Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Londýnské metro slaví 150 let provozu. První vozy poháněla pára

  15:09aktualizováno  15:09
Londýnská podzemní dráha zahájila provoz v polovině 19. století a bylo to první metro na světě. Nyní patří k největším podzemním dopravním systémům na světě. Podívejte na časosběrný snímek, který přibližuje jeho historii.

První reálné návrhy na vznik podzemní dráhy v Londýně padly v roce 1854, kdy vznikla společnost Metropolitan Railway. O několik let později zahájila firma  stavbu a v roce 1863 se na trati (Metropolitan Line) mezi Bishops Road (dnes nádraží Paddington) a Farringdon Street konala premiérová jízda. V tehdy několikamilionovém Londýně tak byl zprovozněn první sedmikilometrový úsek metra (The Tube).

Tehdejší vlaky byly poháněny párou, což vyžadovalo důkladný odvětrávací systém. Větrací šachty na různých místech dovolovaly strojům vypouštět páru a vedly čerstvý vzduch do tunelů. Jeden z nich, postavený ve výstavní čtvrti, byl vybudován i s fasádou normálního domu, aby "nerušil." Původní lokomotiva je dosud jedním z 350 tisíc exponátů Londýnského muzea dopravy v Covent Garden.

Kresba interiéru stanice Baker Street ukazuje nástupiště a blížící se vlak

Kresba interiéru stanice Baker Street ukazuje nástupiště a blížící se vlak londýnské podzemní dráhy.

Londýnská podzemka záhy přepravovala 26 tisíc pasažérů denně a nový trend v hromadné dopravě napodobila o několik desetiletí později i další města: Chicago (1892), Budapešť a Glasgow (1896), Boston (1897) a Paříž (1900). Pražské metro jezdí od roku 1974.

Londýnské metro

Má 11 linek s 270 stanicemi a se 402 kilometry drah je třetím nejdelším metrem světa po Pekingu a Šanghaji.

  • Nejrušnější trasou metra je District Line se 60 stanicemi.
  • Nejvytíženější stanicí je Waterloo s 82 miliony cestujících za rok.
  • Nejhlouběji pod povrchem je zastávka Hampstead (58,5 metru).
  • Nejvýše nad úrovní země se tyčí viadukt Dollis Brook (18 metrů).
  • Nejdéle bez přestupu můžete jet na Central Line o délce 59,4 kilometru. Trvá to hodinu a 28 minut.
  • Nejdelší vzdálenost mezi sousedními stanicemi (6,26 kilometru) je mezi Chalfont&Latimer a Chesham na Metropolitan Line
  • Vagony v "The Tube" jezdí vlevo a denně služby metra využije na 3,2 milionu lidí

Speciální stránky a další informace k výročí zde.

Úspěchy a tragédie

Šest let po otevření jel první vagon pod Temží a v roce 1905 byly první tratě elektrifikovány. O tři roky později se objevilo kruhové logo i první elektrické strojky na jízdenky. A třeba v říjnu 1911 se na Earl's Court objevil první dřevěný eskalátor, z něhož jedni měli panickou hrůzu a jiní sem naopak jezdívali za mnohahodinovou zábavou.

Schematická mapa podpovrchové dopravy z let 1931-1933 od Harryho Becka

V důsledku většího počtu tras a sjednocení konkurenčních firem přispěchal v letech 1931-1933 Harry Beck s legendární schematickou mapou podpovrchové dopravy, která se stala přímo symbolem Londýna. Mapa byla interpretována i jako umělecké dílo. Nejznámější je diagram "Velká medvědice" od Simona Peterssona, který roce 1992 v názvech stanic použil jména slavných filozofů, umělců nebo vědců.

Za druhé světové války byla nástupiště metra v letech 1940-1945 využívána jako kryty před nálety nacistických letadel. Jedna trať byla dokonce uzavřena a využívána Britským muzeem na uskladnění ohrožených památek. V roce 1948 bylo metro znárodněno.

Vedle řady stávek se metru nevyhnuly ani tragédie. V roce 1975 zemřelo v tunelu u Moorgate 43 osob, v listopadu 1987 uhořelo na King's Cross 31 lidí a 7. července 2005 zahynulo při sérii čtyř bombových útoků (tři v metru a jeden v autobusu) 56 lidí.

Počet cestujících nebývale roste. Koncem 90. let přepravovalo metro kolem 800 milionů lidí ročně. Miliardu přepravených překonala podzemka v roce 2007 a loni přepravila 1,2 miliardy lidí.

Autoři: ,


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Jak se odhalují plagiáty? Přeházet slova nestačí, překlad ale stroj ošálí

Ctrl + C, Ctrl + V, dvě klávesové zkratky, které zná snad každý.

Nástroje na detekci opsaných pasáží mají nemalý problém. Musí porovnat odevzdanou diplomovou práci s miliony stránek už...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Další z rubriky

Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Facebook končí s plány na internet z obřích dronů, následuje Google

Dron Aquila

Společnost Facebook ukončila projekt Aquila. Měl přinést internet z dronů, které vydrží létat bez přistání několik...

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Najdete na iDNES.cz