Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Na internetu nečekají jen přátelé a hodní strýčkové. Víte, jak chránit děti i sebe?

aktualizováno 
Než přejdeš silnici, rozhlédni se. Nemluv s cizími lidmi, nechoď nikam s neznámými lidmi, neotvírej dveře cizím lidem. To jsou varování, které dostane skoro každé dítě. Ale jen málokteří rodiče si uvědomují, že podobně nebezpečný může být pro dítě i pobyt na internetu.
Na internetu nikdy nevíš, kdo je na druhé straně

Na internetu nikdy nevíš, kdo je na druhé straně | foto: Linka Bezpeci

Středa tohoto týdne byla zasvěcena akci "Den pro bezpečnější internet". Ta má upozornit právě na nebezpečí, která ve světové síti číhají především na důvěřivé děti.

Příliš utajený "přítel"

Možnost, že dítě uvidí pro něj nevhodný obsah, je sice nejčastější obavou rodičů, ale zdaleka nepatří mezi největší hrozby. Ty vznikají především na chatech, při on-line komunikaci nebo při hraní on-line her. Hlavní nebezpečí je dobře vyjádřeno mottem letošního ročníku: "Na internetu nikdy nevíš, kdo je na druhé straně".

Nejběžnější hrozbou je lákání dětí na schůzky, nabádání ke svlékání před webkamerou či pozvání se na návštěvu k dítěti domů. V prvních dvou případech jsou aktéry nejčastěji pedofilové, v třetím i obyčejní zloději. Děti se také mohou snadno stát obětí podvodníků.   

Přitom obrana v těchto případech není nijak složitá. Tak jako se dítě zpravidla nerozběhne přes silnici bez rozhlédnutí, nebaví se s cizími lidmi, nikam s nimi nechodí a neotvírá jim dveře, stejně tak opatrné musí být při pobytu na internetu. A je potřeba ho to naučit.

Přesně to je již několik let cílem projektu Saferinternet.cz, pořádaného ve spolupráci s mezinárodní sítí Insafe. Za úkol si klade rozšířit povědomí o možných rizicích a naučit děti, jak se na internetu chovat. V posledním roce například vydaly ve spolupráci s Microsoftem a MF DNES komix "Bezpečný internet", ve spolupráci s UPC nyní připravují podrobnou příručku o bezpečném chování na internetu pro děti i jejich rodiče.

Internet Hotline − nahlašte nevhodný obsah

Nadace Naše Dítě provozuje internetovou poradnu Internet Hotline, kde je možné upozorňovat na nevhodný obsah na internetu. Především jde o násilí, neodpovídající erotický obsah, nevhodné kontakty... Sebrané informace mohou pomoci při jednání s majitelem obsahu (či domény) na jeho odstranění, jednak je lze využít pro nastavení dětských profilů internetových prohlížečů.

Nadace spolupracuje s policií ČR a zaměřuje se především na nejzávažnější problémy, jako je dětská pornografie, nabídka dětské prostituce, pedofilní zájmy, nelegální obchodování či nabídka drog a návykových látek. Jen loni, kdy byl zahájen testovací provoz (od 9. 10. již jede "na ostro") obdržela linka 207 oznámení a podnětů, přičemž 129 případů bylo předáno policii. Internet Hotline spolupracuje s mezinárodní sítí Inhope.

Internet Helpline − obraťte se o pomoc

Internet Helpline je nový projekt Linky bezpečí, kam mohou děti volat v případě, že se při prohlížení webových stránek cítí ohroženy. Jde především o on-line obtěžování, lákání na schůzku (on-line grooming), nabádání k trestné činnosti, on-line šikana či zneužití osobních údajů (cyberstalking). Odborně vyškolený pracovník jim poradí, jak se v takové situaci chovat, a poskytne jim i nezbytnou psychosociální podporu.

Na Linku bezpečí se dítě může obrátit mnoha způsoby. Telefonicky na bezplatnou linku 800 155 555, prostřednictvím chatu na adrese chat.linkabezpeci.cz, případně e-mailem na adrese ilb@linkabezpeci.cz. Podrobné informace pak nalezne na adrese internethelpline.cz.

Bezpečností dětí se zabývají i mobilní operátoři

Vodafone připravil pro dětské klienty takzvaný "dětský profil", ve kterém je zamezen přístup na nevhodný internetový obsah (stránky označené organizací Internet Eatch Foundation). Spolu s tím mohou rodiče aplikovat blokaci Premium SMS, která zamezí volání na drahá telefonní čísla (předčíslí 900, 906, 909) a služby Audiotex. Pomoci může i služba SOS SMS, pomocí které budou moci děti v nebezpečí poslat zprávu i v případě, že již přečerpaly limit či vyčerpaly kredit svého telefonu.

O2 spustila na svých stránkách informační kampaň pro rozšíření povědomí o bezpečném chování na internetu pro děti i dospělé. Spolupracuje také na projektu s názvem "Net for Children", který nefunguje na principu blokování nevhodných stránek, ale naopak povolení pouze vhodných stránek (což je řešení účinnější, ale zase velmi limitující).

Společnost implementovala technologie pro vyhodnocování obsahu (Independent Mobile Classification Body − IMDB) s možností moderace jednotlivých mobilních kanálů. Provozuje také takzvaný Nuisance Call Bureau, který se zaměřuje na pomoc těm, kteří se stávají obětí obtěžujících telefonních hovorů. 

Kreativní soutěž pro děti: Mobilstory.cz

Během Dne za bezpečnější internet byla vyhlášena soutěž pro děti − Mobilstory.cz. Soutěžící děti do 16 let mohou pomocí mobilního telefonu s integrovanou kamerou vytvářet videoklipy, fotky, série fotografií či audiozáznam reflektující jejich vidění virtuálního a reálného světa a pozitivní možnosti řešení problémů, které občas moderní formy komunikace přinášejí. Své příspěvky mohou posílat do 31. 5. 2008. Výherní příspěvky budou vybírat diváci, odborníci z IT oblasti a ministr vnitra. Více na mobilstory.cz.

Další soutěž se jmenuje WebQuest a je určena pro učitele základních a středních škol. Jejím cílem je vytvořit funkční projekt "formy studia" či výukových materiálů, které by zahrnuly co nejširší (ale stále smysluplné) využití informačních technologií ve výuce. Samozřejmě s ohledem na jeho bezpečné používání.


Na závěr si neodpustím osobní poznámku. Upozorňování na hrozby a nebezpečí číhající na děti na internetu nesmí vést k omezování jejich přístupu k informačním technologiím. Dětem je však potřeba vysvětlit, že musí být opatrné a přemýšlet o tom, co dělají, i když jen sedí doma u počítače a žádné fyzické nebezpečí nevnímají.   
  




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Google.cz na své domovské stránce připomíná voličům, kde si vyřídit volební...
Český Google zve na domovské stránce k volbám. Radí, jak vyřídit průkaz

Na domovské stránce vyhledávače Google se objevil prominentní odkaz na informace ministerstva vnitra. Návštěvníci se tak dozvědí, jak volit, pokud budou v době...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.