Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


MP3 přehrávače jdou na dračku. Discmany už nikdo nechce

  15:01aktualizováno  15:01
Asi není žádným překvapením, že MP3 přehrávače i na tuzemském trhu již celkem jistě vítězí nad klasickými discmany. Nyní to oficiálně potvrdila i nezávislá analýza.

Prodej MP3 přehrávačů loni v České republice podle odhadů analytické firmy GfK Praha i obchodníků výrazně předstihl odbyt discmanů. Češi v loňském roce nakoupili několik stovek tisíc MP3 přehrávačů, naopak prodej discmanů o polovinu klesl. CD přehrávače přitom před lety z trhu vytlačily zastaralé kazetové walkmany, nyní ale stejný osud podle obchodníků kvůli rostoucí popularitě digitální hudby a poklesu cen MP3 přehrávačů čeká i je.

Robert Stránský ze společnosti GfK Praha dnes řekl, že prodej MP3 přehrávačů v loňském roce v Česku strmě vzrostl. "Meziročně o více než 200 procent v kusech. Je to určitě na úkor discmanů, kde jsme zaznamenali naopak pokles trhu o téměř 50 procent v kusech a ještě více v hodnotě," uvedl Stránský.

Například v období od loňského listopadu do prosince, které je kvůli vánočním nákupům klíčové pro prodej těchto přístrojů, se podle Stránského v Česku prodalo zhruba šestkrát více MP3 přehrávačů než discmanů. "Celkem se loni prodalo MP3 přehrávačů, včetně kategorie přenosných digitálních videopřehrávačů, přes 450.000 kusů," podotkl Stránský.

Poprvé se miska pomyslných vah přiklonila na stranu MP3 přehrávačů v roce 2005. Tehdy Češi za tyto přístroje podle odhadů GfK utratili zhruba 375 milionů korun, zatímco za discmany to bylo o 45 milionů korun méně.

Zhruba pětinu MP3 přehrávačů loni podle odhadů společnosti GfK prodaly internetové obchody. "MP3 přehrávačů s flash pamětí se prodává zhruba patnáctkrát více než discmanů. V peněžním vyjádření je rozdíl ještě výraznější ve prospěch paměťových přehrávačů, protože cena discmanů je zhruba o 20 procent až 30 procent nižší," řekl ČTK Martin Kasa ze společnosti Eurocomm Group, která internetové obchody Kasa provozuje.

V internetových obchodech Kasa si lidé loni koupili 5500 MP3 přehrávačů v celkové hodnotě zhruba 11,5 miliónu korun. "Prodej MP3 přehrávačů meziročně vzrostl o 70 procent, což souvisí také s naším růstem na trhu. Naproti tomu prodej klasických discmanů poklesl a stejný trend očekáváme i v letošním roce," uvedl Kasa, který rostoucí prodej MP3 přehrávačů přisoudil jejich stále větší paměťové kapacitě a poklesu cen.

Lidé také častěji nakupují MP3 přehrávače s větší pamětí, která umožňuje uložení více hudebních skladeb. "U přehrávačů s vestavěnou pamětí byl podíl kapacity 512 MB na hodnotě trhu za první pololetí 2006 41 procent. V posledních době jsou stále roste popularita přehrávačů s pamětí 1 GB," upozornil Stránský. Podobně hodnotí situaci na trhu i Kasa. "Ještě v roce 2005 se nejvíce prodávaly MP3 přehrávače s kapacitou 128 a 256 MB, minulý rok již zákazníci nejvíce kupovali 1 GB přehrávače," podotkl Kasa.

V Česku se zároveň zvyšuje prodej digitální hudby. Tržby z jejího prodeje loni v tuzemsku díky novým internetovým obchodům vzrostly o 56,6 procenta na téměř 17 milionů korun. Naopak tržby z prodeje hudebních CD klesly o 12,6 procenta na 433,7 milionu korun při snížení prodeje o 4,9 procenta na 2,7 milionu CD. Stále menšímu zájmu se těší magnetofonové kazety. Zatímco ještě v roce 2005 se jich v Česku prodalo 153.704, loni již pouze 55.720 kusů. V roce 2006 klesly tržby z prodeje magnetofonových kazet s hudbou o 74 procent na 2,2 milionu korun.

Přenosné CD přehrávače podle Kasy již před sebou nemají perspektivu, protože kvůli velkému množství mechanických částí je přehrávání hudby například při rychlejší chůzi či sportování velmi problematické. Discmany navíc mají ve srovnání s MP3 přehrávači velké rozměry. "Troufám si konstatovat, že discmany budou následovat své kazetové předchůdce a budoucností je hudba pouze v elektronické podobě," uvedl Kasa.

Hudební vydavatelství si nyní hodně slibují právě od rostoucího prodeje digitální hudby přes internet. Například portál i-legalne.cz od poloviny listopadu loňského roku, kdy byl zprovozněn, prodal do konce ledna přes 50.000 skladeb. Týdně jej navštěvuje asi 50.000 návštěvníků. Registraci nutnou k zakoupení hudby si již vyřídilo přibližně 32.000 uživatelů internetu.

Podobné služby v Česku od loňského podzimu nabízí i portál www.allmusic.cz.

Nedávno pak na český trh s legálním stahováním hudby vstoupil mobilní operátor T-Mobile. Nová služba posluchačům umožní kupovat statisíce skladeb od největších světových vydavatelství.

Autor:


Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Hranice vesmíru by měla podle vědců být níže. Ale oni o tom nerozhodují

Ilustrace evropské sondy GOCE na oběžné dráze kolem Země. Šlo o specializovaný...

Hranici vesmíru by bylo lepší posunout o dvacet kilometrů níže, navrhuje americký astrofyzik. Jeho argumenty možná...

Další z rubriky

Start-up televize pro přenosné přístroje získala podporu miliardu dolarů

Logo holdingu WndrCo.

Jmenuje se NewTV a v tomto začínajícím projektu streamovací televize se zhlédli velcí hráči Hollywoodu.

Facebooku se daří jako mobilnímu prohlížeči, ale návštěvnost mu stále klesá

Logo společnosti Facebook

Interní webové zobrazení aplikace Facebooku je ve Spojených státech třetím nejpoužívanějším mobilním prohlížečem....

Dejte nám bankovní údaje svých klientů, žádají banky Facebook i Google

Ilustrační snímek

Korporace se snaží přemluvit velké banky, aby jim daly přístup k některým bankovním údajům a umožnily obchodovat v...

ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.

Najdete na iDNES.cz