Vědci „zkopírovali“ část mozku krysy do počítače. Cílem je mozek lidský

12:43aktualizováno  12:43
Švýcarský projekt Blue Brain běží už deset let a nyní přinesl první výsledky: počítačovou kopii části krysího mozku. Výzkumníci se postupně chtějí dopracovat až ke kompletní simulaci mozku lidského.

„Průřez“ počítačovou simulací části krysího mozku. V rámci projektu Blue Brain chtějí vědci jednou vytvořit v počítači mozek lidský. | foto: Makram et al./Cell 2015

Před deseti lety si vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) stanovili velmi ambiciózní cíl: počítačovou simulaci lidského mozku. V projektu zvaném Blue Brain se přitom rozhodli jít metodou reverzního inženýrství, to znamená „rozebrat“ reálný mozek až na jednotlivé neurony a pak ho v počítači opět „složit“. V nedávno publikované studii odhalili první výsledek svého snažení, malý výsek krysího mozku.

Ačkoli je tento milník velmi vzdálen cílovému záměru, lze jej považovat za významný úspěch. I u malého (oproti člověku) krysího mozku se jeho kůra podle odhadů skládá z přibližně 21 milionů neuronů. Švýcarským vědcům se podařilo vytvořit počítačovou reprezentaci malého výřezu, složeného z 31 tisíc neuronů.

V rámci výzkumu mozku by měl tento model posloužit jako velmi užitečný zdroj dat. Vědci zkoumají, jaké různé typy neuronů se v mozku nachází (a jejich vlastnosti), ale i jak jsou navzájem propojené a jaké tvoří „obvody“. Model proto obsahuje i synapse, které neurony spojují a slouží právě k šíření „vzruchů“. I v tomto relativně malém výřezu se jich nachází neuvěřitelných 40 milionů.

Ale ne všichni jsou z výsledků nadšení. Podle kritiků je projekt Blue Brain, kterému Evropská komise přiklepla obří grant až do výše jedné miliardy eur, přeceňován. Vzhledem k těmto nákladům jim tedy výsledky přijdou nedostatečné.

Pokud si chcete zkusit udělat vlastní názor, data z projektu jsou volně dostupná na jeho stránkách. Jen budete nejspíš potřebovat superpočítač.

Rick Doblin se směje velmi často, ale na této fotografii má spoustu důvodů....
Terapie s pomocí drog funguje. A je jedno proč, říká tahoun výzkumu

Stále ilegální droga „extáze“ by se mohla během několika let stát lékem. Do značné míry je to zásluha jediného muže, Ricka Doblina, kterého v tuto chvíli...  celý článek

V 92 letech zemřel zakladatel elektronové mikroskopie v Československu Armin...
Zemřel Armin Delong, světově známý zakladatel elektronové mikroskopie

Ve věku 92 let zemřel v Brně v noci ze čtvrtka na pátek Armin Delong, světově uznávaný vědec a zakladatel elektronové mikroskopie v někdejším Československu....  celý článek

Neexistují žádné důkazy o tom, že by káva s mlékem byla nebezpečná kombinace
Otázka dne: Jak na nás působí káva s mlékem?

Spojení kávy s mlékem se podle některých zdrojů může zdát jako nešťastný způsob, jak si jinak zdravé potraviny zkombinovat do nebezpečné směsi. Jde ovšem jen o...  celý článek