Pavel Šercl patří mezi velmi úzkou skupinu motorářů, kteří se specializují na rekonstrukci motorů pro sběratele a muzea historické techniky. Když se do jeho dílny dostal zmíněný motor Maybach HL 120 TRM, bylo to poté, co ho jiní motoráři označili za neopravitelný.
Háček byl v tom, že pocházel z německého útočného děla StuG, které dostalo v bojích u Kursku zásah. Výbuch motor vyrval a odhodil několik metrů od vraku obrněnce.
Takto konzervován v bahně zůstal zhruba sedmdesát let. Koroze ale nebyla hlavním problémem. Výbuch celý motor zkroutil v řádech milimetrů. Na takto náročnou rekonstrukci si nikdo netroufl. Až na Pavla Šercla. Jak je možné, že litinový blok výbuchem nepraskl? To a mnohem víc o rekonstrukci válečných motorů se dozvíte v aktuálním Technet podcastu, který uvádíme v rámci speciálu Operace Barbarossa 80 let.