Minulost grafických karet je opravdu pestrá – jaká GPU vládla světu?

  • 3
Grafické čipy jsou nepostradatelnými pomocníky v moderním počítači. Společně s procesorem udávají tempo a výkon celé pracovní stanice. Za posledních několik let doznaly obrovských změn, a proto se pojďme podívat, s jakými GPU jsme se mohli od roku 1997 do současnosti setkat.

O tom, že grafické čipy za poslední léta doznaly obrovských změn, není určitě pochyb. Jde v pořadí o druhou nejvíce vyvíjenou a potřebnou komponentu ve výkonných strojích. Hned po společnostech Intel a AMD, které se zabývají právě vývojem nejrychlejších mikroprocesorů na trhu, jsou ve středu pozornosti dvě světové grafické jedničky. Lídři 3D trhu, společnosti ATI a nVIDIA, se co půl roku chlubí veřejnosti s novým a technologicky výkonnějším řešením.

V posledních několika měsících jim toto dominantní postavení na trhu začíná znepříjemňovat hned několik dalších konkurentů. Jde sice o menší a méně vyspělejší, ale o to dravější společnosti. Z těch nejvýznamnějších jmenujme alespoň – Matrox, SiS, S3 a Trident.

Vývoj technologií jde opravdu obrovským tempem vpřed. Není tedy divu, že většina IT serverů sotva stačí své čtenáře informovat o všech těchto novinkách. Asi nejznatelnější změny se odehrávají v grafických čipech. Co den, to zajímavá zpráva či upřesnění stávajících faktů o novém jádře a výrobní technologii. Díky bohu existují i světlé výjjimky. Občas se tu a tam objeví zajímavý článek, který rekapituluje uplynulá léta. Tak tomu bylo i v případě zahraničního, hardwarově zaměřeného serveru Accelenation. Ten si našel čas a dal si práci se shrnutím toho, co se odehrálo na poli grafických čipů za uplynulých sedm let. 

V článku jsou uvedeny údaje o vývoji GPU těchto společností:Podíl výrobců grafických akcelerátorů na trhu v posledním čtvrtletí 2002

 

3Dfx
ATi
Intel
Matrox
NVIDIA
NEC/ST Micro/PowerVR
Rendition
3Dlabs
Trident
Number Nine
S3
SiS

 

Z podrobně zpracovaného článku získáte řadu informací o akcelerátorech, jež se v současné době nacházejí v propadlišti dějin a jsou velmi obtížně přístupné pro každého skalního fandu. Také v něm najdete nejdůležitější údaje o současných špičkových 3D akcelerátorech. Díky přehledně utvořenému časovému harmonogramu budete perfektně v obraze, kdy byl jaký čip výše jmenovaných společností představen veřejnosti. Zároveň je uvedena jeho celková životnost.

Historie GPU

Ten, kdo se úspěšně prokouše všemi kapitolami, dobere se k velmi překvapujícímu závěru. Pokud si totiž porovnáte výsledky výkonu karet GeForce 2 GTS a GeForce 4 Ti 4600 ve hře Quake III Arena, dojdete k tomu, že výkonnostní rozdíl mezi oběma kartami je více jak trojnásobný. A to i přesto, že od uvedení GF 2 uplynulo pouze 22 měsíců. Jestliže půjde vývoj 3D akcelerátorů i nadále tímto tempem vpřed, můžeme u karet, které se na trhu objeví za dva roky, očekávat ve srovnání s GeForce 2 GTS nárůst výkonu kolem 85 %.

Perlička na závěr
Jen pro úplnost: autorovi zahraničního článku trvalo celých šest měsíců, než shromáždil všechna potřebná data o publikovaných kartách. Řadíte-li se mezi ty, kterým nesmí ujít sebemenší informace, jistě si najděte čas a ponořte se do kompletní historie všech 3D karet. Stojí to za to.

Accelenation - 7 Years of Graphics


Témata: GPU, GTS, Intel, počítač, trh