Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mýtná brána pozná i vaše SPZ

aktualizováno 
Elektronický systém mýtného má v České republice podobu brány mikrovlnného systému. Ať si již o této a konkurenčních technologiích myslíte cokoliv, možná vás zaujme, jak celý systém vypadá.
Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: Alexandr Satinský

Již od 1. listopadu 2006 mělo začít na českých dálnicích testování připravovaného mýtného systému s tím, že ostrý provoz se měl rozběhnout od 1. ledna příštího roku. Poslední události mohou tyto termíny ohrozit. Více zde.

Jak se staví brána mikrovlnného systému

Firma Kapsch již několik měsíců staví brány, které mají sloužit jako nosiče zařízení pro výběr a kontrolu elektronického mýtného. Pocítili to již mnozí řidiči, kteří se v době stavby takové brány po dálnici pohybovali. Jak vůbec stavba takového systému vypadá?

Nejdříve je nutné vytvořit po obou stranách dálnice betonové základy. To si vyžaduje uzavření jednoho jízdního pruhu na každé straně. Po několika dnech, kdy beton ztvrdne, se vztyčují základové nosné sloupy, které se následně ve výšce zhruba 6 metrů spojí více než 30metrovým příčným ramenem. To pak nese všechny prvky pro výběr a kontrolu elektronického mýtného. Právě při jeho instalaci je nutné komunikaci uzavřít. Uzavírka by neměla být delší než 15 až 20 minut, pokud vše probíhá bez problémů.

Mýtná brána

Plně osazená mýtná brána (zdroj: Kapsch) 

Instalace a výměna jednotlivých kontrolních prvků pak již může probíhat za plného provozu.

Těchto bran, každá o váze kolem 11 tun, musí firma postavit 171, aby mohly být zpoplatněny požadované úseky dálniční sítě ČR a rychlostní silnice o celkové délce zhruba 950 kilometrů.

Jak brána funguje

Samotná brána je jen nosič zařízení, které slouží k výběru a kontrole mýtného. Na ní jsou navěšeny jednak komunikační jednotky pro odečet mýtného (pro každý pruh jedna). Na části bran (nazývaných enforcementní brány) se nachází i zařízení kontrolního systému.

Mýtná brána - předek

Komunikační systém DSRC - Dedicated Short Range Communication (zdroj: Kapsch)

Ten slouží k identifikaci všech vozidel, které branou projíždějí, tedy nejen těch, které jsou vybaveny palubní jednotkou Premid. Vozidlo je přeměřeno aby se zjistil jeho typ, je vyfotografováno a z této fotografie se pak automaticky zjišťuje poznávací značka vozidla.

Následuje kontrola, zda palubní jednotka a značka vozidla odpovídají. Firma tvrdí, že je schopna rozpoznat vozidla, která se pokoušejí o podvod a mají například Premid odstíněný.

Mýtná brána z boku

Jednotlivé prvky systému (zdroj: Kapsch)

Zjištění případného přestupku je pak kontrolováno ještě v centrále ručně a v případě pozitivního výsledku je vše předáno příslušným orgánům.

Jak již bylo napsáno výše je celý systém založen na mikrovlnné technologii a vlastním komunikačním systému DSRC (Dedicated Short Range Communication). Systém tak pomocí šifrované bezdrátové komunikace automaticky odečte poplatek, pokud vozidlo projede branou. To, že transakce proběhla, zjistí řidič tím, že mu palubní jednotka Premid zapípá.

Navíc může v budoucnosti v případě potřeby být použita brána například ke sledování rychlosti vozidel, pomoci při hledání kradených vozidel či podporovat případnou satelitní technologii pokud se pro ni stát někdy rozhodne.

Konkrétní informace o tom, jak a kde se registrovat a další nabízí stránka www.premid.cz.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MANAŽER KVALITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.