Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Už žádné letadlo duchů. Nad oceánem se bude hlásit každých 15 minut

  9:20aktualizováno  9:20
Austrálie ve spolupráci s Malajsií a Indonésií začne testovat vylepšený systém sledování zaoceánských letů. V neděli to oznámil australský ministr dopravy Warren Truss. Změny jsou reakcí na zmizení letu MH370 v březnu 2014.

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě takový stroj se zřítil v březnu minulého roku neznámo kde. | foto: Reuters

Nový systém by měl sledovat polohu letadla po 15 minutách na rozdíl od dosavadního stavu, kdy se údaj o pozici aktualizuje cca po 30 až 40 minutách. Systém by měl každých 15 minut zaznamenat aktuální polohu letadla i další dvě předpokládané pozice. V případě, že se letoun bezdůvodně odchýlí od kurzu, mělo by být možné let sledovat nepřetržitě. Mělo by se tak předejít podobným záhadám, jako je loňské zmizení letu MH370 Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu.

Systém využije již existující technologii

Fotogalerie

Systém bude fungovat na stávající bázi sledování pomocí satelitů a bude využívat již existující technologii Automatic Dependent Surveillance-Contract (ADS-C), kterou je vybavena naprostá většina velkých dopravních letadel nasazovaných na zaoceánské lety. Komunikace na bázi systému ADS-C se využívá při sledování letů nad oceánem, kde není možné radarové pokrytí leteckého provozu.

„Nový přístup umožní rychle vylepšit monitorování dálkových letů a může zvednout důvěru veřejnosti v letectví. Aerolinie přitom nebudou muset investovat do nových technologií,“ zdůraznil australský ministr dopravy.

Vylepšený systém by měly vyvinout především australské společnosti - Airservices Australia zajišťující řízení letového provozu nad Austrálií a jejím „okolím“, letecké společnosti Qantas a Virgin Australia a další firmy. Jako první by měly nový systém otestovat právě dvě uvedené australské aerolinky. Austrálie zajišťuje letecký provoz nad 11 procenty povrchu Země. Uvítala také zapojení Malajsie a Indonésie.

Dohoda vychází z rezoluce ICAO

Austrálie se na spolupráci dohodla s Inmarsatem, jehož síť satelitů v současnosti zajišťuje sledování letecké dopravy. Dohoda vychází z únorové rezoluce ICAO, v níž mezinárodní organizace civilního letectví odsouhlasila zesílení sledování letů právě na interval 15 minut.

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

Letectví tak reaguje na téměř rok staré zmizení malajsijského Boeingu 777 na lince z Kuala Lumpur do Pekingu, které se dodnes nepovedlo objasnit. O zavedení efektivnějšího způsobu sledování se začalo spekulovat, když se zjistilo, že letoun pokračoval v letu poté, co přestal komunikovat s řízením letového provozu, pravděpodobně až do chvíle, kdy mu došlo palivo. Nejprve se pátralo v Jihočínském moři, nad nímž měl let MH370 vést, ale po zjištění dat ze satelitů se pátrání posunulo opačným směrem k břehům Austrálie.

Právě Austrálie, která má na starosti velkou část zaoceánských letů a po zmizení letu MH370 se stala „tahounem“ v neúspěšném pátrání, je nyní vedoucí zemí nového projektu. Podílí se také Malajsie, kterou zmizení letu MH370 těžce zasáhlo, a Indonésie, kterou v prosinci loňského roku vystrašilo zmizení letounu na cestě do Singapuru. Jeho trosky se však během několika dní povedlo objevit.

Emirates: Raději zařiďte, ať to nejde vypnout

Volání veřejnosti i odborníků po lepším systému sledování letadel však nesdílely všechny aerolinky. Například letecká společnost Emirates v říjnu oznámila, že nepovažuje vylepšení systému za nutné. Prezident společnosti dodal, že by se výrobci letounů měli zaměřit spíše na to, aby sledovací systémy nebylo možné vyřadit z provozu zásahem posádky či cestujících.

Vše o letu MH370

Odpovědi na podstatné otázky, nejčastější spekulace.

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií.




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Co byste měli vědět, než miliardář Musk pošle svou Teslu kolem Slunce

Tesla Roadster před uzavřením do aerodynamického krytu rakety Falcon Heavy

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy ponese místo obvyklého závaží...

Další z rubriky

Poprvé bez telefonu. Lenovo představilo headset a kameru pro Daydream

První headset pro Google Daydream, který nepotřebuje chytrý telefon, a 180° 4K...

Mirage Solo je první headset pro platformu virtuální reality Google Daydream, který se obejde bez chytrého telefonu....

Nový „robopes“ Aibo si vytvoří vlastní osobnost. Na CESu neposlouchal

Robopes Aibo.

Díky systémům umělé inteligence a strojového učení dokáže nový robotický pes Aibo rozpoznat různé členy domácnosti a s...

„Nikam nejdu, nemám nabité vložky.“ Hledání i slepých uliček na CES 2018

Tvůrce (na snímku) to myslel dobře, ale dýchací usínací robot je podle nás...

CES je přehlídkou, na které během pár dní uvidíte statisíce produktů a možná stejný počet slepých uliček. Dobré nápady...

Najdete na iDNES.cz