Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Projděte si nové metro z Bořislavky do Motola. Půjde zde telefonovat

  14:02aktualizováno  14:02
Na prodloužení trasy A pražského metra se právě stavebně dokončují stanice. Než začnou jezdit vlaky, musí se podzemí vybavit technologiemi a „zavést dráty“ do dispečinku. Chybí ještě i „maličkosti“, jako jsou speciální kabely pro šíření mobilního signálu pro telefony.

Pokud se ocitnete v kolejišti prodloužení metra trasy A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol, klidně si můžete myslet, že za pár chvil tudy pojede metro s cestujícími. Jen jakoby ledabyle upevněné pracovní osvětlení tunelu nebo chybějící kryt napájecí kolejnice svědčí o tom, že se stále nacházíte jen na stavbě.

Fotogalerie - Projděte si nové metro

V nově budovaných stanicích se rozsáhlé práce blíží ke konci. V Nemocnici Motol a na Petřinách už dělníci montují eskalátory a výtahy pro cestující. Mnohem více se toho musí dokončit ve stanici Nádraží Veleslavín a Bořislavka. Tyto stanice totiž byly vyraženy později.

Navíc do nich byly později přivedeny i koleje. Příčinou bylo zavážení materiálu a techniky, která se nakládá na konci obratového tunelu v Motole. Více o tomto místě najdete zde.

Všechno je pod zemí a to není běžné

I v nově budovaných stanicích prodloužení trasy metra A je veškeré technické zázemí pod zemí. Ve zhruba dvou třetinách celkových prostor se nachází technika nutná pro provoz samotného metra i stanic.

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. Její klenba...

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. Její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů a široká 22 metrů.

Ve stanici Nádraží Veleslavín probíhá montáž obkladu stropu prostřední lodě...

Ve stanici Nádraží Veleslavín probíhá montáž obkladu stropu prostřední lodě stanice. Na podlaze za podlážkami lešení se nachází obklady.

Veškeré technologie pro provoz metra i stanic jsou z důvodu bezpečnosti minimálně zdvojené. Například trakční transformátory pro napájení souprav jsou běžně zatíženy jen na polovinu. Pokud se jeden z nich pokazí, druhý ho nahradí pouhým zvýšením výkonu na sto procent.

Zní to jednoduše, reálně to však představuje obrovské množství místností, zařízení a kabelů. Kvůli vyšší bezpečnosti jsou také mnohá znásobená zařízení (tj. zařízení sloužící ke stejnému účelu) ve stavebně oddělených místnostech. To proto, že kdyby došlo k požáru, má jeho zhoubný účinek zmenšit zeď.

Trakční a staniční transformátory

Trakční a staniční transformátory

Skříň napájení kolejiště stanice

Skříň napájení kolejiště stanice

Když hoří

Vůbec největším nebezpečím pod zemí je oheň a kouř. Různou odolnost vůči požáru mají také kabely, které jsou proto značeny barevně. Oranžové kabely se při požáru „jen“ natavují, ale nehoří a nevytvářejí jedovatý kouř. Hnědé napájejí nejdůležitější systémy a při požáru vydrží fungovat 90 minut. Mohou při tom dokonce zuhelnatět. Požární odolnost se testuje v laboratořích společně s uchycením, tedy zejména s kabelovou lávkou.

Vláček s novináři trápil kondenzát

V praxi je romantická rosa na kolejích pro kolejová vozidla prokletím. O tom se přesvědčili i přítomní novináři.

Do velké části tunelů totiž v těchto dnech proniká přes montážní jámy horký vlhký vzduch. Ten na studených stěnách a kolejích kondenzuje, tedy laicky řečeno vytváří rosu. A vláček, kterým novináři jeli, měl ve stoupání s náklonem 40 promile kvůli vlhkosti problémy s adhezí. Několikrát dokonce téměř zastavil.

Vozy byly taženy jedním z MUV (motorový univerzální vozík). V roli hnacího vozidla sloužil vždy „čelní“ stroj. Druhý byl v soupravě v roli zálohy.

Aby mohli dispečeři metra řídit provoz i v prodloužené části, musí se příslušné pracoviště v ulici Na Bojišti (ve stejné budově se platí pokuty) upravit pro nové stanice. Pochopitelně se musí z prodloužení zavést stávajícími tunely metra příslušné kabely.

V tunelech prodloužení nejspíš půjde poprvé v pražské podzemce telefonovat. Umožní to takzvané vyzařovací kabely, o jejichž umístění právě jedná Dopravní podnik s operátory.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola



Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...

Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Další z rubriky

Zaostalí Arabové měli strach ze vzdělaných židovských přistěhovalců

Demonstrace proti nové Bílé knize omezující židovskou migraci do Palestiny, 1939

Před 70 lety byl založen stát Izrael. Co vše tomuto aktu předcházelo, co vadilo Arabům na Židech vracejících se do své...

Zlaté české ručičky aneb prošli jsme to nejlepší z festivalu Maker Faire

Pohled do vnitřku turbíny, jejíž díly byly vytištěné 3D tiskárnou.

Redakce Technet.cz prošla v přímém přenosu nejzajímavější projekty, které jsou na festivalu Maker Faire Prague 2018 k...

OBRAZEM: Kutilové přilákali do Holešovic tisíce lidí. Přijďte také

Na pražském Výstavišti začal první ročník kutilského veletrhu pro celou rodinu...

Na pražském Výstavišti začal první ročník kutilského veletrhu pro celou rodinu Maker Faire Prague 2018. Desítky...

Najdete na iDNES.cz