Na čem vydělává Napster?

To je často kladená a nikdy řádně zodpovězená otázka, jíž si mnoho lidí klade v souvislosti s Napsterem. Světlo na ekonomickou podstatu Napsteru vrhá zveřejněné soudní rozhodnutí z jeho pře se zástupci hudebního průmyslu a vše nasvědčuje tomu, že Napster není tak dobročinný, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Rychle se blíží termín, kdy bude muset Napster zdůvodnit odvolacímu soudu, proč by se nemělo provést předběžné opatření, jež zakázalo pomocí této internetové služby šířit materiály podléhající copyrightu. Přes všechny právní problémy pokračuje Napster stále se svou propagací. Podle posledních zpráv bude po rockové skupině Limp Bizkit sponzorovat další hudební turné, tentokrát skupin patřících pod nezávislou společnost Vagrant Records.

Soudkyně Patelová, jež rozhodla o předběžném zákazu Napsteru , nyní zveřejnila plný text svého rozhodnutí. Její postoj Napsteru do budoucna mnoho naděje nedává. Dokument však osvětluje řadu právních podrobností a mimo jiné také shrnuje podnikatelské aktivity Napsteru. Dává odpověď na nikdy řádně nezodpovězenou otázku, na čem vlastně Napster svou činností vydělává, či spíše na čem vydělávat chce.

Soustředění se na pouhou ekonomickou podstatu vrhá zajímavé světlo na Napster, který se vžil do role nezávislého bojovníka za volné šíření hudby po internetu, a do tohoto boje se kromě svých právníků snaží zapojit i masy svých věrných uživatelů. Žalobcům se podařilo získat interní dokument Napsteru o jeho podnikatelských záměrech, na základě něhož a dalších výpovědí si mohl soud udělat jasný závěr.

V současné době je Napster zcela volná služba, která nevyžaduje od uživatelů žádné poplatky, ani nevyužívá v systému reklamu. Napster však nikdy nebyl nezisková organizace. Firma Napster plánuje vystupňovat své příjmy v době, kdy získá dostatečně rozsáhlou základnu uživatelů. Je si vědoma, že hodnota celého systému roste s přibývajícím množstvím i kvalitou lehce dostupné hudby.

Z čeho vlastně žije internetová společnost s desítkami zaměstnanců, která si může dovolit vést soudní spor s giganty hudebního průmyslu a financovat turné rockových skupin? Interní dokument Napsteru odhaluje strategii dosažení "kritické masy" hudby ve "stále se rozšiřující knihovně" Napsteru, strategii, která spoléhá stále přistupující nové členy, kteří dají k dispozici své sbírky online. Nakonec Napster plánuje svou uživatelskou základnu finančně zužitkovat (v originále používá firma termín "monetize"). Potenciální zdroje příjmů zahrnují cílený email, reklamu, poplatky za odkazy na komerční servery. Napster plánuje přímé obchodování s kompaktními disky, produkty Napsteru, CD vypalovačkami. Další možností zisků vidí ve zpoplatnění zvláštní nebo komerční verze vlastního softwaru Napsteru.

Pro podnikání zaměřené na budoucí zhodnocení vyžaduje pochopitelně dostatečný kapitál. Existence rozsáhlé základny uživatelů, která se denně zvětšuje a může být ekonomicky využita, dělá z firmy Napster atraktivní akvizici pro větší etablované firmy. Hodnota akciové společnosti Napster, kterou z velké části vytváří právě její uživatelská základna, se pohybuje mezi 60 a 80 miliony dolarů. Napster získal významné kapitálové injekce i po vypuknutí soudního sporu. V květnu 2000 získala firma Hummer Winblad pětadvacetiprocentní vlastnický podíl ve společnosti za 13 milionů dolarů. Další investoři současně vložili 1,5 milionu dolarů.

Zveřejněné údaje dokazují, že rozhodně není pravdivé tvrzení, že Napster na šíření copyrightem chráněných nahrávek nijak neprofituje. Z uvedených údajů vyplývá i to, že dosavadní stav je pouhým provizoriem i pro Napster a bude velmi zajímavé sledovat, jak se bude hudební internet vyvíjet, ať již vyhraje Napster, nebo druhá strana sporu.