Diskuze
Trapné i uvěřitelné mýty o létání. Letadlo mává křídly, něco je špatně
Děkujeme za pochopení.
J23a96k96u57b 38N22o97v26á95k
Letani neni nebezpecne ... totez se ovsem neda rici o leteckych nehodach
V47á98c45l83a62v 63G26r87o49s
Chybí tam zásadní a ověřená informace: Víte, proč má letadlo vrtuli? Aby chladila pilota. Však se podívejte na pilota, jak se začne potit, když se vrtule přestane točit!
J30a18n 23H79a26v42r29á33n22e12k
Povedený a hodnotný článek, těším se na pokračování
Jen bych poupřesnil tu část o průhybu křídel. Křídla nejsou záměrně konstruována tak, aby se prohýbala. Křídla jsou záměrně konstruována tak, aby vydržela předepsaná zatížení s předepsanými rezervami a životností a zároveň byla co nejlehčí. Jejich tuhost je pak důsledkem relace mezi únosností, hmotností a tuhostí, která plyne z použitého materiálu a typu konstrukce (zjednodušeně řečeno).
Tuhost křídla zajímá konstruktéry až ve druhém sledu, a to z důvodu odolnosti proti aeroelastickým jevům (divergence, reverze, flutter) a z hlediska vlivu deformace křídla na aerodynamické vlastnosti. To druhé je spíš komplikace, než výhoda, která se vyskytuje typicky u kompozitových křídel (kluzáky, B787, A350). To první je významné u všech kategorií letounů, čím rychlejších, tím více, ovšem dnes bývá stále častěji řešeno aktivními systémy (u těch nejsofistikovanějších kategorií letounů), což umožňuje mít křídlo méně tuhé, a tudíž lehčí - které se ovšem více prohýbá.
Ten odstavec o házení je ovšem povedený. Nejsem sice přesvědčen, že s tuhým křídlem by to bylo nějak nesnesitelné, ale tento efekt se skutečně projeví. Pružné křídlo lze chápat jako ekvivalent pružin v podvozku auta. Tlumení kmitání na pružině pak místo tlumiče zajišťuje proudící vzduch.
J23a45n 60L34u72k11á28š
Turbulence, ktere by dokazaly utrhat kridla existuji, ale pilot by musel cilene letet tam, kam mu radar rika, ze nesmi, napr. konvektivni jadro vysoke tropicke boure sahajici az do tropopausy je zhavym kandidatem na produkci takovychto turbulenci.
J60a27k59u53b 18Š33a36f38a40n86d20a
A co ta 707? Na radaru nic nebylo.
V31a82c38l96a38v 16V16a22v42r80a
Turbulence jsou nepříjemné skoro vždy, většinou jde o "bumpy road" jak říkají cestujícím piloti. V Asii bývají turbulence i těžké. Je třeba být PEVNĚ upnut do pásů. Letící metrák vzduchem je extrémně nebezpečné. Zavazadla mají být v prostoru nad sedadly.
Jednou kdesi na Coloradem nad bouřkou jsme se propadli o 300 stop. 90 metrů. To jsem ještě létal s chartery a letěli jsme snad z Vegas na severovýchod..Letuška se nárazem do stropního světla velmi zranila. Kafe bylo i na stropě.
Každý kdo uměl se pomodlil a šťastně jsem přistáli. Křídla vydrží i velmi extrémní svislé tlaky, Důležité je, aby pilot nezazmatkoval. V poslední době lítají i jako kapitánky ženy za kniplem. A umí.
K63a38r15l 98R95i61e82g11e47l
Presne ...nej zatizenejsim prvkem je horni potah kridel...
R21o21b60e44r65t 70M88á76s10l89o
Vždy když vidím jak se to křídlo prohýbá tak si říkám "na druhé straně je ještě jedno" tam to snad bude lepší .
J53a86n 12K42u22l90í28s34e25k
Oni si nemohou odpustit blud o globálním oteplování. Asi to nejde, jinak by se nic neprodalo.
Z článku ve třetím odstavci od konce: "Turbulence vznikají v závislosti na počasí a globální oteplování umocňuje některé meteorologické jevy, ..."
Závislost globálního oteplování vs. výskyt a síla turbulencí se zatím nikdy nesledoval a není prokázán. A jak známo, dokonce i jev turbulencí jako takový je velmi málo prozkoumán, hlavně turbulence druhu "Clear Air Turbulence neboli CAT – „turbulence čistého nebe.“
Rovněž běžné turbulence vyskutující se v mracích a kolem mraků byly možná během posledních let častější, protože větší výskyt mraků je spojen s poklesem sluneční činnosti a ne s globálním oteplováním. Poslední minimum sluneční činnosti právě v těchto měsících končí.
Takže, holt si iDnes a autor knihy nemohl odpustit populární blud, který nemá s globálním oteplováním vůbec nic do činění, že ano.
PS: Něco o slunečním minimu a zvýšeném vlivu kosmických paprsků na naši planetu zde. Ale musí se umět anglicky...http://cc.oulu.fi/~usoskin/personal/2011MmSAI.pdf
P16a54v27e59l 68K47a95s87í54k54, 22T71e52c36h92n74e97t69.47C71z
Píšete, že "závislost globálního oteplování vs. výskyt turbulencí se zatím nikdy nesledoval".
Není to pravda. Viz https://link.springer.com/article/10.1007/s00376-017-6268-2
"Anthropogenic climate change is expected to strengthen the vertical wind shears at aircraft cruising altitudes within the atmospheric jet streams. Such a strengthening would increase the prevalence of the shear instabilities that generate clear-air turbulence. Climate modelling studies have indicated that the amount of moderate-or-greater clear-air turbulence on transatlantic flight routes in winter will increase significantly in future as the climate changes. However, the individual responses of light, moderate, and severe clear-air turbulence have not previously been studied, despite their importance for aircraft operations."
Chápu, že můžete nesouhlasit s metodikou nebo závěry studie, ale napsat, že "se nikdy nesledoval", to prostě není pravda.
D36o49m39i16n32i87k 92H61o95r91a17k
uz skoro 10 let neziji v CR ale pouzit v jedne vete cislovky a cislici je prasrana level 5. trida zakladni skola "mezi šesti až 15 000 metry,"
P44e31t86r 27V11o60b18o66ř24i31l
Člověka zvyklýho na D1 a český okresky trochu hrbolatější vzduch nerozhodí :-)
O79d61s88t66r24a21n37ě79n53ý 44U91ž61i46v44a44t84e41l
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...
Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů
Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...