Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Osobní „tryskový batoh“ se začne prodávat v roce 2016

  0:10aktualizováno  0:10
Už před pěti lety plánovala firma Martin Aircraft Company rozjet zakázkovou výrobu osobních tryskových "batohů". Nový termín je příští rok. Mezitím stihl výrobce navrhnout nový prototyp, který už testuje.

Ani pět let zpoždění neohrozilo pravděpodobné prvenství společnosti Martin Aircraft Company v uvedení prvního osobního tryskového batohu na trh. Tedy pokud dodrží aktuální slib, že již za rok budou k dispozici první modely pro zákazníky.

Pod pojmem „tryskový batoh“ si však nelze představovat nějaký ruksak s tryskami. Martin Jetpack, jak se zařízení jmenuje, je totiž poměrně velká konstrukce, kde cestovatel stojí na stupačkách a ruce má položeny na opěrkách, kde je také umístěno ovládání zařízení.

Snímek z testů tryskového batohu Martin JetPack

Snímek z testů tryskového batohu Martin JetPack.

Předchozí bílou i nejnovější červenou verzi stroje pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 200 koní a maximálním počtem otáček 6 000 za minutu. Rotor o průměru asi 0,5 metru je schopen dosáhnout 7 028 otáček za minutu. Létající stroj je vyroben z uhlíku a kevlaru

Aktualizovaná verze P12 má mimo jiné snížené těžiště. Stroj již dokázal letět více než 30 minut rychlostí až 74 kilometrů za hodinu a v maximální výšce až 1 000 metrů. Maximální užitečné zatížení je až 120 kg. Zařízení je pro krizové situace vybaveno padákem. Martin Jetpack může používat člověk, který projde patnáctihodinovým školením.

Předchozí verze zařízení dokázala vyvinout maximální rychlost 100 km/h a měla dolet asi 50 km. Za hodinu letu spotřebovala kolem 40 litrů paliva. Podle původních plánů neměla běžná cestovní rychlost z bezpečnostního hlediska přesáhnout 10 km/h stroj a výška letu zhruba metr nad zemí. Nový model ale zvládne let lépe.

Přes 30 let vývoje

Tryskový batoh Martin Jetpack

Tryskový batoh Martin Jetpack z roku 2009

První návrhy na stroj tohoto druhu vznikly v hlavě zakladatele firmy Martin Aircraft Company již v roce 1981. Od té doby přešel Glenn Martin k realizaci několika prototypů, jež sklízely zasloužený obdiv na různých leteckých akcích. V roce 2003 obdržela firma vládní grant 1,5 milionu novozélandských dolarů (cca 18,5 milionu korun) na podporu vývoje. Dva roky poté vznikl devátý prototyp, z něhož vycházela první připravovaná civilní verze. S ní se podařilo v roce 2011 urazit kilometr, než přistála na padáku. 

Následně byla firma kótována na australské burze a zajistila si investice ve výši 50 milionů amerických dolarů od čínské letecké společnosti Kuang-Chi Science.

Mezitím vznikla aktuální verze s označením P12, která je v červeném designu s motory posunutými níže.

Jak jsme zjistili, na podzim se nový model objeví i v Česku. Bude to mezi 5. a 6. zářím na akci Czech International Air Fest (CIAF) v Hradci Králové. Patrně se zde objeví i simulátor, který firma ukázala na letošním pařížském aerosalónu.

Původně se předpokládaná cena pohybovala kolem 150 tisíc novozélandských dolarů (cca 1,85 milionu korun). Cena aktuálního modelu bude také 150 tisíc, ale tentokrát amerických dolarů, což je v přepočtu asi 3,7 milionu korun.

Tryskový batoh Martin Jetpack

Grafické znázornění tryskového batohu Martin Jetpack z roku 2009

Firma tak míří na movitější zájemce a především vládní a firemní klientelu. Právě jim hodlá nabízet svůj létající batoh nejdříve. Zároveň tvrdí, že cena se bude snižovat s případným rostoucím objemem výroby.

První plány počítaly s nabídkou pouze na Novém Zélandu, kde firma sídlí. Prodej, který bude zahájen v druhé polovině příštího roku, se však má rychle  rozšířit i do dalších zemí.



Témata: Hradec Králové

Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...

Chytrých brýlí od Snapchatu jsou prý plné sklady a nikdo je nechce

Brýle Spectacles měly být hitem ... ale poptávka nesplnila očekávání výrobce.

Sluneční brýle Spectacles s vestavěnými kamerami pro záznam videa na sociální síť Snapchat vzbudily před rokem senzaci....

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.