evropě používá Facebook asi 400 milionů uživatelů.
Zuckerberg: „Je dobré dodat, že řada tzv. fake news není motivována politicky, ale ekonomicky. Proto hledáme způsoby, jak omezit příjmy z takovýchto falešných zpráv.“ V Kanadě a Irsku Facebook testuje nástroj, který lidem umožňuje zobrazit všechny reklamy, které daná stránka zadala. Tento nástroj bude k dispozici na celém světě.
Zuckerberg: „V době voleb v USA v roce 2016 jsme nebyli připraveni na dezinformační operace, o kterých dnes víme, že probíhaly. Do budoucna budeme mnohem ostražitější. Už nyní jsme se v tom zlepšili a na hrozby reagujeme okamžitě. Využíváme nové technologie - včetně umělé inteligence - k tomu, abychom odstraňovali falešné účty.“