Můj život s … Nikonem Coolpix 2500

  • 14
Praktické zkušenosti s digitálním kompaktem Nikon Coolpix 2500. Netradiční fotoaparát s otočným objektivem pro každodenní focení po roce aktivního používání. Výhody, záhady, vady a doporučení.

Jaký je digitální automat Nikon Coolpix 2500 po roce a půl intenzivního používání? V jaké se nachází kondici po té, co procestoval horký a prašný jih Portugalska, studený a zatraceně vlhký kraj skotské vysočiny a prožil nezvykle polární zimu v Čechách?

Následující odstavce jsou postřehy a popis zkušeností dlouhodobého a aktivního uživatele fotoaparátu Nikon Coolpix 2500. K dnešnímu dni bylo tímto přístrojem zhotoveno cca 8000 fotografií. V článku nenajdete přesnou technickou specifikaci a jiné údaje, které lze nalézt v oficiálních prospektech společnosti Nikon, případně ve specializovaných recenzích.

Otočný modul s objektivem

Svým provedením je dvouapůltisícovka opravdu jedinečná. Zatímco vzhledově, rozlišením i číselně navazuje na Coolpix 2000, provedení s otočnou hlavou objektivu přebírá od svého dražšího bratříčka Coolpix 995. Tento systém zachovávají i novější modely společnosti Nikon: přímý potomek dvouapůltisícovky - Coolpix 3500, dále ve stejné cenové hladině Coolpix SQ a následovník modelu „995“ - Coolpix 4500.

Tělo přístroje tvoří rám uvnitř rozdělený na poloviny. Stabilní část tvoří displej a ovládací prvky, otočnou potom samotný objektiv s vestavěným bleskem. Tvarem podlouhlý hranol s oblými hranami se pohodlně vejde do kapsy či do menší kabelky (ne, že by neexistovaly ještě menší). S použitím originálního pouzdra jej lze nosit na opasku třeba hned vedle revolveru.

Netradiční fotografie - silná stránka Coolpixu 2500

Jak již bylo zmíněno, opravdovou výhrou tohoto modelu je otočný modul s objektivem a zábleskovým reflektorem (úhel otočení je 270 stupňů). Díky tomu lze pohodlně zhotovovat snímky z žabí perspektivy, nadhledu a případně i autoportréty. Přitom kompozici je stále možné kontrolovat na displeji. Vzhledem k této zajímavé konstrukci mohou vznikat fotografie, které běžným kompaktem bez otočného členu nikdy neuděláte.

Fotoaparát lze také, díky širší základně a díky tomu, že nemá vysouvací objektiv, který by narušoval stabilitu přístroje, bezpečně položit (na zem, na popelnici apod.) a obejít se tak, v krajních případech i bez stativu. Tuto vlastnost oceníte zejména při pořizování nočních snímků bez blesku (kdy je potřeba dlouhý čas a hrozí rozmazání snímku) nebo při fotografování samospouští.

Fotoaparát není nikterak náchylný k mechanickému poškození, až na několik drobných výjimek. V zavřené poloze je objektiv i blesk spolehlivě chráněn proti vnějším vlivům rámem aparátu, bohužel nikoliv tak displej. Nějaká krytka by opravdu neškodila. Vzhledem k tomu, že displej je celkem hluboko zapuštěn do těla přístroje, drží se po jeho obvodu špína a poměrně špatně se čistí. Také jeho náchylnost k poškrábání nepříjemně překvapí. Průhledový hledáček Coolpix 2500 nemá a displej tak slouží jako jediná možnost komunikace s přístrojem a kontroly kompozice. Přitom i jemné poškrábání displeje vadí zejména při pořizování snímků za slunečného počasí. Z tohoto důvodu je jeho „slepnutí“, vlivem nečistot a škrábanců, velmi na pováženou.

Další výtky jsou víceméně pouze estetického rázu. Červená kontrolka samospouště ohraničená stříbrným nátěrem, která tvoří významný grafický prvek přední strany aparátu, časem ztrácí na kráse. Stříbro se loupe a atraktivnost pro případného dalšího kupce klesá. Také ovládací prvky, hlavně kulatý multifunkční volič, se rychle opotřebují.

Na druhou stranu otočná hlava s objektivem ani po roce a půl používání nevykazuje žádné známky poškození. Ani na první pohled „fórové“ a často používané uzavírání krytu baterie a paměťové karty se za dobu používání nikterak nepoškodilo.

Uložení objektivu je takové, že občasnému dotyku prstu s krycím sklem čočky se nevyhnete (zejména pokud fotoaparát někomu neznalému půjčíte). Proto doporučuji nosit s sebou neustále jemný hadřík na optiku k odstraňování nečistot a mastných otisků. Blesk umístěný těsně vedle objektivu sice zaručuje správné osvětlení právě zaostřeného objektu (zejména při otáčení objektivu), ale má neblahý vliv na výslednou kvalitu fotografie (viz dále).

Fotoaparát padne do dlaně a dá se ovládat pouze jednou rukou včetně pohybu v menu. Rozmístění veškerých ovládacích prvků je vskutku ergonomické. Při otočení objektivu směrem k sobě (při autoportrétu) nedojde k zakrytí displeje, jako je tomu například u srovnatelného Coolpixu SQ. Naopak u „SQčka“ není žádný obvodový rám který by bránil pořizování snímků kolmo vzhůru nebo dolu.

Makro fotografie Nikon opravdu umí

Coolpix 2500 má dvanáct přednastavených režimů naprogramovaných pro různé světelné podmínky a rozdílné umístění snímaného předmětu. Navíc je možno nastavit úplný automat nebo přepnout do režimu „manual“. Samostatnou kapitolou je volba patnáctisekundové videosekvence. Nastavení blesku (zapnuto - ON, vypnuto - OFF, přiblesknutí, redukce červených očí) lze upravovat plně v režimech „manual“ a „automat“, částečně i v některých přednastavených režimech. Ruční nastavení bílé je možné pouze v režimu „manual“.

Co dvouapůltisícovka, na svoji třídu opravdu umí, je makro režim. Snímání je možné již od 4 cm (u srovnatelných výrobků jiných značek je to cca 10 cm).

Makro Nikon Coolpix 2500

Bohužel u tohoto modelu nelze nastavit pro zaostření pevnou vzdálenost (lze u modelu „995“ nebo „4500“), nebo alespoň vybrat zaostřovací bod (umožňuje model „SQ“). Makro fotografie potom vyžaduje větší trpělivost (to ale platí obecně). Chvilku trvá, než přístroj zaostří opravdu to, co ostré mít chcete. Tento nešvar se projevuje zejména při fotografování předmětu na členitém pozadí, kdy předmět vyplňuje menší část fotografovaného výřezu a za zhoršených světelných podmínek (stačí šero). Často se i stává, že na displeji vidíte obraz zaostřen, ale namáčknutím spouště se opět rozostří. Přes tyto problémy považuji makro režim u tohoto modelu za jeden z nejlepších v dané kategorii.

Dalším spolehlivě fungujícím a tedy značně využívaným režimem, který přináší zajímavé výsledky, je „protisvětlo“. V tomto režimu, z celkem pochopitelných důvodů, nelze nastavovat blesk, ten je automaticky nastaven na „ON“ . Vzhledem k síle záblesku lze s dobrým výsledkem počítat pro předměty vzdálené od objektivu maximálně 1,5 až 2 metry. Tento režim lze využít při jakékoliv potřebě přiblesknutí hlavního motivu (má podobný efekt jako při zapnutí blesku do režimu „přiblesknutí“).

Zajímavostí může být využití režimu „reprodukce“. Černobílý režim určený výrobcem pro pořizování kopií dokumentů lze využít ke zhotovení zajímavých černobílých fotografií. Při kopírování tištěných materiálů lze dosáhnout uspokojivějších výsledků při přepnutí do režimu „automat“.

černobílá fotografie Nikon Coolpix 2500

Při fotografování v režimu „noční portrét“ (blesk automaticky nastaven na několik, scénu prosvětlujících záblesků) je zapotřebí počítat s použitím stativu, jinak je výsledek rozmazaný. V ideálním případě lze bez stativu dosáhnout efektního dojmu pohybu, kdy hlavní motiv je ostrý a okolí, včetně zdrojů světel rozmazané.

Nedoporučuji použití režimů „muzeum“ a „párty/indoor“, výsledky jsou vždy diskutabilní – rozmazané a vybledlé (zejména u „párty/indoor“). Domnívám se, že přístroj nevyužívá při těchto režimech nejvyšší možnou citlivost (ISO 400) v kombinaci s vhodným časem závěrky a proto dochází k pohybové neostrosti, roztřesením fotoaparátu.

Přístroj se výborně chová při denním světle.

Coolpix 2500 - denní světlo 

Nevykazuje příliš zřetelnou chromatickou vadu a za dobrých podmínek nevykazuje žádnou. Dobře pracuje i v protisvětle, kdy pouze za extrémních podmínek je na výsledku patrný zelený závoj.

Coolpix 2500 - fotografie v protisvětle 

Při fotografování proti silnému zdroji světla ztěžuje orientaci na displeji tlustá přesvětlená čára vedoucí svisle od zdroje světla Na výslednou fotografii samozřejmě tato vada nemá vliv, jedná se pouze o chybu zobrazovacího členu fotoaparátu. Tento jev se vyskytuje u všech dvouapůltisícovek a nejen u nich.

Výtky zmíněné v předešlých odstavcích jsou pouze dílčího rázu a nelze je považovat za nějaké fatální chyby, které by se nevyskytovaly i u jiných značek či modelů, často i v mnohem větší míře. Následující část je věnována vadám podstatnějším, které uživateli mohou, po delším užívání fotoaparátu, začít vadit.

Slabé stránky: blesk, nastavení citlivosti

Nutným zlem pořízených snímků s bleskem jsou nepříjemné artefakty v podobě přesvětlených bodů. Tyto kazy se projevují zejména při fotografování v místnosti, kdy jsou ve vzduchu částečky prachu, kapénky vody apod.. Pravděpodobně vinnou toho, že blesk je, s ohledem na nedostatek místa, umístěn těsně vedle objektivu, dochází při záblesku k osvětlení těchto drobných nečistot a jejich následnému zvěčnění na výsledné fotografii. Tento jev se dá částečně eliminovat při přepnutí na „automat“ a nastavení blesku do pozice „redukce červených očí“. V režimu „noční portrét“ je tento negativní jev také potlačen, zato je ovšem nutné počítat s pohybovou neostrostí, nebo je nezbytné použít stativ (o pohotovosti pak nemůže být ani řeč). Použití blesku lze doporučit pouze v případě potřeby přisvícení objektu při denním světle a to maximálně do dvou metrů.

Přístroj neumožňuje ruční nastavení citlivosti ISO (což u automatů v této třídě není nijak neobvyklé – bohužel). Tento samotný fakt by nijak nevadil, pokud by se fotoaparát nechoval za mírně zhoršených světelných podmínek trochu podivně. Displej, vinnou své velikosti, přece jen neumožňuje přesnou kontrolu ostrosti snímku a tak následné nahrání obrázků do počítače může přinést nemilá překvapení, zejména v podobě neostrosti výsledku. Mám takové podezření, že Coolpix 2500 nezná kombinaci přiměřeně krátkého času (disponuje až 1/3000 s) malé clony (F2,7 a F4,5) a vysoké citlivosti (až ISO 400). Jakmile se zešeří již signalizuje hrozbu roztřesení, případně nutnost blesku.

Spolehlivý doma i na cestách

Velikostí je Nikon Coolpix 2500 přístrojem, který lze mít stále při sobě a díky výborné funkčnosti a jednoduché ovladatelnosti pak i zachycovat neopakovatelné okamžiky dne a noci. Přes všechny zmíněné nedostatky je výborným fotoaparátem pro pořizování běžných, ale i netradičních fotografií s poměrně kvalitním a jistým výsledkem. Pro cestovatele doporučuji nákup náhradní baterie, která prodlouží životnost fotoaparátu v místech kde jej není možno dobít. Výhodou přístroje je jednoduchý přenos dat (snímků) do počítače. Není potřeba žádná dokovací stanice či kolíbka. Kabel se propojí přímo s fotoaparátem. Z přiloženého CD stačí stáhnout pouze dva ovladače (uložit na disketu) k tomu, aby jakýkoliv počítač vybavený pouze Windows 98, rozpoznal přístroj jako výměnný disk. Není potom problém posílat fotografie z dovolené z internetové kavárny kde nemají čtečku karet nebo Windows 2000 a vyšší (Windows 2000 a vyšší rozpozná automaticky). Morálně přístroj také nestárne, jelikož společnost Nikon nedávno vypustila novou verzi firmware (v. 1.1), která napravuje některé drobné nedostatky a rozšiřuje možnosti stávajícího systému Coolpixu 2500.

Koupit, či nekoupit

Model Coolpix 2500 je v současné době již těžko dostupný. Jeho nástupce, prakticky totožný Coolpix 3500 (rozlišení 3 mil. efektivních pixelů), lze koupit ve Foto Škoda. Nejnovější model Coolpix SQ seženete zde. Ať už se rozhodnete pro kterýkoliv ze zmíněných fotoaparátů myslím, že nebudete litovat.

Klady

+ otočná hlava s objektivem
+ makro režim již od 4 cm
+ kvalitní fotografie až do velikosti 13x18
+ použitelné přednastavené režimy (vyjma „muzeum“ a „párty/indoor“)
+ malý, kompaktní vhodný do kapsy i na krk
+ objektiv a blesk chráněný proti poškození

Zápory

− blesk – přesvětlené body při použití blesku
− automatické nastavení citlovosti (ISO)
− displej náchylný k poškrábání
− absence průhledového hledáčku
− přednastavené režimy „muzeum“ a „párty/indoor“

Technická specifikace

Typ aparátu Digitální fotoaparát E2500
Počet efektivních bodů 2 miliony
Snímací prvek CCD, Celkový počet bodů: 2.11 milionu, Efektivní body: 2.0 milionu 1/ 2.7 palce , prokládaný CCD, doplňkový barevný filtr
Velikost obrazu Volitelná z: 1600 (1600 x 1200), 1280 (1280 x 960), 1024 (1024 x 768), 640 (640 x 48O)
Kvalita obrazu Fine: 1/4, Normal: 1/8, Basic: 1/16
Objektiv 3x zoom f=5.6~16,8mm (ekvivalent pro 135mm formát 37mm~111mm)/F2.7~F4.8
Rozsah zaostření 30cm~nekonečno Makro režim* v režimu scén: 4cm~nekonečno, lze jej použít v plném rozsahu zoomu* Makro režim a režim pro fotografování krajiny jsou volitelné pouze v přednastavených scénách (Scene Mode).
Clona - rozsah Elektromagneticky řízená - 2 clonová čísla (F2.7, F4.5)
Citlivost ISO 100, Automatický rozsah ISO: (200-400)
Měření 256 segmentů
Rozsah expozice EV 1.9-15.9 (W), EV 3.5-17.6 (T) (ekvivalent ISO 100)
Zabudovaný blesk Rozsah snímání: (W) 0.4m – 3.0m, (T) 0.4m – 1.7m, Funkce automatického řízení spotřeby, redukce červených očí (předzáblesk).
Volitelné režimy blesku Auto, redukce červených očí, Záblesk na přání, Zrušený záblesk. Pomalá synchronizace (dosvícení pozadí) je možná v přednastavené scéně „Night Portrait“ – noční portrét.
Vyvážení na bílou Automatické TTL ovlávání, 5 možných nastavení a vyvážení změřením bílé plochy.
Režimy snímání Plně automatický režim, Jednotlivý snímek, Kontinuální, Scény (12), Filmový záznam (QVGA, 15s, 15 snímků/s), Multi-kontinuální (16 snímků), BSS (Výběr nejlepsího snímku), Redukce šumu: je automaticky vybrán v závislosti na zvolené scéně, jako jsou např. Noční scéna, Noční portrét, Doostření obrazu (Auto, Vysoké, Normal, Nízké, Vypnuto).
Digitální zoom max. 4x, kroky 0,2x
Média Compact Flash (CF) typu I
Formát souboru JPEG (EXIF2.1/DCF), Quick Time Motion JPEG (filmový záznam)

Podrobnější technická specifikace zde.