Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku...

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku března ztratil nad Jihočínským mořem. | foto: Reuters

Malajsie zveřejnila poslední minuty ztraceného letu. Pozdě, zní kritika

  • 33
Malajsijské Ministerstvo dopravy zveřejnilo kompletní seznam komunikačních spojení se ztraceným letounem. Obsahuje i rutinní komunikaci, která proběhla mezi letadlem a satelitem poté, co se ostatní systémy odmlčely. Kdyby tato data byla zveřejněna dřív, možná mohla pomoci k nalezení letounu, tvrdí kritici.

Dopplerův efekt a pátrání po MH370

Malajsijské úřady zabývající se bezpečností v civilním letectví v úterý zveřejnily podrobná data o komunikaci se ztraceným letadlem MH370. Reagovaly tak na četné stížnosti rodin obětí, které požadovaly po úřadech vyšší míru transparence. Otevření dat širokému kruhu expertů by mohlo vést k lepšímu odhadu toho, kde se letoun nachází.

"O tato data jsme poprvé žádali před více než dvěma měsíci. Nikdy mne ani nenapadlo, že by jejich získání mohl být takový problém," uvedla pro Reuters americká partnerka jednoho z cestujících, Sarah Bajcová.

Zveřejněná data o komunikaci ztraceného letu MH370

Na 47 stránkách je výpis rádiových, satelitních a dalších spojení během posledního letu MH370.

"Je tam spousta nedůležitých věcí," řekl pro USA Today a CNN Michael Exner, specialista na satelitní komunikaci. "A asi dvě nebo tři stránky toho důležitého." Mluví především o datech ze satelitu Inmarsat. Chybí mu ale dodatečná metadata a algoritmy, bez kterých nejde dostatečně ověřit, zda byly výpočty vědců z Inmarsatu správné. "Dokument zodpovídá na některé otázky, ale mnoho jich nechává otevřených."

S tím souhlasí i David Soucie, analytik ze CNN: "Není tam dostatek informací k tomu, aby mohli nezávislí experti pátrání přezkoumat. Stále budeme požadovat více dat."

Záznam poslední komunikace s letem MH370 ve zveřejněném dokumentu.

Poslední komunikace proběhla v 00:19:37 UTC. O hodinu později už se letoun na pravidelný ping satelitu Inmarsat neohlásil.

Předpokládaná trasa letadla, podle předpokládané rychlosti. Žlutá linka naznačuje rychlost 833 km/h, červená rychlost 740 km/h.

Severní a jižní variantu vědci nasimulovali a poté zjišťovali, čemu se více blíží naměřené hodnoty. Jižní varianta je evidentně blíže.

Originální dokument je ke stažení na stránkách malajského úřadu pro civilní letectví.

Společnost Inmarsat analyzovala data už koncem března. Její výzkumníci zjistili, že pomocí počítačového modelu a Dopplerova efektu dokážou z rutinní komunikace (tzv. ping) vyčíst přibližnou polohu letounu několik hodin po jeho zmizení z radarů. Na základě těchto dat zahájily mezinárodní týmy pátrání na hladině a pod hladinou Indického oceánu. Přestože vyznačená oblast byla prozkoumána odolnými ponorkami, vrak letadla se objevit nepodařilo.

Co zůstává skryto?

Firma Inmarsat se hájí: "Nic důležitého nebylo z přehledu vynecháno. Ale data sama o sobě nic neznamenají. Nemají sloužit k verifikaci, pouze k transparenci." Kritici i tak trvají na tom, že data byla zveřejněná pozdě. "Nevidím žádnou představitelnou překážku, proč by tato data nemohla být publikována už před devíti nebo deseti týdny," míní fyzik Duncan Steel. Přesto si podle něj Inmarsat zaslouží uznání za to, co z dat dokázal vyvodit. "Teď, když jsou data k dispozici, zkusím jejich výzkum napodobit." A to mohou udělat i další odborníci.

Rodiny obětí nyní čekají na analýzu nezávislých expertů a zároveň tlačí na další zveřejnění všech okolností. "Proč by nám ta data nemohli dát?" ptá se Sarah Bajcová. "To dává smysl jen v případě, že mají co skrývat!"