Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


MP3 přehrávače jdou na dračku. Discmany už nikdo nechce

  15:01aktualizováno  15:01
Asi není žádným překvapením, že MP3 přehrávače i na tuzemském trhu již celkem jistě vítězí nad klasickými discmany. Nyní to oficiálně potvrdila i nezávislá analýza.

Prodej MP3 přehrávačů loni v České republice podle odhadů analytické firmy GfK Praha i obchodníků výrazně předstihl odbyt discmanů. Češi v loňském roce nakoupili několik stovek tisíc MP3 přehrávačů, naopak prodej discmanů o polovinu klesl. CD přehrávače přitom před lety z trhu vytlačily zastaralé kazetové walkmany, nyní ale stejný osud podle obchodníků kvůli rostoucí popularitě digitální hudby a poklesu cen MP3 přehrávačů čeká i je.

Robert Stránský ze společnosti GfK Praha dnes řekl, že prodej MP3 přehrávačů v loňském roce v Česku strmě vzrostl. "Meziročně o více než 200 procent v kusech. Je to určitě na úkor discmanů, kde jsme zaznamenali naopak pokles trhu o téměř 50 procent v kusech a ještě více v hodnotě," uvedl Stránský.

Například v období od loňského listopadu do prosince, které je kvůli vánočním nákupům klíčové pro prodej těchto přístrojů, se podle Stránského v Česku prodalo zhruba šestkrát více MP3 přehrávačů než discmanů. "Celkem se loni prodalo MP3 přehrávačů, včetně kategorie přenosných digitálních videopřehrávačů, přes 450.000 kusů," podotkl Stránský.

Poprvé se miska pomyslných vah přiklonila na stranu MP3 přehrávačů v roce 2005. Tehdy Češi za tyto přístroje podle odhadů GfK utratili zhruba 375 milionů korun, zatímco za discmany to bylo o 45 milionů korun méně.

Zhruba pětinu MP3 přehrávačů loni podle odhadů společnosti GfK prodaly internetové obchody. "MP3 přehrávačů s flash pamětí se prodává zhruba patnáctkrát více než discmanů. V peněžním vyjádření je rozdíl ještě výraznější ve prospěch paměťových přehrávačů, protože cena discmanů je zhruba o 20 procent až 30 procent nižší," řekl ČTK Martin Kasa ze společnosti Eurocomm Group, která internetové obchody Kasa provozuje.

V internetových obchodech Kasa si lidé loni koupili 5500 MP3 přehrávačů v celkové hodnotě zhruba 11,5 miliónu korun. "Prodej MP3 přehrávačů meziročně vzrostl o 70 procent, což souvisí také s naším růstem na trhu. Naproti tomu prodej klasických discmanů poklesl a stejný trend očekáváme i v letošním roce," uvedl Kasa, který rostoucí prodej MP3 přehrávačů přisoudil jejich stále větší paměťové kapacitě a poklesu cen.

Lidé také častěji nakupují MP3 přehrávače s větší pamětí, která umožňuje uložení více hudebních skladeb. "U přehrávačů s vestavěnou pamětí byl podíl kapacity 512 MB na hodnotě trhu za první pololetí 2006 41 procent. V posledních době jsou stále roste popularita přehrávačů s pamětí 1 GB," upozornil Stránský. Podobně hodnotí situaci na trhu i Kasa. "Ještě v roce 2005 se nejvíce prodávaly MP3 přehrávače s kapacitou 128 a 256 MB, minulý rok již zákazníci nejvíce kupovali 1 GB přehrávače," podotkl Kasa.

V Česku se zároveň zvyšuje prodej digitální hudby. Tržby z jejího prodeje loni v tuzemsku díky novým internetovým obchodům vzrostly o 56,6 procenta na téměř 17 milionů korun. Naopak tržby z prodeje hudebních CD klesly o 12,6 procenta na 433,7 milionu korun při snížení prodeje o 4,9 procenta na 2,7 milionu CD. Stále menšímu zájmu se těší magnetofonové kazety. Zatímco ještě v roce 2005 se jich v Česku prodalo 153.704, loni již pouze 55.720 kusů. V roce 2006 klesly tržby z prodeje magnetofonových kazet s hudbou o 74 procent na 2,2 milionu korun.

Přenosné CD přehrávače podle Kasy již před sebou nemají perspektivu, protože kvůli velkému množství mechanických částí je přehrávání hudby například při rychlejší chůzi či sportování velmi problematické. Discmany navíc mají ve srovnání s MP3 přehrávači velké rozměry. "Troufám si konstatovat, že discmany budou následovat své kazetové předchůdce a budoucností je hudba pouze v elektronické podobě," uvedl Kasa.

Hudební vydavatelství si nyní hodně slibují právě od rostoucího prodeje digitální hudby přes internet. Například portál i-legalne.cz od poloviny listopadu loňského roku, kdy byl zprovozněn, prodal do konce ledna přes 50.000 skladeb. Týdně jej navštěvuje asi 50.000 návštěvníků. Registraci nutnou k zakoupení hudby si již vyřídilo přibližně 32.000 uživatelů internetu.

Podobné služby v Česku od loňského podzimu nabízí i portál www.allmusic.cz.

Nedávno pak na český trh s legálním stahováním hudby vstoupil mobilní operátor T-Mobile. Nová služba posluchačům umožní kupovat statisíce skladeb od největších světových vydavatelství.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.