Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mezi akty a pornografií je tenká hranice, říká fotograf Chotenovsky

aktualizováno 
Fotí krásná těla dívek a žen, jak je Bůh stvořil. Sám říká, že mezi akty a pornem je tenká linie. I přesto, že se občas nachází v její těsné blízkosti, daří se mu ji nepřekročit. Přečtěte si, jak fotí Dennis Chotenovsky.

Ženské tělo je absolutně perfektní. Proč ho zahalovat? | foto: Dennis Chotenovsky

Není to jen nahé tělo modelky zvěčněné na kusu papíru. Je to příběh o dívce, která je zachycena očima Dennise. Do každého snímku dává kus ze sebe a z modelky. Nikdy nefotí to, co by nesedělo osobnosti dívky, která stojí před objektivem. O tom, co je důležité při focení aktů, hovoří v následujícím rozhovoru.

Byly to vždycky jen akty, co tě jako žánr přitahovalo? Jak ses k focení aktu vůbec dostal?

Můj otec byl akademický malíř. Většinou maloval akty a já jsem v tom prostředí vyrůstal, takže pro mě volba aktu byla přirozená. Nyní je fotografuji asi 10 let. Byly ale i časy, kdy mě spíše přitahovala móda.

Proč už módu nefotíš?

Módu fotím i dnes, ale spíše už jen okrajově. Na začátku své dráhy jsem byl fascinován módní fotografií a všemi těmi lidmi, kteří se na její „výrobě“ podíleli. Postupem času moje opojení zvolna opadávalo.

Proč?

Móda je dnes velký business. Nenechte se zmást, za tím vším „Glamour and Glitz“ jde hlavně o prodej a ten má svá pravidla... ta urputná snaha zaujmout, šokovat, ale nepobouřit. Z hlediska vyjádření je akt svobodnější forma. Tím ovšem nechci říct, že neexistuje kvalitní móda a reklama.

Co tě na fotografování nahého těla přitahuje?

Čistota formy, minimální styling. Ženské tělo je absolutně perfektní, proč ho tedy zahalovat?

SELFBLOW: Nikon D200, Carl Zeiss 50mm, F 1,4

...a nepřijde ti to téma už trochu vyčerpané a omezené?

Toto téma již po staletí stále není vyčerpané.

Když není vyčerpané, tak si můžeš brát inspiraci z těch, kteří fotí a fotili akty před tebou. Jaké máš vzory?

Teď už žádné vzory nemám, ale líbí se mi Helmut Newton, Anton Corbijn a některé ulítlosti Terryho Richardsona. Bude toho víc. Z českých fotografů pak Ivan Pinkava a Jan Saudek.

Jan Saudek má oblibu v kyprých ženských tělech. Ty ale na fotkách máš jen hubené modelky, proč? Ženy „krev a mlíko“ tě neoslovují?

Štíhlá těla se lépe fotí. Foťák na těle přidává, takže ve skutečnosti ty holky na fotkách jsou ještě hubenější.

...takže se ti ta dívka musí líbit, abys ji fotografoval.

Ano, musí se mi líbit z hlediska fotogeničnosti.

BLOW: Nikon D200, Carl Zeiss 50mm, F 1,4

Je těžké dnes sehnat modelku?

Sehnat modelku není zas až takový problém. Oslovuji agentury, hledám na modelingových serverech na internetu a holky se hlásí i samy. Jde spíš o správný výběr.

A podle čeho modelky vybíráš?

Ideálně by měla mít souměrné, štíhlé tělo a výrazný obličej. Nemusí být v konvenčním smyslu krásná, ale něčím zajímavá. Hledám typy, které mají „presence“, vyzařují sílu a jistou tajuplnost.

Když na takovou narazíš, jak ji fotíš?

Nechám se inspirovat tím, čím je a snažím se to sdělit.

Co děláš, když se modelka stydí?

Tyhle holky se nestydí, nemají za co.

...a co když přece jen se stydět bude, co radíš?

S touto situací jsem se nesetkal, ale pokud by byl stud nepřekonatelný, nejlépe je takovou dívku nefotit. Zpravidla je důležité vytvořit nekonfliktní atmosféru založenou na oboustranné důvěře a respektu. Je to týmová spolupráce.

Stydíš se někdy ty?

Nestydím, nejsem nahý.

Jakým způsobem modelce vysvětlíš, co přesně po ní chceš?

Většinou už znají mou práci, takže rámcově vědí, co od nich očekávám.

Máš přesnou představu nebo hraje určitou roli i improvizace?

Nemívám přesnou představu, improvizace hraje velkou roli oboustranně. V poslední době nic neplánuji, připadá mi, jako by to fotil někdo jiný za mě.

...vždy tomu tak bylo?

Dříve jsem si dělal storyboardy. Napsal jsem si třeba nápad, ale dnes už ne. Teď mi jde spíše o ztvárnění momentálního pocitu.

 O fotografovi

Dennis Chotenovsky vystudoval Střední průmyslovou školu grafickou, obor fotografie. Po dokončení studií pracoval rok ve fotografickém oddělení České televize.

V roce 1983 odešel do Ameriky, kde strávil celkem 20 let. Nejdříve pracoval jako asistent v jednom z největších komerčních fotostudií v Chicagu. Nabitý zkušenostmi odjel do Californie, kde začal fotit testy modelek z agentur, čímž si vytvořil vlastní portfolio.

V současnosti plánuje výstavu na mezinárodní úrovni, fotografie budou k vidění například v Praze, Paříži, Londýně, New Yorku a Los Angeles.

Oficiální web www.chotenovsky.com



Kde bereš inspiraci?

Nechám se inspirovat modelkou. Nebo ... kdo ví, odkud to přichází.

Zdráhají se někdy modelky ztvárnit odvážnější kreace nebo dokonce odmítla některá během focení další spolupráci?

Nezdráhají, jsou pod mým vlivem a mají ve mne důvěru. Nestalo se, že by odmítla.

Jak s modelkou před a při práci komunikuješ?

Snažím se jí popsat, o co mi jde a ona se to snaží pochopit.

CAT FIGHT: Mamiya 645, 80mm

... a ukazuješ jim fotky hned na place?

Někdy jim dám nakouknout, může to být motivační faktor a do jisté míry beru v potaz jejich komentáře a nápady.

Kdy můžou nakouknout?

V určitých situacích, kdy je třeba nápad dále rozvíjet, pomůže modelce vizuální náhled pochopit, kterým směrem se dále ubírat co se týče pózy, výrazu atp.

Dostávají pak snímky ke schválení?

Ne.

Chtěla někdy některá modelka snímky stáhnout?

Nepamatuji se, že by do finalního výběru modelky zasahovaly, nebo měly problém s jejich uveřejněním. Vědí předem, do čeho jdou, alespoň doufám.

Je dobré s modelkou, kterou právě fotíš, navázat bližší vztah nebo je lepší, když se vůbec neznáte?

Neznáme se, ale jsou to citlivé, živé bytosti a tomu je třeba rozumět a respektovat to. Myslím, že při fotografovaní může dojít k určitému poznání a spirituálnímu sblížení.

Máš tým lidí, který ti pomáhá při focení? Jako vizážistku atd.?

Nemám. Nechci být při focení rušen karmou další osoby, toho mám dost při komerční práci. Je to spíš rozptylující a já potřebuju, aby se modelka 100% soustředila na mě.

...neříkej mi, že si sám líčíš modelky...

Je to tak :-). Okoukal jsem to a teď si je líčím sám.

Jaké jsou triky při focení aktů? Používáš krémy, oleje...?

Občas olej. Teplotu se snažím držet na úrovni, aby neměly husí kůži a někdy k focení pustím Led Zeppelin.

Na co si dát při focení pozor, aby výsledek nepůsobil vulgárně?

Tohle je otázka stylu a personality. Pokud je fotograf stupidně vulgární, pak se jeho vulgarita do fotky promítne. To samé platí o modelce. „Není to, co říkáš, ale jak to říkáš“.

Kde je podle tebe hranice mezi akty, erotikou a pornografií? Fotil bys i pornografii?

Mezi uměním a pornografií může být tenká linie. Jde o způsob a formu vyjádření a jak to divák vnímá. Ale pornografii jako takovou bych nefotil.

DELICIOUS: Nikon D 70, Nikkor 85mm, F 1,8

Na tvých fotkách je často použité jednoduché pozadí. Proč?

Soustředím se na subjekt, proto jednoduché pozadí.

Jak probíhá samotná práce na place?

Nijak dramaticky. Udělá se make-up, pak vezmu foťák a fotím.

...takže žádné přípravy předem?

Před focením jsem zcela prázdný, je to osvobozující pocit. Jak jsem řekl - jde to mimo mě.

Jaké prostory používáš k focení?

Mám pro tyto účely upravený prostor. Komerční focení probíhá v rentovaných studiích nebo lokacích. Akt v exterieru je výrobně složitý z hlediska počasí a náhodných čumilů, kteří mohou působit poněkud nejapně.

Fotíš na analog nebo digitál?

V posledních letech na DSLR Nikon pro volnou tvorbu a pro komerční aplikace Hasselblad H System. Pro momentky používám kompakt Leica D-LUX 3. Digitální proces je rychlejší, hned to vidím a také odpadá skenování, celkově je to víc “user friendly”. V analogové minulosti to byl hlavně Pentax 6X7 (krásnej foťák), Mamiya 645 a Nikon. Úvahy o kvalitě digital vs. analog přenechávám jiným.

A objektivy?

Pro tyto účely hlavně Carl Zeiss Planar 50mm F1,4 (dle mého soudu nejlepší záklaďák na světě, co se týče kresby, barevného podání a rozlišení) a pak Nikkor 85mm F1,8 a 80-200mm F2,8.

Výbava Dennise Chotenovského

fotoaparáty:

DSLR Nikon – volná tvorba
HASSELBLAD H System – komerční aplikace
objektivy:
Carl Zeiss Planar 50 mm F 1,4
Nikkor 85 mm F 1,8
Nikkor 80-200 mm F 2,8



Určitě při focení používáš světla. Kolik jich máš rozmístěno na scéně?

Používám nyní jen jedno světlo (Elinchrom flash/silver/white umbrella) a odrazné/subtraktivní plochy. Úhel světla závisí na tom, čeho chci dosáhnout. V podstatě se těmito věcmi příliš nezabývám. V Californii jsem naopak využíval denní světlo.

Co bys poradil začínajícím fotografům, aby si pořídili za vybavení pro focení aktů?

Pořiďte si decentní zrcadlovku, nebo místo nového BMW rovnou digi Hasselblad set-up. Objektivy - 50mm na celou postavu, něco delšího na portrét, něco širšího pokud na tom trváte a na těch objektivech nešetřit. Pak budete potřebovat hroší kůži, odhodlání, talent, sociální inteligenci a světlo na konci tunelu. Jinak je to „easy“, každý to může zkusit.

GLOW: Nikon D70, Nikkor 50mm, F 1,4

Upravuješ fotky v počítači?

Ano, kontrast, tonalitu atp.

...pozadí neklíčuješ?

Pozadí někdy pozměním ve Photoshopu, ale neklíčuju, protože to podle mě vypadá moc „placatě“.

Dvacet let strávených v Americe... co tě přimělo vrátit se zpátky?

Není to návrat, preferuji Evropu a k Praze mám velmi silné pouto.

Kde jsou pro focení aktů lepší podmínky – u nás nebo v Americe?

No holky jsou zde krásnější a jemnější, takže tady.

Kromě aktů fotíš i komerčně módu. Je možné ti zavolat a říct, že od tebe chci nafotit akty?

Ano, fotografování mě živí. Moje komerční klientela je v oboru fashion, beauty, lifestyle a advertising. Přijímám i některé individuální zakázky.

A na závěr...fotil bys mě?

.... nevím, svlečenou jsem tě neviděl :-)

V tomto seriálu vám přinášíme rozhovory s úspěšnými, ale i začínajícími fotografy. Uvítáme vaše názory i tipy. Chcete dát o sobě vědět? Zkontaktujte nás na adrese redakce@technet.cz.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průběh fotografování na zahradě
Do 18 let nepřístupno. Fotograf předělal obývák na erotickou ulici

Za jediný rok musel nafotit 500 snímků, které by vyhověly přísným požadavkům prestižního nakladatelství Taschen. Proto Vlastimil Kula přeměnil svůj byt na...  celý článek

Zatékalo i na hlavní tribunu odkud tehdy mával soudruh Husák (na snímku z něj...
Absurdity totality: Neznámé fotografie z Prvního máje. Najdete se?

Se svými přístroji prochodil doslova celou Prahu. Fotografoval okupaci v šedesátém osmém, sraz milicionářů i události běžného dne v komunistickém...  celý článek

Fotografický kinofilm
Karel Cudlín: Jak se fotilo za komunistů na kinofilm

Focení na film sice není úplně mrtvé, ale je na okraji zájmu, byť s ním někteří fotografové znovu začínají experimentovat. Jak se fotilo ve zlaté éře filmu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.