Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejočekávanější deník pro iPad se odkládá, Apple vyhrožuje novinám

aktualizováno 
Start nového amerického deníku, nazvaného nikoli příliš vynalézavě The Daily, je jednou z nejnapjatěji očekávaných událostí v médiích. Samozřejmě proto, že jeho duchovním otcem je Rupert Murdoch, a navíc se proslýchá, že nový projekt "upekl" mediální magnát v těsné spolupráci s šéfem firmy Apple Stevem Jobsem. Na noviny určené pro tablet iPad však budeme muset počkat déle, než jsme si mysleli. Start naplánovaný na dnešek – tedy středu 19. ledna - se odkládá.

iPad | foto: Profimedia

Představení deníku The Daily nebylo sice oficiálně oznámeno, ale v kuloárech se bralo jako jisté to, že ho Murdoch a Jobs představí společně v sanfranciském Muzeu moderního umění. Murdoch to měl "off the record" říct reportérům na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas počátkem ledna.

Už to, že k představení deníku mělo dojít v San Francisku, mělo podtrhnout podle pozorovatelů roli, jakou Murdoch a jeho vydavatelství News Corporation dávají spolupráci s Applem. Kalifornie je "zónou vlivu" technologických společností, médiím však naproti tomu "patří" východní pobřeží, zejména New York. Tam také Murdoch bydlí a zde údajně ve svém bytě na Páté Avenue dostal jednou v noci nápad, že deník pro iPad založí.

Důvody pro odklad nejsou na straně News Corporation. Redakce čítající přibližně 150 zaměstnanců už jede naplno několik týdnů. Slovy žurnalistické hantýrky vydali redaktoři a reportéři už řadu čísel "do zdi". I když to není úplně přesný termín. Jak informovala některá média, mají testovací vydání deníku asi tisícovku privilegovaných čtenářů. Do ostatních médií také uniklo už několik grafických náhledů, které prozrazují, jak by aplikace pro iPad mohla vypadat.

Online je také webová stránka deníku, byť je jasné, že na ní žádný konkrétní obsah nebude. Bude sloužit jako marketingový nástroj pro uvedenou aplikaci pro iPad. Podle některých zdrojů by zde mohl být také archiv starších čísel. Jasná je i cena předplatného: necelý dolar týdně, 4,25 dolaru měsíčně.

Murdoch chce do startu The Daily investovat 30 miliónů dolarů. Šéfredaktorem se stal Jesse Angelo, který do nově vznikajícího deníku přešel z Murdochova bulvárního listu New York Post. V redakci je i řada dalších renomovaných žurnalistů.

Proč se tedy The Daily nedočkáme už teď ve středu? Pomyslný míč prý leží na straně firmy Apple, která nestihla upravit změny v systému iTunes, které umožní kupovat aplikace na předplatitelské bázi. Předpokládané zpoždění premiéry deníku je údajně "v řádu týdnů, nikoliv měsíců". Že se kolem něco předplatného děje, naznačují i anoncované "výhrůžky" evropským novinám.

Nic nesmí být zadarmo ...

O co jde? Apple dal najevo, že se mu nelíbí, když vydavatelé nabízejí aplikaci pro iPad jako "bonus" pro stávající předplatitele. Jinými slovy jde o nepřímo placenou aplikaci, kde Applu "utíká" jeho třicetiprocentní provize. Firma proto říká, že aplikace musí být buď placená, anebo zadarmo, ale pak pro všechny. Mnohým vydavatelům, například týdeníku The Economist, to naruší zaběhlou praxi, kdy přístup k placenému digitálnímu obsahu (hlavně tedy webu) dávali jako automatický bonus k předplatnému klasického časopisu.

Nová pravidla by měla vstoupit v platnost údajně v dubnu, ještě však nic není definitivně potvrzeno. První informace o tom minulý pátek přinesl nizozemský deník De Volkskrant a způsobil značný rozruch. Objevily se dokonce názory, že by požadavky firmy Apple mohly být, minimálně v některých evropských zemích, napadnuty antimonopolními úřady.

Jasné je ovšem to, že na slavnostním představení deníku The Daily nebudou společně Rupert Murdoch a Steve Jobs. Ten druhý totiž oznámil odchod na "nemocenskou", a protože zdraví šéfa je v posledních pěti letech asi jediným faktorem, který akcionáře firmy Apple vyvádí z rovnováhy, propadly se zároveň i akcie dotyčné společnosti. Nedá se tedy vyloučit, že odložení Murdochova deníku souvisí i se zdravotním stavem Steva Jobse.

Názory na iPad se počátkem roku 2011 pohybují v zóně "rozervané nejednoznačnosti". Skepsi do žil vydavatelů vlily zprávy, že obecně klesá počet prodaných aplikací iPadových verzí velkých amerických časopisů (Wired, Esquire, New Yorker a další).

Na druhou stranu pozitivní ohlasy přicházejí od vydavatelů novin: například britské Financial Times oznámily, že iPad přinesl vydavatelství slušný nárůst příjmů z digitálního prodeje. Deset procent předplatného digitálního obsahu dnes generují právě uživatelé těchto zařízení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Facebook
Facebook má nová pravidla. Mají bránit šíření falešných zpráv

Facebook přistoupil ke zpřísnění pravidel, které mimo jiné připraví o reklamu stránky, které šíří urážlivé a nepravdivé informace.  celý článek

Smajlíky mohou komunikaci zrychlit, ale také způsobit nedorozumění.
Internetový smajlík slaví 35 let. Podívejte se, které kandidáty porazil

Původně měl usměvavý smajlík :-) označovat každou zprávu, která není myšlena vážně, zatímco zamračeným emotikonem :-( měly být označeny ostatní zprávy....  celý článek

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Zeleninové hranolky
Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.