Rámusák, jediný tramvajový most přes Vltavu, je pro znalce téměř absolutní legenda mezi pražskými mosty. Staronové provizorium přes Vltavu v pražské Troji posloužilo nejprve automobilům jako náhrada mostu Barikádníků během výstavby nového. Pražané mu podle charakteristického zvuku začali přezdívat "rámusák".
Dvojité provizorium
|
Konstrukce neplánovaně posloužila pro stavbu mostu ještě jednou. Nahradil tramvajovou lávku z roku 1977 mezi Trojou a Holešovicemi. V březnu 1981 vzniklo dvaatřicetileté provizorium, které skončí v neděli 6. října 2013. V tento den můžete pravidelnou denní linkou projet Rámusák naposledy.
Postupný zánik jediného tramvajového mostu přes Vltavu začal jeho zjednokolejněním v roce 2010. Při této operaci došlo ke zvedání západního dvojpole o celkové hmotnosti 159 tun pomocí heverů o 800 mm. Podrobnosti najdete v tomto článku.
Úplně poslední tramvaj pojede přes Rámusák v pondělí 7. října při slavnostním ukončení provozu. Tramvaj vyjede z tramvajového obratiště u Výstaviště v Holešovicích po jedenácté hodině dopoledne.
"Rámusák" v číslechDélka mostu: 248,2 m |
Na slavnostní akt přijali pozvání náměstek pražského primátora Jiří Vávra, radní pro dopravu Jiří Pařízek, generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš, vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík a Pavel Procházka,pověřený ředitel ROPIDu.
Zúčastnění představí akreditovaným novinářům historii tramvajové dopravy mezi Holešovicemi a Trojou včetně spojení obou čtvrtí po novém mostě v budoucnu.
Tramvaj KT8 vyjede od Výstaviště směrem k Nádraží Holešovice, u tramvajového mostu bude zastávka na focení. Vůz se obrátí na trojské straně a pojede zpět na Výstaviště.