NASA málo zkoumá "mimozemšťana" na Marsu, tvrdí žaloba na agenturu

20:12aktualizováno  20:12
Kámen, který se překvapivě objevil letos v lednu v záběrech sondy Opportunity, má být ve skutečnosti mimozemská forma života. Tvrdí to plodný autor článků na toto téma, který chce žalobou donutit agenturu, aby se objektu více věnovala.

Záběry kamer vozítka Opportunity z 26. prosince (vlevo) a 8. ledna. Jasně je na nich vidět kámen, který se nečekaně objevil v blízkosti vozítka. | foto: NASA

Když jsme minulý týden psali, že vědci programu vozítka Opportunity, pohybujícího se už 10 let po povrchu Marsu, se nejspíše dobře baví, tento týden už se asi museli smát naplno. Jak jsme už psali, v lednu se před kamerou Opportunity náhle objevil objekt pojmenovaný "Pinnacle Island".

Nyní leží pár metrů od Opportunity, ale na prosincových záběrech na tomto místě nebyl. NASA na základě mikroskopických snímků dospěla k závěru, že jde o kámen, a podle spektrografické analýzy o kámen s neobvyklým složením, alespoň na Mars. Nejspíše ho uvolnila kola vozítka, myslí si NASA. Opportunity totiž projížděla zhruba metr od místa, kde kámen leží. Ale vědci prověřovali i exotičtější scénáře, třeba zda nejde o úlomek meteoritu, který dopadl někde v blízkosti vozítka.

Všechno ovšem má být jinak, tvrdí samozvaný astrobiolog (odborník na život mimo Zemi) a plodný přispěvatel do časopisu Journal of Cosmology Rhawn Joseph. To má být zřejmě seriózní vědecký časopis, ale jde o sbírku vědecky se tvářících a někdy vysloveně humorných nesmyslů. Objevila se v něm třeba studie popisující zachycení "mimozemských řas" na balónu nad Anglií, o které jsme psali zde, a několik dalších zpráv o objevu mimozemského života.

Mezi snímky z roveru Opportunity se nadšencům v posledních dnech podařilo...

Mezi snímky z roveru Opportunity se nadšencům v posledních dnech podařilo objevit jeden, který možná odpovídá na otázku po původu záhadného kamene. Na tomto snímku se zdá být vidět prohlubeň v povrchu Marsu, kde mohl kámen ležet před tím, než ho uvolnila kolečka vozítka.

V tomto případě sepsal ovšem Joseph text poněkud jiného charakteru: žalobu na agenturu NASA k jednomu kalifornskému soudu. Žádá v ní, aby soud přinutil NASA provést podrobný průzkum předmětného kamene se vší vážností a podle doporučení žalující strany. Jako první na to upozornil server Popular Science, kde je k vidění i celé znění žaloby.

Agentura totiž zatím ignorovala doporučení žalující strany (Joseph), která NASA písemně i telefonicky marně upozorňovala, že nejde o minerální útvar, nýbrž (jak prý okamžitě poznal) jde o organismus "podobný houbě, sestávající z kolonií lišejníku a sinic" (tady se nám zdá, že došlo v žalobě k nešťastné chybě a že má jít spíše o lišejník, tedy organismus tvořený houbu a řasami, pozn. red.)

Při velkém zvětšení původního snímku je prý skutečná povaha domnělého kamene zcela prokazatelná a je jasně patrné, že objekt právě vyrostl z výstrusů, které se na místě nacházely. Domnělý kámen tedy byl v daném místě podle Josepha celou dobu, mezi prosincovým a lednovým snímkem jen "vykvetl".

Žalující strana dále žádá soud, aby přikázal straně žalované: a) pořídit sto detailních snímků objektu s vysokým rozlišením, b) pořídit 24 detailních snímků prohloubeniny ve středu objektu ze všech úhlů, c) zaslat neprodleně žalující straně všechny fotografie pořízené na základě požadavků v bodech a) a b).

Zatím se nám nepodařilo dohledat žádné oficiální prohlášení NASA k žalobě. A přestože bychom neměli ve zpravodajství spekulovat, z nějakého důvodu pochybujeme, že soud Rhawnovi Josephovi vyhoví, a předpokládáme, že objevu mimozemšťanů na Marsu se v dohledné době nedočkáme.

Laureáti Nobelovy ceny za fyziku 2017: Rainer Weiss, Barry Barish a Kip Thorne
Fyzika podle očekávání: Nobelovu cenu získali lovci gravitačních vln

Švédská královská akademie ocenila Nobelovou cenu za fyziku pro rok 2017 tři členy týmu, který jako první zachytili Einsteinem předpovězené gravitační vlny. Ze...  celý článek

Může jeden hlas něco rozhodnout?
Může jeden hlas něco změnit? Vědci hledají, co znamená „správně volit“

Máte pocit, že jediný hlas se ztratí v moři ostatních a nebude mít na výsledek žádný vliv? Možná budete překvapeni, jak těsné volby někdy bývají. Každý volební...  celý článek

Snímek eXtreme Deep Field
Fyzikové doufají, že našli polovinu chybějící „běžné“ hmoty ve vesmíru

Kosmologům se zatím nepodařilo zcela přesvědčivě ukázat, kde přesně se nachází polovina z celkového množství „běžné“ (tzv. baryonové) hmoty ve vesmíru. V...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.