MP3 novinky a zajímavosti 2000 - 51. a 52. týden

V předvánočním shrnutí zajímavostí ze světa digitální hudby se dozvíte, zda formát Ogg Vorbis přežije rok 2000, kdo a kdy znovu spustí Scour Exchange, s kým se spojil MP3.com a také to, že hudby zdarma v MP3 bude na internetu stále dost.

MP3.com a Warner Music společně
Těsně před Vánoci si tyto dvě společnosti nadělily nemalý dárek - dohodu o vzájemné spolupráci. Dohoda zajišťuje MP3.com dvouletou neexkluzivní licenci na hudební a video díla Warner Music pro severní polovinu amerického kontinentu a tříletou neexkluzivní smlouvu na poskytování marketingových služeb, jako například e-mail marketing a udržování webových stránek interpretů, jejichž hudbu bude mít MP3.com ve své knihovně. Připomeňme, že Warner vysoudil ve sporu ohledně služby My.MP3.com na serveru dvacet milionů dolarů.
Velice zajímavý dopad mělo podepsání smlouvy na americkou burzu - zatímco akcie MP3 posílily o slušných jedenáct procent, Time Warner utrpěl propad a akcie se dostaly na roční minimum $52.90 za kus.

Přežije Ogg Vorbis rok 2000?
iCast, jeden z prvních poskytovatelů internetového vysílání a společnost stojící za projektem Ogg Vorbis, odešla na věčnost. Co bude dál s nadějným audio formátem, který měl osvobodit komprimovanou hudbu od licenčních poplatků Fraunhoferovu Institutu, potažmo firmě Thomson Multimedia, která koupila veškerá práva, a přinést kvalitnější zvuk než MP3?
Šéfprogramátor týmu Christopher Montgomery doufá, že budou moci ve své práci pokračovat. Po pádu firmy jim zůstala veškerá autorská práva k jejich projektu Ogg Vorbis, otázkou však je, kdo bude vývoj formátu sponzorovat. Ten se však stále více prosazuje na internetu a i výrobci přehrávačů jej vzali konečně na vědomí. Zlom má podle programátorů přijít v okamžiku, kdy Ogg změní svůj status z testovací verze na ostrý release 1.0. Mnoho společností totiž kvůli interním směrnicím nemůže vyvíjet pro něco, co je zatím pouze v beta stádiu. Proti volnému formátu Ogg Vorbis také mohou ostře vyrukovat vlastníci MP3 patentů, Thomson se chce pustit do vyšetřování, zda nebyly při vývoji Oggu použity některé jejich části. Mohou také smlouvami s výrobci zablokovat používání tohoto formátu v hardwarových MP3 přehrávačích.
Uvidíme, zda rok 2001 bude rokem formátu Ogg Vorbis dostupného zdarma a nakolik oslabí velice silnou pozici MP3. Zvláštní, že nikdo nevystupuje proti WMA od Microsoftu...

Překvapivý vítěz aukce o Scour Exchange
Scour Exchange se na jaře vrátí do sítě. Nebude už to ale ten starý známý Scour. Budeme za něj muset zaplatit. A nebude to vlastně Scour vůbec. Nový vlastník této technologie CenterSpan Communications Corp., který v aukci přebil Listen.com a Liquid Audio, hodlá v březnu spustit službu označenou jako "C*" (čti "C Star"). Výměnná síť však bude opět sloužit ke sdílení nejen hudby, ale také filmů, což bylo umožněno podepsáním smlouvy s online poskytovatelem Moviehead.
V nové technologii nyní budou obsaženy prvky pro Digital Rights Management, což znamená, že se starou aplikací se do nové sítě nedostanete - svůj softwarový park bude muset obměnit 4,5 milionu registrovaných uživatelů. CenterSpan už začal s testováním a v lednu chce C* představit potenciálním investorům a obchodním partnerům.

Riffage zemřel, upřímnou soustrast
Před osmnácti měsíci se zrodil server Riffage, který ve své době konkuroval MP3.com a hudební site FarmClub, již založila nahrávací společnost Universal. Duchovními otci Riffage se stali představitelé hudebního průmyslu nadšení pro internetové technologie. Riffage se stal domovem pro začínající hudebníky, kteří zde nabízeli ke stažení nahrávky a pomocí místního obchodu prodávali své desky. Bohužel, nadšení nejsou peníze a těch se nedostávalo - stránka riffage.com od nynějška obsahuje už jen rozloučení s uživateli a poděkování všem partnerům. Umělcům spjatým s Riffage je pak určeno krátké FAQ.

Zvoní hudebním pirátům hrana? Asi ne...
BayTSP, americká společnost zabývající se bezpečností na internetu, spustila projekt BaySpider. Její Adaptive Search Technology údajně umí rozpoznat copyrightem chráněnou nahrávku, ať je nakódovaná v jakémkoliv formátu. BaySpider skenuje síť 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a při zjištění pirátské nahrávky opakovaně upozorňuje provozovatele serveru i internetového providera na porušování zákona.
BaySpider rozpoznává nahrávky podle jejich digitální DNA, čili něco na způsob technologie identifikace digitálních otisků ve skladbách, již uvedl do praxe server EMusic.com v boji proti pirátskému šíření skladeb v systému Napster. Soubory jsou identifikovány pomocí speciálního CRC kódu a právě zde je kámen úrazu celého systému. Obyčejní MP3 lameři, kteří soubory prostě jen kopírují a nic je nezajímá, se do pasti chytí. Ovšem stejné CRC mohou mít jen naprosto totožné soubory, stačí tedy změnit jeden jediný bit (bez jakékoliv změny zvuku) a CRC už souhlasit nebudou. A protože se skladby pohybují na internetu ve stovkách, ne-li tisících různých kopií, tudy asi cesta nepovede :o)