V poslední době jsem pro plánování delších cest vcelku ke své spokojenosti používal program Route 66 firmy Geographics Information SystemsBV. Proto jsem byl zvědav, jak AutoRoute 2001 splní mé požadavky, které nejsou právě triviálníhocharakteru :-)
Systém AutoRoute 2001 jsem nainstaloval bez problémů v minimální konfiguraci a s volbou použití CD-ROM. Pak jsem CD-ROM omylem vyjmul a při pokusu o spuštění programu jsem byl hlášením "Could not find the Microsoft AutoRoute disc on this machine" upozorněn, že jde o nerezidentní instalaci. Vzhledem k tomu, že následujícího dne jsemcestoval do Mladé Boleslavi, rozhodl jsem se připravit si itinerář (průběh cesty) pomocí AutoRoute 2001. Vybral jsem myší oblast zájmu a pomocí lupy jsem našel obec svého odjezdu blízko Plzně i cílovou stanici - Mladou Boleslav. Trochu "utajeně" je také možné zadat počáteční a koncovou stanici pomocí pravého tlačítka myši a volby Route. Volby Get as Stop lze přidat jednotlivé průběžné zastávky, které nejsou na rozdíl od Route 66 omezeny na jedinou. Celková délka cesty byla podle tachometru 162 km, podle AutoRoute 2001 pak 160,2 km, což je shoda velmi dobrá.
Na obr. 1 je typické zobrazení z AutoRoute 2001. Pro úplnost uvádím konkrétní itinerář celé cesty včetně spotřeby pohonných hmot - viz tabulka.
Summary: 160,2 kilometres (1 hour, 56 minutes)
Time Km Instruction For Towards
6:30 0,0 Depart near Krimice on Local road(s) (East) 0,2 km
6:30 0,2 At Radcice, bear RIGHT (South-East) onto Local road(s) 3,6 km
6:34 3,8 Turn LEFT (East) onto 5 [E50] 11,1 km
6:47 14,9 *Toll road* Continue (East) on D5 [E50] 61,9 km
7:17 76,8 Stay on D5 [E50] (North-East) 30 m
7:17 76,8 *Toll road* Stay on D5 [E50] (North-East) 4,3 km
7:20 81,1 At Trebonice, turn RIGHT (South) onto 1 [E50] 7,0 km
7:25 88,0 Turn LEFT (North-East) onto 600 [E50] 6,0 km
7:33 94,0 Bear RIGHT (South-East) onto 29 [E50] 14,2 km
7:50 108,2 Bear LEFT (North) onto 601 [E55] 1,5 km
7:53 109,6 Bear RIGHT (East) onto 10 [E65] 4,0 km
7:56 113,7 *Toll road* Stay on 10 [E65] (North) 44,4 km
8:23 158,0 Turn LEFT (West) onto 16 2,2 km
8:26 160,2 Arrive Mlada Boleslav
SUMMARY
Driving distance: 160,2 kilometres
Total travel time: 1 hour 56 minutes
Driving time: 1 hour 56 minutes
Z uvedeného je vidět, že AutoRoute 2001 nemá možnost zadat amortizaci vozidla (v daném případě 3,30 Kč na 1 km a 528,66 Kč za cestu).Je však nutné podotknout, že vzhledem k tomu, že "dálnice" na Mladou Boleslav je částečně svedena do jednoho pruhu (a také kvůli opravám na Jižní spojce v Praze), jsem do Mladé Boleslavi dorazil v 9:05 a na cestě zpět jsem jel z Vršovic na dálnici D5, tj. na Plzeň, asi 45 min. To jsou faktory, se kterými se prostě musí počítat. Použitá mapa Prahy je asi rok stará, takže nezohledňuje stávající situaci. Je jen škoda, že není možný (alespoň jsem to nezjistil) update podkladů přes internet alespoň pro jisté časové období "životnosti" programu.Microsoft opět udělal chytrou věc - z jeho pohledu. Chceš mít nová data?Kup si nový program.
Před rokem jsem navštívil Moskvu, a proto jsem byl zvědav, jak se AutoRoute 2001 vyrovná s cestou z letiště Šeremetěvo na Leninské hory. Protože si vedu poznámky z cest, mohl jsem porovnat realitu roku 1999 s návrhem AutoRoute 2001. Po doplnění informací o rychlostech na jednotlivých typech silnic jsem obdržel výsledek 51 minut, přičemž skutečná doba strávená na cestě byla opravdu odpovídající.
Pro úplnost testu jsem se rozhodl ověřit si výsledek cesty z Plzně do St. Gallen ve Švýcarsku. Za nejrychlejší trasu byla označena trasa Plzeň - Mnichov - St. Gallen s celkovou vzdáleností 528 km a délkou cesty 5 hodin 42 minut. Pokud však použijeme "horní cestu" přes dálnice A6 ve směru Norimberk a A9 ve směru Ulm, pak sice dostaneme trasu, která je delší (543 km a 5 hodin 59 minut), avšak ve skutečnosti je výhodnější, protože AutoRoute 2001 nepočítá s časovým zdržením při průjezdu Mnichova ani s časovými pásmy velké a malé intenzity silniční dopravy. V praxi je tak "horní" trasa asi o půl hodiny rychlejší. Navíc je nutné počítat s časovou ztrátou na hraničních přechodech. Za velmi výhodnou považuji možnost zadání zastávek k odpočinku - systém je flexibilně umístí do itineráře. Příjemná je též možnost celkové navigace i v rámci města až "před hotel", přičemž si uživatel může vytisknout lokální mapku.
Zajisté má každý motorista, resp. cestovní kancelář, jisté priority, jako je nalezení nejlevnější,nejrychlejší či nejkratší cesty. Je škoda, že AutoRoute 2001 neposkytuje souhrnné informace o těchto možnostech najednou. Někdy jde o malé rozdíly, které však mají zásadní vliv na výběr trasy, a tak uživatel musí ověřit jednotlivé varianty samostatně. Je také nepříjemné, že není možné uložit "options" při hledání variant, zejména pak cenupohoných hmot, rychlosti apod. Nelze zadat ani cenu za dálniční poplatky, resp. "zablokovat" použití dálnic, pokud je třeba zaplatit mýtné, i když program upozorní, že je nutné počítat s poplatkem. Také není možné zadávat cenypaliv pro jednotlivé země (i když cena v ČR se už blíží cenám v jednotlivých zemích Evropské unie). Lze však rozdělit cestu na jednotlivé úseky a vyhodnotit je jednotlivě. Příjemné by též bylo, kdyby program umožňoval zadání předpokládané intenzity silničního provozu a časových pásem.
Za velmi pozitivní považuji možnost zadání více míst (resp. zastávek), přes něž cesta vede, a relativně velmi podrobné mapy ve srovnání s Route 66. Lze také získávat dodatečné informace, například lokalizace nádraží, zajímavá místa z turistického hlediska apod. Užitečná je možnost "uploadu" novějších informací z internetu. Po určité zkušenosti s AutoRoute 2001 získá uživatel schopnost řešit i komplikované plánování cest. I když nelze zadat cenu amortizace vozidla, je možné zadat "paušál" na 1 km, což problém uspokojivě řeší. Produkt obsahuje poměrně velmi podrobnou mapu v Evropy, přičemž lze získat informace až po lokální ulice. Pro plánování cesty lze využít popisu více než 4,3 milionu km silnic, přes 2200 hotelů s informacemi, lze také získat informace o vybraných místech (včetně zadané velikosti okolí), například o železničních stanicích, stanicích policie či pamětihodnostech apod. Tisk itineráře je velmi přehledný, s celkovou mapkou a časovým průběhem trasy i stránek s podrobnými informacemi o cestě včetně upozornění na zastávky k odpočinku. Produkt podporuje i Global Positioning System (GPS), což jsem však neměl možnost ověřit.
Závěr
Přes uvedené výtky lze AutoRoute 2001 doporučit jak cestovním kancelářím a firmám, tak i pro osobní použití, pokud více cestujete. Mnohdy vám AutoRoute 2001 nalezne podle zadaných podmínek velmi neobvyklé a výhodné trasy. Poskytuje nejen možnost plánování cesty, ale navíc umožní získat i základní informace o jednotlivých místech.