Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Na internetu nakupovalo již 16 procent Čechů

  16:19aktualizováno  16:19
Z výzkumu společnosti Factum Invenio, realizovaného formou omnibusového šetření v lednu 2005 pro sdružení Březen - měsíc internetu (BMI), vyplývá, že 16% obyvatel ČR starších 15 let již někdy nakupovalo v internetovém obchodě.

Ovšem pouze 4% respondentů můžeme považovat za pravidelné uživatele této formy nakupování (nakupovali již více než pětkrát). Dvě třetiny populace ČR ve věku nad 15 let neprojevují zájem o online nakupování.

Prostřednictvím internetového obchodu již alespoň jednou nakupovala třetina obyvatel ČR, kteří mají přístup k internetu (doma, v práci, případně jinde). Více než pětkrát nakupovalo 9% internetových uživatelů.

Online nákupy realizují častěji muži než ženy (19% mužů, resp. 14% žen), dále lidé mladší, s vyšším vzděláním a příjmem. Poměrně značné rozdíly byly zjištěny mezi jednotlivými kraji. Zatímco v Praze nebo v Ústeckém kraji již nakupovala prostřednictvím internetu čtvrtina obyvatel, tak v Pardubickém a Zlínském kraji tento podíl nedosahuje ani 10%. Uvedený jev souvisí s rozdílnou penetrací internetu v jednotlivých regionech ČR.

Kromě skutečnosti, že v ČR více než polovina obyvatel nemá přístup k internetu a proto nemá možnost využívat služeb internetových obchodů, odrazuje potenciální uživatele od nakupování na internetu zejména nemožnost prohlédnout a vyzkoušet si zboží (45%). Necelá třetina respondentů uvádí jako důvod nevyužívání uvedených služeb, že neví, jak systém funguje. Mezi další nedostatky nakupování na internetu patří podle respondentů obtížná reklamace (24%), chybějící přímá komunikace s prodavačem (22%), obavy z bezpečnosti (21%) a obava z problémů při doručení zboží (15%).

Největší motivací k nakupování prostřednictvím internetu je úspora času (tento důvod uvádí 64% lidí, kteří buď již na internetu nakupovali nebo to mají v plánu). Zákazníky také motivuje pohodlí a klid při nákupu, možnost nakupování kdykoliv během dne, dodání zboží až domů, nízké ceny a velký výběr zboží.

I přes snahu bank využívá v současné době služeb přímého bankovnictví pouze poměrně malá část klientů. Telefonické bankovnictví používá 18%, GSM bankovnictví 10% a internetové bankovnictví 9% obyvatel ČR starších 15 let. Celkem 85% respondentů internetové bankovnictví nepoužívá a ani to v budoucnu neplánuje. „Potvrzuje se zjištění z našich předchozích výzkumů, že počet lidí využívajících internetové bankovnictví stagnuje“, uvedl Michal Peca, projektový manažer Factum Invenio. „Zatím se ani nezvyšuje počet osob, které podle svých slov plánují využít těchto služeb v budoucnu“, dodal.

Zdroj: Factum Invenio





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nývlt Václav: SmartFrog
Podívejte se na to „nej“, za co budou chtít výrobci letos vaše peníze

Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) Když něco "cool" není, musíme to "cool" udělat, to platí nejenom na největším evropském veletrhu spotřební elektroniky IFA 2017, který dnes končí. Ví to...  celý článek

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.