Na obrázkové neboli bannerové reklamy už si uživatelé internetu zvykli. A také s opisováním písmen a číslic z obrázků už jsou smíření, obvykle dokonce vědí, že slouží jako ochrana proti spamerům, nikoli jako svévolná obstrukce. Nicméně spojením těchto dvou funkcí by mohl vzniknout velmi efektivní formát on-line reklamy - CAPTCHA reklama.
Microsoft požádal v únoru 2008 o patent "Interaktivního ověření uživatele pomocí reklamy". Dokument je přístupný od poloviny srpna 2009. Koncept je až banálně jednoduchý - namísto nesmyslných písmen a číslic by uživatel musel opsat z obrázku např. jméno produktu zobrazeného na reklamě. Abyste se mohli například registrovat, poslat někomu odkaz nebo stáhnout soubor, museli byste potvrdit, že jste člověk, a sice tím, že si přečtete a porozumíte reklamě. To vzápětí prokážete tak, že napíšete do příslušného políčka název propagovaného produktu.
Nemuselo by přitom jít jenom o opsání textu z reklamy. Patent mluví třeba i o rozpoznání slov v reklamním popěvku nebo mluveném slovu ve videoukázce. Zkrátka dvě mouchy jednou ranou - poznáme, že je uživatel člověk, a ještě ho donutíme ostražitě sledovat reklamu, kterou mu pustíme.
Microsoft ale není první, kdo s podobnou myšlenkou přišel. Jak podotýká blog TechFlash, podobný návrh zazněl už v roce 2005. Server adaptcha také nabízí prakticky stejnou myšlenku, navíc již rozpracovanou, ačkoli zatím jde jen o uzavřenou betu. Není tedy zatím jasné, zda žádost o patent projde. Microsoftu každopádně nic nebrání v jeho implementaci a nabízení tohoto nového formátu reklamy inzerentům.
Otázkou je, jak na reklamu budou reagovat návštěvníci. Už opisování sedmi znaků mohlo být čas od času frustrující, ale skládat jakýsi, byť primitivní, test z reklamy, to může být vážně otrava. Nejspíš si ale surfaři časem zvyknou i na tento, z dnešního pohledu agresivní způsob reklamy. A není pochyb o tom, že se objeví roboti, kteří se na reklamy zaměří a budou se učit nazpaměť slogany.
CAPTCHA a reCAPTCHAProč vlastně musíme opisovat pokroucená písmena? A je naše námaha k něčemu dobrá? CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) je automatizovaný test, který slouží k odlišení člověka od stroje. Obvykle se tak děje na základě lidské schopnosti rozpoznat i silně zkreslený text, což činí i nejlepším čtecím programům (OCR) problém. Některé systémy nabízejí i alternativní audio vzorek, čímž umožňují přístup i uživatelům odkázaným na sluch a hmat a zvyšují tak přístupnost stránek. CAPTCHA se používá kdekoli, kde hrozí automatizovaný a hromadný vstup od robotů (botů), kteří šíří nevyžádané zprávy nebo zahlcují stránky svými požadavky. reCAPTCHA je snaha proměnit jinak celkem otravnou záležitost v užitečnou službu. V reCAPTCHA ověření musíte opsat hned dvě slova (obvykle slova anglická, smysluplná). Jedno z nich umí počítač přečíst a na jeho základě ověří, zda jste lidé. Druhé slovo počítač přečíst nedokázal, a vy jste mu jej právě ozřejmili. Tato slova získal počítač z databáze slov nerozpoznaných při automatizované digitalizaci knihoven. reCAPTHCA - slova jsou vyňata z naskenovaných textů a jejich identifikací umožníte kvalitnější digitalizaci světových knihoven. Svým malým příspěvkem tak vlastně pomáháte digitalizovat knihy do prohledatelné, čitelné databáze. Koncept reCAPTCHA si oprávněně získává oblibu, používá jej například komunitní server Facebook. |
Zdroje:
-
Žádost o patent 20090204819 (anglicky)
-
O systému reCAPTCHA (anglicky)
-
5 nejotravnějších reklam (anglicky)