Mazací tramvaj znovu vyrazila do ulic. Kromě své základní funkce nyní měří i...

Mazací tramvaj znovu vyrazila do ulic. Kromě své základní funkce nyní měří i okolní teplotu a koncentraci polétavého prachu. Brzy začne i kropit travnaté pásy mezi kolejemi. | foto: Slow TV

Mazačka se proměnila na speciální tramvaj. Maže a hlídá smog v Praze

  • 16
Tramvaj s evidenčním číslem 5572, známá jako mazací tramvaj nebo Mazačka, po rekonstrukci znovu vyrazila do ulic Prahy. Nově je vybavena čidly prachových částic a okolní teploty. Jak je na tom Praha se smogem, si teď můžete v přímém přenosu kontrolovat sami.

Naše Slow TV je opět v plné síle. Do pražských ulic se vrátila nejvytíženější tramvaj České republiky. Kromě mazacího ústrojí s sebou vozí i nenápadný laserový snímač prachu. Vedle přímého přenosu z paluby tramvaje tak můžete na ukazateli pod videem sledovat i počet prachových částic v jednotkovém objemu vzduchu (m³).

Víte, co dýcháte?

Projekt komunitního měření znečištění ovzduší Kanárci.cz najdete zde.

Konkrétně senzory měří koncentraci polétavého prachu (PM2,5 - PM je anglicky particulate matter - pevné/prachové částice), tedy částic o průměru menším než 2,5 mikrometru (μm). Tyto malé prachové částice velice snadno pronikají do plic a přinášejí tak závažná zdravotní rizika spojená s onemocněním dýchacích cest, ale i kardiovaskulárních chorob. Největším zdrojem polétavého prachu v Praze je automobilová doprava.

Stupnice zobrazuje koncentraci těchto částic v mikrogramech na metr krychlový (μg/m³). Denní imisní limit polétavého prachu je 50 μg/m³. Překročení limitu je tolerováno nejvýše 35 dnů v roce, ale například na Ostravsku je překračován i přes 100 dnů v roce.

Použitý senzor je schopen měřit částice v rozmezí velikosti 0,3 až 10 mikronů, Lze z něj tedy získávat data o frakcích částic, které byly z hlediska zdravotního působení vyhodnoceny jako nejrizikovější. Jsou to 1 - 2,5 -10 μm.

Ukazatele okolní teploty (vpravo) a koncentrace prachových částic (vlevo) najdete přímo pod streamem na stránkách Slow TV.

Snímač používá teorii rozptylu světla na paprsku laseru (laser scattering theory). Měří tedy rozptyl laserového záření ve vzduchu s rozptýlenými částicemi, přičemž se sleduje odražené světlo pod určitým úhlem, aby se změřila intenzita rozptylu oproti časové křivce.

Mazačka slouží na pražských tramvajových tratích od ledna 2015. Aplikace maziva pomáhá snížit hluk a opotřebení kolejnic a kol. Každý den najede Mazačka v průměru přes 200 kilometrů, a je tak zdaleka nejvytíženější tramvají v Česku. Podívejte se také na zcela unikátní komentovanou projížďku Prahou právě z paluby Mazačky. Obraz na tramvaji snímá IP kamera AXIS Q3505-VE poskytující barevný obraz ve dne i v noci. V její paměti je nahraná aplikace CamStreamer společnosti NetRex , která umožňuje přenos videa přímo z kamery do přehrávače Slow TV na Playtvak.cz.

14. března 2017